Tar folk fantasipriser för huskatter eller är jag dåligt uppdaterad?

Jag föredrar absolut att de är vaccinerade osv men att folk sätter ett pris för att tjäna pengar.. Varför är det fult så fort det är en huskatt? Inte kostar en renrasig 8-10 000 att föda upp utan det görs en vinst av uppfödaren.

Spännade. Jag la ner min uppfödning till stor del för att jag inte hade råd med en så kostsam hobby. Mina ungar kostade 9000:- och jag har inte direkt haft svårt att få dem sålda...

Men nej, jag har inget emot att folk går plus på sina djurförsäljningar. Jag har något emot att folk gör vinst på att inte kosta på djuret vad det borde ha.
 
jag får bara inte ihop resonemanget. För raskatter täcker inte niotusen kostnaderna, ändå är tvåtusen för en ovaccinerad huskatt för mycket.
 
@Sassy Om det nu kostar runt 2500kr att vaccinera, avmaska, besiktiga samt chip och allt vad som ni anser ska krävas för en kattunge, och vissa här vill att detta ska ingå i priset för en huskatt som kostar 1500-3500kr (detta var även fantasipriser så jag gissar att folk här vill komma undan ännu billigare), hur menar ni att det går ihop? Ska folk som säljer huskatter gå minus? Eller bara ta betalt för dessa grejer men inget för katten? För ska man ta betalt för även katten så stiger ju priset ännu mer och det verkar ju absolut inte vara acceptabelt om den inte är renrasig. Man vill alltså att katten ska skänkas, och då blir det ju ingen skillnad på om man skulle skaffa en gratiskatt och utföra allt detta själv. Priset blir ju detsamma. Eller vad är skillnaden menar ni?
Är det bara raskattsuppfödare som får sätta ett pris där alla omkostnader av katten ingår plus ett pris för katten?
 
@Sassy Om det nu kostar runt 2500kr att vaccinera, avmaska, besiktiga samt chip och allt vad som ni anser ska krävas för en kattunge, och vissa här vill att detta ska ingå i priset för en huskatt som kostar 1500-3500kr (detta var även fantasipriser så jag gissar att folk här vill komma undan ännu billigare), hur menar ni att det går ihop?

Vacc, bes och chip kostade hos min vet ca 2000:- Att då ta 3000:- för en unge där det är gjort, eller ännu hellre 4000:- för en unge som dessutom är kastrerad, det är väl fullt rimligt. Problemet jag ser är att folk tar 3-4000:- för en unge som inte fått ett skvatt. Problemet är att folk anser att det är pälsen på katten som är värd pengar, eller färgen. Inte det bakomliggande arbetet och den påkostade omsorgen som behövs för att den ska få en så bra start i livet som möjligt.
 
@Sassy Om det nu kostar runt 2500kr att vaccinera, avmaska, besiktiga samt chip och allt vad som ni anser ska krävas för en kattunge, och vissa här vill att detta ska ingå i priset för en huskatt som kostar 1500-3500kr (detta var även fantasipriser så jag gissar att folk här vill komma undan ännu billigare), hur menar ni att det går ihop? Ska folk som säljer huskatter gå minus? Eller bara ta betalt för dessa grejer men inget för katten? För ska man ta betalt för även katten så stiger ju priset ännu mer och det verkar ju absolut inte vara acceptabelt om den inte är renrasig. Man vill alltså att katten ska skänkas, och då blir det ju ingen skillnad på om man skulle skaffa en gratiskatt och utföra allt detta själv. Priset blir ju detsamma. Eller vad är skillnaden menar ni?
Är det bara raskattsuppfödare som får sätta ett pris där alla omkostnader av katten ingår plus ett pris för katten?
Nej, det är det ingen som menar, men vill man absolut läsa in något så går det. Grattis! Du lyckades!! Känns det bra att verkligen anstränga sig för att framställa andra som gnidna och puckade?
 
Nej, det är det ingen som menar, men vill man absolut läsa in något så går det. Grattis! Du lyckades!! Känns det bra att verkligen anstränga sig för att framställa andra som gnidna och puckade?

Till skillnad från dig så har jag ansträngt mig tillräckligt att läsa inläggen här i tråden. Jag behöver inte försöka framställa personer som någonting, det de skrivit finns att läsa för alla.
Förklara gärna hur summan av allt dessa personer vill ha klart hos katten, plus ett pris av själva katten går ihop med vad samt var det acceptabla priset enligt dem är.
Om nu det kostar runt 2500 att ha allt iordning så ja... Då vill man ju inte betala vad det kostar ens att fixa allt detta samtidigt som man inte vill betala något för själva katten. Eller hur menar du att man ska tolka det? Tycker det står klart och tydligt och man behöver inte tolka någonting.

J
1500-2000:- kan mycket väl vara rimligt om man får en katt vettigt uppfödd och med vaccinationer och id-märkning i ordning.

Upp till 2000 kr är ju ett fullt rimligt pris om det är välskötta huskatter som är vaccinerade, veterinärbesiktigade och ID-märkta.

Jag har inget emot om huskatter kostar lite grann (säg 1500-2000:-) MEN då ska de också vara minimum vaccinerade x2, avmaskade vid behov, id-märkta och veterinärbesiktade. Gärna försäkrade med.
 
Vacc, bes och chip kostade hos min vet ca 2000:- Att då ta 3000:- för en unge där det är gjort, eller ännu hellre 4000:- för en unge som dessutom är kastrerad, det är väl fullt rimligt. Problemet jag ser är att folk tar 3-4000:- för en unge som inte fått ett skvatt. Problemet är att folk anser att det är pälsen på katten som är värd pengar, eller färgen. Inte det bakomliggande arbetet och den påkostade omsorgen som behövs för att den ska få en så bra start i livet som möjligt.

I ett tidigare inlägg skrev du dock att 1500-2000kr var rimligt och då går ju säljaren antingen minus eller skänker bort katten om omkostnaderna för vaccination, besiktning samt chip är på 2000-2500kr.
 
I ett tidigare inlägg skrev du dock att 1500-2000kr var rimligt och då går ju säljaren antingen minus eller skänker bort katten om omkostnaderna för vaccination, besiktning samt chip är på 2000-2500kr.
Du letar ju fel. Hoppsan, nån räknade inte ordentligt och nu drar du fram släggan.
 
Till skillnad från dig så har jag ansträngt mig tillräckligt att läsa inläggen här i tråden. Jag behöver inte försöka framställa personer som någonting, det de skrivit finns att läsa för alla.
Förklara gärna hur summan av allt dessa personer vill ha klart hos katten, plus ett pris av själva katten går ihop med vad samt var det acceptabla priset enligt dem är.
Om nu det kostar runt 2500 att ha allt iordning så ja... Då vill man ju inte betala vad det kostar ens att fixa allt detta samtidigt som man inte vill betala något för själva katten. Eller hur menar du att man ska tolka det? Tycker det står klart och tydligt och man behöver inte tolka någonting.
Du anstränger dig att leta fel, men visst är det också att anstränga sig.
 
@Riru Priser kan skilja sig också mellan veterinärer, hos min veterinär kostar besiktning, vaccinering och id-märkning av en kull 674:-/djur och tar då den uppfödaren 1500:-/kattunge och har en 5 st. säger vi så har denne ändå gått plus med 4130:- minus mat för ungarna och mamman under tiden då. Så ja jag tycker 1500-2000:- för en huskatt är fullt rimligt men visst det hade kanske varit bättre om de var ännu dyrare för då kanske fler skulle vända sig till katthem i stället för att köpa ifrån en BYB. Katthem som i regel tar dom priserna och då är katterna oftast också kastrerade om de har åldern inne eller så ingår det i priset om det görs senare av ägaren, tänk hur mycket back de går/katt de tar hand om där snackar vi tusentals kronor. DET är något man kan gnälla över, mig kvittar det dock om en BYB skulle gå back helt ärligt.
 
Känsligt ämne Gimlan?

Jag och Riru fatnade uppenbart på samma sak. För 2000tjänar man enormt med stålar på en huskatt men raskattsuppfödare får back på 9000. Det är en knepig ekvation.
 
Känsligt ämne Gimlan?

Jag och Riru fatnade uppenbart på samma sak. För 2000tjänar man enormt med stålar på en huskatt men raskattsuppfödare får back på 9000. Det är en knepig ekvation.
Folk pratar ju enbart om när man tar flera tusen för ovaccinerade och ochippade huskatter - inte om de har allt de ska ha, då är priset rimligt.
 
Jag har inget emot om huskatter kostar lite grann (säg 1500-2000:-) MEN då ska de också vara minimum vaccinerade x2, avmaskade vid behov, id-märkta och veterinärbesiktade. Gärna försäkrade med. Sedan är jag överlag väldigt anti de som tar nästan dubbelt så mycket betalt för ett långhårigt kullsyskon jämfört med de korthåriga i samma kull, det är helt klart ett tecken på att man är ute efter att tjäna så mycket pengar som möjligt i mina ögon.

Nu vet jag inte om du bor väldigt öde men annars kan det ju vara värt att vända sig till ett katthem längre bort om det i närheten är oseriöst ? Jag åkte över 20 mil t o r när jag hittade min tjej på ett katthem en bra bit bort och det var helt klart värt det, personligen skulle jag inte köpa en huskatt ifrån en "huskattsuppfödare" om det inte är en som har tagit hand om en hemlös dräktig hona och som säljer ungarna enligt konstens alla regler då jag hellre "räddar" en hemlös och oönskad misse som så väl behöver ett nytt och kärleksfullt hem. Jag har dock gjort det förut, flera gånger till och med, men min syn ändrades när Luna trippade in i mitt liv :) Kan också tillägga att jag från början egentligen kollade på raskatt då jag hade haft det förut men när man slösurfar så är det lätt hänt att man hamnar någon annanstans på nätet än vad man hade tänkt sig från början och ja där var hon helt enkelt och jag blev såld :love:
Fast att långhåriga säljs dyrare är ju pga efterfrågan oxå. Generellt verkar folk vilja ha mer päls.
 
På diverse kattfora är folk väldigt nöjda för att Blocket satt 500 kr som minigräns.
En av mina bästa mus/råttdräpare var en sk skeppskatt, dvs missbildad med för många tår/klor.
Ett helt jaktlag såg henne göra processen kort med en mink. Avkomma efter henne hade jag kunnat ta bra betalt för.
 
Jag föredrar absolut att de är vaccinerade osv men att folk sätter ett pris för att tjäna pengar.. Varför är det fult så fort det är en huskatt? Inte kostar en renrasig 8-10 000 att föda upp utan det görs en vinst av uppfödaren.

Du lägger till saker jag inte skrivit, att det är fult att tjäna pengar ifall inget är gjort med kattungarna JA. Tråden handlar om vad man får för pengarna man betalar.

Jag kan lätt betala upp till 2000kr för en huskatt som är vaccinerad, idmärkt, avmaskad och veterinärbesiktigad. Mer är jag inte villig att ge för en huskatt eftersom de ofta saknar avelsmål och enda baktanken är ofta söta kattungar. Många kullar är dessutom överraskningskullar med okänd friare. Jag är en petig typ som tycker att avel ska ha avelsmål, en tanke på vad man vill förbättra och arbeta framåt. Men ja, jag kan ge ännu mer än 2000kr om säljaren kan visa att den arbetar mot mål. Att det finns en tanke bakom kullen, mer än bara söta ungar :)

Att jämföra en raskatt med huskatt är rätt skilda saker. Det är en helt annan diskussion men kan svara ändå.
OM jag köper en raskatt så är det enbart ett innekatt, och med betydligt mer krav än på en huskatt. För rätt uppfödaren kan jag absolut ge mellan 8000 till 10 000kr.
Prio 1 : Föräldrarna ska vara friska och testade
Prio 2 : Uppfödaren ska vara mån om sin uppfödning samt ha tydliga avelsmål.
Prio 3 : Uppfödaren ska gärna ställa ut sina djur, inte för att vinna utan för att se vad olika domare anser tycker om uppfödarens katter. Verkar uppfödaren hålla en röd tråd igenom sin avel eller vad fokuserar uppfödaren på? Att avla mot att ha vinstrika katter går bort, visst katten är fin enligt många men i många fall tappar uppfödaren till slut sitt fokus den hade från början och ser bara att vinster räknas.
Sen kommer vaccination, avmaskning och veterinärbesiktigad.

Vad är då skillnaden undrar ni? Jadu, ställer du frågan så får du nog läsa om min text för den innehåller alla svar :D
 
Till skillnad från dig så har jag ansträngt mig tillräckligt att läsa inläggen här i tråden. Jag behöver inte försöka framställa personer som någonting, det de skrivit finns att läsa för alla.
Förklara gärna hur summan av allt dessa personer vill ha klart hos katten, plus ett pris av själva katten går ihop med vad samt var det acceptabla priset enligt dem är.
Om nu det kostar runt 2500 att ha allt iordning så ja... Då vill man ju inte betala vad det kostar ens att fixa allt detta samtidigt som man inte vill betala något för själva katten. Eller hur menar du att man ska tolka det? Tycker det står klart och tydligt och man behöver inte tolka någonting.


Jag får be dig läsa tråden igen, ordenligt denna gång för du har tappat hela poängen :D
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 846
Senast: Sel
·
Övr. Katt Ser en annons på blocket där det säljs huskatter för 15.000. FEMTON. TUSEN. :arghh: De är åtminstone vaccinerade, chippade och...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 812
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 571
Senast: Imna
·
Övr. Katt Jag har hittat ett katthem som finns ca 1 timme bort, vilket jag blev riktigt glad över. För det andra katthemmet i min närhet är inte...
Svar
13
· Visningar
3 430
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp