Bukefalos 28 år!

Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

Ja det låter mycket troligt. Tyvärr :(

Däremot kunde man väl önska en annan formulering...att avsäga sig en specifik ras på det här sättet låter väldigt otrevligt och jag kan förstå om många blir upprörda.

Det hade inte varit så mkt bättre om det hade stått tar ej emot hingstar och ägare till ridtravare.
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

jag har sett såna annonser förr och det har alltid gjort mig förbannad. okey att alla inte tar emot hingstar, det säger sig själv...

men ridtravare lixom....

nej jag orkar inte med såna fördomar längre. Det är sånt som driver en att inte behålla sina ridtravare, tyvärr :(
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

jag har sett såna annonser förr och det har alltid gjort mig förbannad. okey att alla inte tar emot hingstar, det säger sig själv...

men ridtravare lixom....

nej jag orkar inte med såna fördomar längre. Det är sånt som driver en att inte behålla sina ridtravare, tyvärr :(

Man kan ju faktiskt inte säga att det bara är fördomar tyvärr utan i väldigt många fall så stämmer det ju det som IU säger. Sen är det ju så att väldigt få är ju ägare av din sort. Jag känner oxå några stycken väldigt seriösa ridtravarägare men jag ser ju säkert 6ggr så många fler småungar utan pengar och ansvar vad det gäller att ta hand om hästen i alla dess avseenden.
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

Skall de skriva "Tar ej emot hästar värda mindre än 50 000:-" i stället?
Det kanske är bättre?
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

... att avsäga sig en specifik ras på det här sättet låter väldigt otrevligt och jag kan förstå om många blir upprörda.

Men jag tror att det också tilltalar en annan kategori hästägare.
Alla de som inte vill dela stall med en ridtravare kommer ju att nappa i stället.

Det är som när jag skriver "Rökfritt" i mina bostadsannonser, då kommer de som vill komma undan rök.
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

Jag tycker det låter ganska konstigt. Kunde man inte istället formulera sig att "hobbyhästar är ej välkomna." Det finns folk som köper ett svenskt halvblod för att skogsmulla och rida lite enkel dressyr för skojs skull, likväl som det finns de som köper ridtravare till detta. Människorna brukar vara av lika samma sort. Eller så kan man skriva "Endast seriösa och satsande ryttare välkomna", föratt på så sätt undvika det här med dumpning av häst, som jag vet faktiskt förekommer. Men att dra alla över en kam verkar rätt trångsynt.
Men som dressyrmänniska är man kanske rädd att frysmärkningen på hästen i hagen bredvid vägen kommer skrämma bort de satsande ryttarna med dyra halvblod.
Ursäkta min formulering men jag tycker det låter fånigt. Travare är väl minst lika väluppfostrade hästar som ridhästarna. Jag håller verkligen inte med om att de är mer stressade eller "dumma", för det finns sannerligen likadana på ridsidan.
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

Skulle man skriva hobbyhästar så utesluter du 90% av alla hästar, inte många kvar att hyra ut till då :cool:
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

Skall de skriva "Tar ej emot hästar värda mindre än 50 000:-" i stället?
Det kanske är bättre?

Låter bra!

Annars så skulle det ju fungera bra med deposition motsvarande hyreskostnaden i 3 månader. OCH att stallägaren skriver bindanade kontrakt på att denne har rätt att sälja/ slakta hästen då depositionsavgiften är förbrukad.

Som ägare till ett stall har man ju faktiskt rätt att välja vem som blir ens hyresgäst. Det är inte stallägarens SKYLDIGHET att tillhandahålla platser.
Jag har ju hellre stallet tomt, än fyllt med ickebetalare/krångelhästar.
 
Senast ändrad:
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

Skall de skriva "Tar ej emot hästar värda mindre än 50 000:-" i stället?
Det kanske är bättre?

vet inte riktigt vad du menar med det.
formulera dig gärna.
(alltså varför just under 50.000)
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

Jag gissar på att syftet är att enbart ta in hästar med ett större värde än vad obetald hyra snabbt blir.

Den som köper en häst för mer än 50000 kr, skulle jag gissa på, är mer kapitalstark och betalningsvillig, än den som inte har råd med mer än en bortskänkeshäst.
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

Jag håller med I_U, dumpningsrisken för en ridtravare (värde 5000 kr) är vida högre än halvblod (värde 50 000 kr). Och som stallägare är man kanske trött på den risken. I vårt område är det inte så vanligt med ridtravare, men det beror ju också på inackorderingspriset. Jag har inte sett en enda f d travare på de dyrare anläggningarna. Inte heller på de anläggningar som tar emot oavsett ras.
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

fast det är ju inte riktigt rättvist heller. Vem ska kunna bedöma vad hästen äv värd då? Alla tycker ju att en häst är värd olika mycket pengar.
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

Rättvist? För vem?

Jag vill ha rätt att välja hyresgäst. Jag vill ha en hyresgäst med betalningsförmåga. Om den ökar med värdet på hästen så köper jag det resonemanget.

När jag hyr ut en bostad kräver jag inkomst, referenser och gör naturligtvis en koll på ev betalningsanmärkningar. Betalningsanmärkning= ej betalat skuld alternativt ej betalat i tid.

Menar du att det är orättvist att jag som uthyrare är mån om att få betalt?
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

Skall de skriva "Tar ej emot hästar värda mindre än 50 000:-" i stället?
Det kanske är bättre?


på ett sätt är det smartare (och låter inte lika "rasistiskt"), eftersom det finns massor av andra hästar som är värda mindre- T-märkta, väldigt gamla, shettisar, eller små ponnyer över huvud taget, föl (ej toppstammade då), kallblod ligger rätt ofta under 50 000, m.fl
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

Tycker det är väldigt fult att skriva så i en annons speciallt om man lägger ut uthyrning av boxplatser:confused:.Hingstar kan jag förstå men travhästar?Jag har hört imånga stall att dom ej vill ha in varmblod pga just rasen.:( Tyder på fördomar enligt min åsikt,jag välkomnar ALLA raser i mitt stall även hingstar! Sen ska väl folk strunta ivad det är för ras så länge det är ansvarsfulla och trevliga kunder man får in,det är väl det som räknas!!!Som en person sa "att travhästar sliter mer på ridbanan" SERIÖST du måste ju skämta??? Beror väl helt och hållet på hur du rider din häst.....eller!
Nej du...försök att hitta ett bättre stall(utan fördomar på vissa hästraser),det tjänar du på! LYCKA TILL:laugh:
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

Man kan ju faktiskt inte säga att det bara är fördomar tyvärr utan i väldigt många fall så stämmer det ju det som IU säger. Sen är det ju så att väldigt få är ju ägare av din sort. Jag känner oxå några stycken väldigt seriösa ridtravarägare men jag ser ju säkert 6ggr så många fler småungar utan pengar och ansvar vad det gäller att ta hand om hästen i alla dess avseenden.

Samtidigt finns det precis lika många småungar med pengar, men ansvarskänslan är lika med noll.
Att man tar hand om en häst på ett bra sätt behöver inte endast hänga på hur mycket pengar man har.

*kl*

Tycker det var en riktigt dålig formulering. Om man vill ha bort oansvariga personer som inte kan betala för sig så kan man väl skriva det i annonsen istället, att man vill ha referenser samt ett utdrag för att se om man har anmärkningar?
Att man är en bra hästägare kan man inte se på vilken ras man har.
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

fast jag sålde min ridtravare för ca 60.000. (hade högre bud dock!)
med andra ord var min häst värd pengar.
så hur skulle man resonera då?
Det va ju en travare, alltså hade vi stämpeln på oss "hon betalar inte hyran"?

Det är ju inte hästens ras man ska titta på...
man får väl leta efter en hyresgäst som har inkomst, i form av tex fast jobb?
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

Grattis! Jag har aldig mött en travare som ej längre kan tävla värd det priset!

Min var det...(och det finns säkert några till i landet som är det också...)
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

Får väl erkänna att jag gett rätt mycket för en fin kallblodare :love: En ny Järvsö faks vore ju inte helt fel.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Så jag håller på att flytta min pension som ligger hos Skandia som min tidigare arbetsgivare betalade in. Jag började med detta i höstas...
Svar
14
· Visningar
1 099
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 484
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 843
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 563
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vårföräldrar 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp