Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

Alla har sina åsikter och det tycker jag ska accepteras.

Tycker jag man skall säga i reglerna till buke :angel: för det respekterar inte många här omkring :crazy::grin:.

Jag håller för övrigt med dig om NH folk. Fruktansvärt hur en del hästar ser ut och behandlas.:crazy:
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

Tur att inte alla NH människor är så.
Min häst får skor på sig den dag hovis säger att hon behöver skor, för hovslagaren har jag sagt till att h*n ska hojta när det är dags. Eftersom det är en unghäst så är det barfota än så länge. Men jag lyssnar på hovslagaren, för den om någon bör ju kunna sitt yrke, mycket bättre än jag kan.
Täcke har pållan när det behövs. Har många täcken på hög ifall det behövs. Alla andra är tillsagda att hojta om pållan ser ut att frysa minsta lilla, då åker täcke på. Eftersom hästen är precis nyinsutten och inte arbetas hårt så får den gärna ha sin björnpäls.
Det enda jag kräver på NH vis är att pållan inte ska kliva på mig eller någon annan och ridas med så lite utrustning som möjligt (sadel och repgrimma är målet än så länge, om vi kommer till halsring så är vi några år därifrån än så länge).
Alla NH människor är inte övernitiska, jag vill bara att min dam ska vara lätthanterad av alla.
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

Jag tycker det är konstigt att dom glömt bort fd galopp hästar som man oxå kan köpa billigt????Dessutom med mkt nerv,annars tycker jag att travare och galoppörer ofta är väldigt väluppfostrade..Sen att ägarna kanske inte är så kapitalstarka kan ju vara en risk....
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

Ja men precis, jag har inga direkta fördomar emot NH männsikor och jag tycker en del gör ett jätte bra jobb men tyvärr är det få måste jag säga. Tycker det låter kanon om du känner att det funkar för dig och din häst:)
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

Det kan man ju lugnt säga! Men men alla här inne är ju experter på allt:crazy:;)

Säger inte att alla NH männsikor e så men de flesta verkar det som:(
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

fast jag är ingen NH nörd, jag kör på det som fungerar, kanske därför jag inte räknas till dom där övernitiska. Jag vill bara göra det enkelt med en lätthanterad häst, att alla ska ha det lika lätt som jag med min häst, utan att behöva ta till stigbett och pisk.
Fast jag presenterar mig inte som NH människa heller...
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

Jag tycker det är konstigt att dom glömt bort fd galopp hästar som man oxå kan köpa billigt????Dessutom med mkt nerv,annars tycker jag att travare och galoppörer ofta är väldigt väluppfostrade..Sen att ägarna kanske inte är så kapitalstarka kan ju vara en risk....

Det finns inte så många fd galoppörer, men fd travare finns överallt.

Travare är normalt väluppfostrade, ja, men några månader hos en okunnig ägare kan få den trevligaste häst att bli bortskämd och odräglig. Alldeles för många ridtravarägare saknar både pengar och hästkunskaper. Det behövs inte många dåliga erfarenheter för att en stallägare ska dra öronen åt sig när det gäller vissa typer av hästägare.
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

Ridtravre tar jag ej in pga ägarna, okunniga, otrevliga, hästarna far illa och tydligen är betala in hyran svårt att förstå..


Kul att du varit med om en person som varit så..o då är alla ridtravarägare så?:confused:
Jag anser mig kunnig, ganska trevlig tror jag:angel: och vad jag ser så har jag alltid betalt in hyran i tid och min häst ser ut att må bra..Lägger gladeligen in bilder om du inte tror mig;)
Sen sysslar jag ju med NH också, aj aj, jag är riiktigt usel!!
Nä, men skämt och sidor, extremer i vad det än gäller är aldrig nyttigt, NH använder jag i den utsräckningen att jag gärna kör ledarskapsövningar, använder kroppspråket för att ha en så mild behandling och få en så bra kontakt med min häst som jag bara kan. Ett sammarbete , inte ett tvång är målet med mina övningar! Sen har jag täcke, klipper min häst och han har skor;)


Det jag ville säjja är att man blir lessen, för jag vet att det finns många som är riktigt usla och okunniga, men snälla, skriv inte att ägarna är si o så och hästarna är illa skötta som om alla är så här..Tråkigt att du fick bli utsatt för en av de dåliga och okunniga..men det finns vi som behandlar våra hästar som dom förtjänar,som just hästar och träningskompisar!

Annars är det självklart att man får ha sina åsikter! Och sen är det upp till var och en vem dom vill ha i sitt stall!
Jag kan ju säjja som halvt knapptlån då, att annonsen är klumpigt skriven, men samtidigt är det ju skönt att veta direkt, så hade jag inte behövt upptäcka senare att vi inte var välkommna, efteråt!
 
Senast ändrad:
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

Jag ser faktiskt ingen egentlig anledning till att "förbjuda" ridtravare på sin anläggning. Om stallet däremot är inriktat på något speciellt som trav, Island, tävlingsstall för hoppning eller dressyr t ex. så förstår jag däremot att man väljer inackorderingar som passar ihop med resten av de som har häst där.

Nu fyller jag mitt stall själv alldeles för bra men OM jag skulle ta emot inackorderingar så skulle jag välja bort ridtravare,trots att jag själv är 'skogsmulle-ryttare' (sanning med modifikation men jag har inga tävlingsambitioner själv även om mina hästar gärna får tävla med andra ryttare).
Jag har två skäl att inte ta emot ridtravarfolk utan rejäla referenser,jag har fått två hästar från olika ägare dumpade hos mig,och blev inte av med de förräns efter ett par år.
Ett par andra ägare som visserligen betalat för sig,skötte däremot inte om hästarna trots avtal om 'egenskötsel',så 3-4 dgr i veckan så fick jag sköta om allt.

Islännigar - nej helst inte,vi har helt enkelt inte samma syn på hästhålling,i allafall inte de jag stött på med enstaka hästar,gärna äldre damer som ägare.

Shettisar - nej,har inte staket för det och tänker inte sänka ner de heller,inte värt den kostnaden kontra inkomst eller vad man ska kalla det.

Travhästar - Ja.De får gärna komma,men så har jag bara bra erfarenheter av travhästägare/tränare.

Ponnier och medföljande ungdomar - endast med mkt bra referenser.

Hingstar - ett hett ämne,men i princip tvärnej om inte det är en ägare jag känner till och hingsten är under 1½ år. Den ska fungera ihop med min/a hingstar,gör den inte det så nej då får den ej bo kvar,jag trixar inte med mindre hagar eller ensamhästar om jag inte absolut måste.

Valacker - i princip nej,men samma villkor som för en hingst dock ingen åldersgräns på hästen. Skulle inte släppa ihop en valack med stona då åtminstone ett utav mina ston fått en annan valack 'att hoppa' och jag tänker inte ens ta risken om inte stona är en väg in i dräktigheterna då,men jag har ofta ungston i flocken så det alternativet går bort ändå.
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

*kl*

Om jag skulle ha ett stall så skulle jag ta emot alla raser - men inte alla människor. Det är de sistnämnda som kan ställa till problem i stallet med sin attityd. Så länge folk är trevliga, har en syn på hästhållning i linje med mig, god ekonomi och minst en bra referens så skulle alla vara välkomna.
Sedan får de sitta på halvblod, ridtravare, ponnyer, isisar och rida hur sjutton de vill - tävla, träna i alla discipliner, skogsmulla eller bara komma ut och klappa på hästen.
Målet skulle vara att alla mådde bra och hade kul i stallet samt sköter sina hästar och sysslor.
Och tänk vad många trevliga människor man får chans att lära känna och ta in i stallet om man inte utesluter någon grupp! :) Tar man bara in en viss sort så får man ju färre människotyper att välja på och då är risken större att alla inte är redbara och trevliga.

Om man tar ut en spekulant till stallet så bedömer man väl varje människa individuellt? Och vad spelar det då för roll om det kommer ut några idioter - vare sig de har travare eller halvblod? Hur människor är kan man f.ö. få ett hum om redan på telefon eller mail.

Om man får för sig att personlighet och redighet hos en människa sitter i hästen den äger så gör man det för enkelt för sig.
Jag vet iaf hur många "halvblodsmänniskor" som helst som har totalt skilda uppfattningar på hur man ska sköta och rida sin häst och hur (o)trevlig man får vara mot sina stallkamrater.
 
Senast ändrad:
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

Ridtravre tar jag ej in pga ägarna, okunniga, otrevliga, hästarna far illa och tydligen är betala in hyran svårt att förstå.
OJ!... Det där var ju en ganska spännande åsikt... :crazy: Hur är det med människor som tidigare ägt en ridtravare men bytt till annan ras? Anser du att deras personlighet förändras när dom byter häst? Eller är man utdömd för alltid för den gamla synden att en gång ha varit ridtravarägare?

//Nyfikna frågor från Malin - som välkomnar alla raser så länge hästen funkar i stallets rutiner och framförallt - om hästägaren är bra att ha å göra med och har ungefär samma syn på hästhållning som jag själv...
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

Har inte bara vart med om en utan ganska många, finns många häromkring. Säger inte att ALLA är så, klart det finns dom som behandlar sina hästar som guld och det är jag jätte glad för! Men tvärr är det många i den kategorin som inte gör det och det är där som det brister för mig. Har bara dåliga erfarenheter av ridtravar ägare men klart det finns många ridtravare som behandlas väl av sina ägare och det är ju bara positivt!

Så absolut inte meningen att trampa dig på fötterna!
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

Om du läser mitt inlägg som jag nyss skrev så förstår du kanske:)
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

Hur är det med människor som tidigare ägt en ridtravare men bytt till annan ras? Anser du att deras personlighet förändras när dom byter häst? Eller är man utdömd för alltid för den gamla synden att en gång ha varit ridtravarägare?

Jag kan ju bara svara för mig själv,en ridtravarägare är överlag inte välkommen om de inte har mkt bra referenser från andra stallplatser/tränare/hovslagare.
Så helt enkelt,jag är mycket misstänksam mot de 'ägare' jag redan uppgivit men kan ta emot OM de lämnar bra referenser eller kommer in 'via kompisar' osv förutsatt att det inte är en hingst/valack som inte funkar bland mina egna.
Om folk bytt ras så finns intresset och förmodligen också en annan ekonomi (och ja,jag är generell nu,men de jag pratar främst om är ju den stora massan av folk som köper en första häst billigt för att de inte har råd med mera,och då är ändå inköpet billigare än resterande löpande kostnader)
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

Du verkar ju veta vem jag är så kan ju svara såhär.

Om jag nu är så snäll att jag vill ge dig pengar för att ha min häst hos dig så har ju jag också rätt att ställa krav på dig eller hur?
Men så fungerar det inte riktigt utan fega stallägare vill ha menlösa folk som bara betalar och ser glada ut så var det på mitt förra stall sämre ägare får man leta efter vägrade göra något alls åt problem med anläggningen osv. Nu står jag i ett stall med perfekta ägare istället. Så det är mycket som kan skilja ställe från annat ställe. Enligt mig så stinker det rätt mycket om denna tråden även om jag förstår problemet

nej du har ingen rätt att ställa några krav. hyr man ett ställe så får man vackert anpassa sig efter värdens krav annars får man flytta. det finns alltid andra som kan ta din plats. jag behöver inte hyra ut platser om jag inte vill. jag tänker inte stå för nån välgörenhet bara för att det inte passar mina inhysningar. dom får vackert rätta sig efter mej eller flytta. jag klarar mej utan dom men det är aldrig fel med nån krona extra.
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

En sanning med modifikation skulle jag vilja påstå, hyr man ut en stallplats där det enligt kontrakt ska ingå vissa tjänster och rutiner så kan jag som hyresgäst kräva att kontraktet följs. Är jag lovad att min häst ska fodras med en viss mängd foder som jag betalar för så ska min häst banne mig ha det också, likaså om det enligt kontrakt är utevistelse i hage X antal timmar med utsläpp mellan den och den tiden och insläpp ca ett annat klockslag så ska min häst ha sin hagvistelse som jag betalar för.

Som ex hyrde jag för många år sedan en boxplats i ett stall där även en viss mängd foder ingick, då jag ansåg att det inte var tillräckligt med grovfoder som ingick i hyran fick jag köpa extra av stallägaren för då svinaktiga 5.50 kr/kg för hö (10 år sedan). På vårkanten hade han sålt bort så mkt hö att det inte längre räckte till hyresgästerna och jag ertappade honom med att ta höpåsarna andra gjort iordning till sina hästar och lägga in dem i fel boxar, höet räckte helt enkelt inte och han ville inte köpa in mer utan gav heller mindre än vad vi betalade för. Likaså tog han bort havren för det gick åt så mkt!

Vi hade en mkt högljudd diskussion där han tjafsade om en massa annat än kunde hålla sig till sakfrågan, saker som öht inte hade med det här att göra, som hur en del andra parkerade sina bilar mm! Hans sätt att diskutera går ut på att höja rösten högre och högre och dra upp hur några andra hyresgäster uppförde sig istället för att svara på varför vi inte fick det foder vi betalade för. Det var mkt jobbigt för honom för jag slog bort alla hans utsvävningar med att det inte hörde dit utan jag ville ha vad vi betalade för och jag informerade även de övriga i stallet vad som försegick. Till saken hör att jag hade erbjudit mig att köpa eget foder till min häst sista månaderna då kvalitén på gårdens foder sjönk, men jag fick inte göra det utan var tvingad att köpa av honom. :mad:

Det slutade med att han köpte(?) ett släpvagnslass bedrövligt hö som skulle räcka åt alla. Ett hö så dåligt att det knappt dög att ströa med och som min häst inte tittade åt utan jag köpte säckvis med luzern åt henne och sen flyttade vi. Jag kommer aldrig rekommendera det stallet åt någon utan varnar alla som undrar hur det är.

Där var det för övrigt en ridtravarägare som aldrig visade sig, inte skötte hästen och inte gav den ens det foder den hade rätt till utan den såg ut som ett spjälstaket. På hösten fick den inte komma in när de andra togs in utan den fick gå ensammen på nätterna i hagen för att tjejen ville slippa mocka, den fodrades inte heller då eftersom hon inte åkte ut och stallägaren inte tillät fodring i hagarna. :cry: Jag brukade smyga ut hö åt honom iaf när jag var ute på kvällarna och när han slutligen fick komma in på nätterna var vi några som iaf såg till att han fick hö på kvällarna. :( Majoriteten av ridtravarägarna jag känner tar annars hand om sina hästar lika väl som andra ryttare, men de är vuxna och hästvana och inga tonåringar som hon som inte orkade sköta om sin egna häst. Fanns en annan ridtravare i samma stall som visserligen togs om hand men som hade illa tillpassad utrustning och reds illa, men där spelade det heller ingen roll om man lite fint försökte råda åt något annat håll.
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

Då förstår jag din uppfattning, synd att du inte fått uppleva dom som verkligen ser sina travisar som vilka hästar som helst, och är seriösa!
Finns ju många här på buke tex som är välskötta och har duktiga ägare!

Jag får själv spykänslor av okunniga folk som tvunget ska skaffa sig travare, och sen skiter dom i det eller så kan dom helt inget..o det krävs mkt kunskap och engagemang för att få en ridtravare ridbar..Tyvärr är det fortfarande mkt slit o släng!

Tack för din förklaring,:bow: och jag känner mig inte trampad på tårna, för jag vet att jag sköter min kille bra;) Ville mest bara visa att dte finns en annan sida oxå, även om det är svårt att tro!
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

Jag får själv spykänslor av okunniga folk som tvunget ska skaffa sig travare, och sen skiter dom i det eller så kan dom helt inget..o det krävs mkt kunskap och engagemang för att få en ridtravare ridbar..Tyvärr är det fortfarande mkt slit o släng!

Det är ju tyvärr ofta denna kategori vi med 'små-stall på landet' möter på då våra stallar sällan har ridhus osv och man räknar med att stallhyran är skitbillig och allt ingår (även om man uttalat att så är ej fallet så ska vi på landet vara tacksamma om ngn övht vill hyra in sin häst så avsides.. :grin: *ironi* )
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

*kl*

Om jag skulle ha ett stall så skulle jag ta emot alla raser - men inte alla människor. Det är de sistnämnda som kan ställa till problem i stallet med sin attityd. Så länge folk är trevliga, har en syn på hästhållning i linje med mig, god ekonomi och minst en bra referens så skulle alla vara välkomna.
Sedan får de sitta på halvblod, ridtravare, ponnyer, isisar och rida hur sjutton de vill - tävla, träna i alla discipliner, skogsmulla eller bara komma ut och klappa på hästen.
Målet skulle vara att alla mådde bra och hade kul i stallet samt sköter sina hästar och sysslor.
Och tänk vad många trevliga människor man får chans att lära känna och ta in i stallet om man inte utesluter någon grupp! :) Tar man bara in en viss sort så får man ju färre människotyper att välja på och då är risken större att alla inte är redbara och trevliga.

Om man tar ut en spekulant till stallet så bedömer man väl varje människa individuellt? Och vad spelar det då för roll om det kommer ut några idioter - vare sig de har travare eller halvblod? Hur människor är kan man f.ö. få ett hum om redan på telefon eller mail.

Om man får för sig att personlighet och redighet hos en människa sitter i hästen den äger så gör man det för enkelt för sig.
Jag vet iaf hur många "halvblodsmänniskor" som helst som har totalt skilda uppfattningar på hur man ska sköta och rida sin häst och hur (o)trevlig man får vara mot sina stallkamrater.

:bow::bow::bow:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Så jag håller på att flytta min pension som ligger hos Skandia som min tidigare arbetsgivare betalade in. Jag började med detta i höstas...
Svar
14
· Visningar
1 061
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
1 961
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 496
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 485
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp