Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

Ett stall är en persons enskilda egendom och man får givetvis bestämma vilka man vill ha i det. Det finns ingen som kan tvinga en att ta inackorderingar bara för att man har plats över i sitt stall och ingen som kan tvinga en inackordera folk eller hästar som man inte vill ha.
Det behöver inte vara så att man är rädd för olika typer av folk, det kan vara så att man har så stor erfarenhet av dem att man absolut inte vill ha mer...
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

*KL*

Tycker det stinker om många inlägg här. Fega stallägare och folk som försvarar dom. Nej man ska inte ta in vem som helst såklart men man får ju inte bli rasist heller. Det fungerar ju inte i övriga livet så varför gör det de i stallet.
Allt handlar om 2benta inte 4benta. Folk är rädda för olika typer av folk, trav folk, dressyr folk och så vidare. Lägg band på detta och försök få vänner istället för att hoppa på.

Håller inte riktigt med.

Många gånger handlar det om stallägare som "bränt" sig på vissa typer av kunder.
Andra gånger handlar det om en speciell verksamhet.

Kolla Jerseyite inlägg. Det beror ju på VAD man vill med sina hästägare och att försöka undvika konflikter.

Jag menar, vi gör ju likadant. Inga ridhästar i vår anläggning.
Och då är det en sanning med modifikation, då vi faktist har en urtrevlig Robin Z märr uppstallad med en supertrevlig ägare som håller på med trav.

Som du säger eller antyder, så kan det i vissa fall vara folket kring hästen som är problemet, inte själva hästen.
Men för att få lugn och ro på ens arbetsplats så ser man till att allt flyter smärtfritt.

Vår erfarenhet av ridhästars ägare är så ursel så vi sållar hårt innan en sådan kommer in. Tyvärr.

Jag vet, att det finns massor med trevliga sådana, men varför skall jag ta in en bunt ridhästar om jag är osäker på hur ägarna är??

Är jag en "rasist" i mitt tänkande tycker du?

AM
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

*KL*

Tycker det stinker om många inlägg här. Fega stallägare och folk som försvarar dom. Nej man ska inte ta in vem som helst såklart men man får ju inte bli rasist heller. Det fungerar ju inte i övriga livet så varför gör det de i stallet.
Allt handlar om 2benta inte 4benta. Folk är rädda för olika typer av folk, trav folk, dressyr folk och så vidare. Lägg band på detta och försök få vänner istället för att hoppa på.

om jag nu är så snäll att jag hyr ut en plats så vill jag faktiskt ha inhysningar som passar mina intressen och åsikter. detta för att slippa konflikter och för att kunna ha det trevligt och kunna prata om gemensamma ting. allt för att jag ska trivas. och passar det inte så får dom flytta eller ge fanken i att hyra in sig. skulle aldrig hyra ut för nån annans skull än min egen. det ska passa mej annars får det va. har haft alldeles för många idioter till hyresgäster.
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

OK, är det kanske därför dom skrivit så i sin annons? Är själv ganska ny i hästvärlden bara hållit på några år, och vår vallack (7årigt fullblod) är mitt allt :love: har svårt att tänka mig att folk bara kan lämna sina hästar:confused: bara åka ifrån dom? oavsett ras, bara kunna lämna dom och aldrig hämta/ta med sig hästen, hur kan man göra så? Är det verkligen vanligt att man gör så?
Själv har vi "fått" vår vallack billigt men skulle aldrig kunna tänka mig att bara lämna honom, inte veta om han sköts rätt och har det bra.
Min "gubbe" brukar säga "Hästen kommer väl före mig" och jag kan bara hålla med. Först kommer mitt barnbarn å döttrarna, sen kommer hästen, sen kaninerna och sen gubben:D Min gammla mor brukar säga "man ska väl vara häst för att få träffa dig".
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

Nu har jag inte läst igenom hela tråden men är det ingen som kan ringa till stallägaren i annonsen och fråga varför de ej vill ta in ridtravare????
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

Det finns folk till allt. Jag har personligen inte träffat någon som totaldumpat sin häst, men flera som haft sin häst uppstallad på något billigt ställe, snällt betalat men sällan eller aldrig varit hos sin häst. eller rättare sagt, jag har träffat deras hästar.:devil:
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

om jag nu är så snäll att jag hyr ut en plats så vill jag faktiskt ha inhysningar som passar mina intressen och åsikter. detta för att slippa konflikter och för att kunna ha det trevligt och kunna prata om gemensamma ting. allt för att jag ska trivas. och passar det inte så får dom flytta eller ge fanken i att hyra in sig. skulle aldrig hyra ut för nån annans skull än min egen. det ska passa mej annars får det va. har haft alldeles för många idioter till hyresgäster.

Du verkar ju veta vem jag är så kan ju svara såhär.

Om jag nu är så snäll att jag vill ge dig pengar för att ha min häst hos dig så har ju jag också rätt att ställa krav på dig eller hur?
Men så fungerar det inte riktigt utan fega stallägare vill ha menlösa folk som bara betalar och ser glada ut så var det på mitt förra stall sämre ägare får man leta efter vägrade göra något alls åt problem med anläggningen osv. Nu står jag i ett stall med perfekta ägare istället. Så det är mycket som kan skilja ställe från annat ställe. Enligt mig så stinker det rätt mycket om denna tråden även om jag förstår problemet.

OT efter som du tyckte att jag skulle sätta igång min lilla i ett tidigare inlägg som togs bort. Så kan jag tala om att hon har samma problem som sin mormor så det kommer aldrig bli ens inärheten av travhäst av henne. Hon kommer få gå till sina fäder en vacker dag istället för att hamna hos odugliga folk som hennes släkting.
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

Jag ser inga problem alls med tråden, det är inget konstigt om hästägare som delar intresse samlas på samma stall och har en önskan om att även deras inackorderingar gör så. Vad är problemet liksom? Det finns ju stall som inte har denna regel, varför haka upp sig på att det finns stall som har sådana regler?
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

Om jag hade haft boxar över så hade jag inte heller velat ha hingstar.

Eftersom vi redan HAR 2 st vuxna hingstar samt ett sto plus ett ungsto så är livet tillräckligt komplicerat ändå här på gården!

Det enda som kommit över stalltröskeln här hemma hade varit rejäla valacker med TREVLIGT lynne!!!!

:D
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

Jag ser inga problem alls med tråden, det är inget konstigt om hästägare som delar intresse samlas på samma stall och har en önskan om att även deras inackorderingar gör så. Vad är problemet liksom? Det finns ju stall som inte har denna regel, varför haka upp sig på att det finns stall som har sådana regler?

Det kallas rasism och är straffbart i övriga världen men inte i häst världen. Det är väl inga problem med tråden enligt buke regler men jag tycker fortfarande det stinker rätt så hårt om vissa inlägg, de hör hemma på gödsel stacken:rofl:.

Stallägare som utskriver sig i alla kontrakt med det ena och det tredje anser jag har lätta problem i ett normalt samhälle. Varför skall sådant förekomma i hästvärlden som inte fungerar i övriga livet?
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

Stallägare som utskriver sig i alla kontrakt med det ena och det tredje anser jag har lätta problem i ett normalt samhälle. Varför skall sådant förekomma i hästvärlden som inte fungerar i övriga livet?

En arbetsgivare anställer inte vem som helst hur som helst. Den anstället bara den personen som de anser passar på arbetsplatsen. Samma i ett stall. Stallägaren tar barar in den som de tror passar tillsammans med övriga hyresgäster och som delar samma värderingar. Allt för att få en så trevlig och smärtfri miljö som möjligt. Inget konstigt med det tycker jag.

Om nu det aktuella stallet har valt att inte ta in hingstar och ridtravare så är det ju deras val. Man har ingen skylighet att hyra ut till alla.
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

Rasism, ja men då är det väl bäst att du anmäler det då.;)
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

Jag får förmoda att vi då är rasister i vårat stall, vi tar inte in ston och vi väljer också in våra hyresgäster.:eek: Och visst ja, vi tar bara in av samma ras. Hingstar är ej välkomna nej.
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

bara nyfiken...
varför inte ston? Har ni betäckande valack elelr så?
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

Ja flera stycken, dessutom är stallet litet med 8 hästar och vi vill att de går i flock och inte delas upp i flera små flockar eftersom detta har gett problem när en tagit ut sin häst och andra blivit ensamma.
Vi har däremot ett till stall i föreningen, där kan man stalla in sto eftersom man har en fungerande stoflock där. Skillnaden dock är då att stallet inte är inriktat på som i vårat fall islandshäst.
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

Jag får förmoda att vi då är rasister i vårat stall, vi tar inte in ston och vi väljer också in våra hyresgäster.:eek: Och visst ja, vi tar bara in av samma ras. Hingstar är ej välkomna nej.

Då ägnar ni er åt både rasism OCH könsdiskriminering.
Fy skäms på er! :devil:
Mitt halvblodssto kommer omedelbums att skicka in anmälan till alla instanser :angel::D
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

Jag tycker inte det är något konstigt med att välja hyresgäster, jag gör själv det. Tar inte emot ridtravare och hästar som tränas av "nh människor".

Ridtravre tar jag ej in pga ägarna, okunniga, otrevliga, hästarna far illa och tydligen är betala in hyran svårt att förstå. Hade en dam som hyrde en box åt hennes ridtravar valack, hästen såg bedrövlig ut, illa sittande utrustning, kastrofal ridning och ägaren trodde hon visste allt. När jag påpekade på att hästen måste ha mer mat så fick jag till svar att han då inte kan bygga muskler :eek:, tillslut la jag i extra ensilage själv. Jag sa upp henne efter hon kommit och klagat på att hyran var för hög och hon inte betalade in den i mellan åt. Jag tycker såhär när foder, strö, mockning, in och utsläpp, fodringar, täckesbyten, tillgång till ridhus, skrittmaskin, ridbana, solarium och allt hon behöver betala är 2800kr i månaden på en sprillans ny "anläggning" så tycker jag att det är bullshit.

Nh männsikor pga den anledningen att jag har haft en inackorderad och aldrig mer. Att leka Monty Roberts är ren idioti. Hästen såg bedrövlig ut, men hon levede vidare på att det var naturlig hästhållning. Hon verkade ner hästen så han knappt kunde gå, neh usch. Sen frågasatte hon allt jag och sambon gjorde med hästarna, hur kunde vi låta våra hästar gå med täcken, hur kan man åka och tävla så mycket, hur kan man låta hästarna åka så långt i lastbil etc. Så jag kicka ut henne snabbt. Nu är säker inte alla såhär men tyvärr är det intrycket jag fått av de flesta som sysslar med nh. Kommer det en Monty Roberts så är de välkommna!

Alla har sina åsikter och det tycker jag ska accepteras.
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

Jag tycker såhär när foder, strö, mockning, in och utsläpp, fodringar, täckesbyten, tillgång till ridhus, skrittmaskin, ridbana, solarium och allt hon behöver betala är 2800kr i månaden på en sprillans ny "anläggning" så tycker jag att det är bullshit.

:eek: Det låter ju som ett toppenpris!!
vilken värld levde hon i?!
Hade jag bott i närheten och haft en häst som ska stå uppstallad hade jag ställt mig i kö direkt!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Så jag håller på att flytta min pension som ligger hos Skandia som min tidigare arbetsgivare betalade in. Jag började med detta i höstas...
Svar
14
· Visningar
1 061
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 485
Senast: Skye
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 132
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 369
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp