Tar folk fantasipriser för huskatter eller är jag dåligt uppdaterad?

Jag får be dig läsa tråden igen, ordenligt denna gång för du har tappat hela poängen :D

Nej det har jag inte. Självklart är jag med på att det är att ta i att sälja en huskatt som fötts i en oplanerad kull med okänd hane, obehandlad och inte gjort något hos veterinären för flera tusen. Men det är inte det som jag tagit upp.
Det som jag kommenterat är ang de summor som folk ändå tyckte var acceptabla att betala för en huskatt, OM denna katten var besiktigad, vaccinerad, chippad m.m. Och denna summan täckte inte ens de veterinärkostnader som någon skrev ut. Men om dessa veterinärpriser som skrivits ut är helt fel så ber jag om ursäkt om det verkat som jag försökt få någon att framställas dåligt, oavsett vad Gimlan säger så är det inte vad jag är ute efter, jag har bara gått efter vad folk skrivit och det jag läst går helt enkelt inte ihop matematiskt om man säger att man är villig att betala vad det kostar med allt. Och det är det jag vill ha en förklaring på hur de tänker och har räknat för att få det att gå ihop.
Jag tror att det är ni som missat vad det är jag försöker få fram trots att jag försöker gång på gång visa vad det är jag stört mig på. :p
 
Fast att långhåriga säljs dyrare är ju pga efterfrågan oxå. Generellt verkar folk vilja ha mer päls.
Det är ingen godtagbar anledning i mina ögon, vad är det som gör de långhåriga mer värda än de korthåriga syskonen annat än längden på pälsen ? Höj i så fall priset även på de korthåriga i stället.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Vill inleda med att säga att jag bara kikar runt för att se lite vad en huskatt kostar. Ifall vi skaffar katt beror på minste sonen.

Om vi skaffar katt så vill vi ha en katt som är avmaskad, vaccinerad och veterinärbesiktigad. Att det blir huskatt beror på att katten ska vara frigående på tomten och jaga gnagare. Sen är frågan iofs om katten har samma planer som vi :p

Men jag börjar inse att jag är nog kräsen?
För en katt där föräldrarna är av olika registrerade raser eller bara en föräldern är renrasig tar jag för en huskatt. Jag vill inte ge halva priset av en raskatt för att få en blandras, då kan jag lika gärna lägga mer pengar och få en renrasig katt med stamtavla om det nu är rasen jag är ute efter. Mellan 2000 till 3500kr för en huskatt som beräknas bli semilånghår eller långhår?

Men i de annonsen jag läst så är det sällan som det står att de är avmaskade eller vaccinerade. Veterinärbesiktning har jag nog inte läst alls i sammanhang med huskatt. Men ändå tar de rätt bra betalt för en huskatt som i princip bara är rumsren (enligt annonserna). Anser mig inte vara snål utan betalar gärna om jag får det jag vill ha för pengarna.

Närmaste och enda katthem har jag köpt utav tidigare men gillade inte alls varken människan bakom eller lokalerna. Helt otroligt att det är godkänt :crazy:


Fast köp inte då?

Folk tar ju betalt så länge som det finns folk som betalar... Samma med de absurda priser på cokerpoo och labradudle och andra korsningar som råkar bli moderna och plötsligt rasar iväg från runt 4 000 kr till 20 000 kr. Absurt.

Vill du inte ha en huskatt okastrerad, ovaccinerad, ej vet kontrollerad, "fader okänd men troligen den söte från granngården", så köp från en seriös uppfödare - eller kontakta katthem, om det du sett inte känns ok så titta efter omplaceringskatter på blocket.

Jag blir mest förundrad över att människor betalar om kattungen inte är skött och det inte finns några garantier för att den ens är frisk vid försäljningen. Jag blir inte särskilt förundrad över att kattungeägaren gärna vill ha lite extra.

Håller lite smått med Vallhund också. Om jag inte söker en innekatt, utan en råttdödare, då vill jag såklart gärna ha en unge med en bevisat kompetent råttdödarmamma...
 
Så huskattuppfödare ska gå kraftigt back på kattungar? För inte blir det några kronor över på 2000 om raskatterna inte klarar det på
9000?
 
Så huskattuppfödare ska gå kraftigt back på kattungar? För inte blir det några kronor över på 2000 om raskatterna inte klarar det på
9000?


Nu gillar jag planerade kullar - inte random fri förökning mellan individer som kan nedärva både det ena och det andra - men visst finns seriös huskattavel också. Veterinär kostar, bra kattmat kostar, låda och kattungesand kostar.

Att ha dem ute i ladan, ge friskis ibland, inte vaccinera eller besiktiga - visst, då är det rätt billigt att föda upp katter. Men då är ju köpet en ren chansning. Katter ska inte behandlas som slit och släng-varor.
 
Ja jag är inte född igår och vet mycket väl vad som menas så någon länk med förklaring behövs inte tack. Med det sagt så är det fortfarande oseriöst i mina ögon att ta 1000:- mer bara för att ungen råkar ha fötts som långhår, det är som att påstå att de korthåriga inte är värda lika mycket och ett tecken på att man vill tjäna så mycket pengar som möjligt. Sedan om det är större efterfrågan på långhåriga och att man bara på grund av det kan ta mer betalt för dom är skitsamma i mina ögon, så länge ungarna är från samma kull och har samma föräldrar så ska de kosta lika mycket enligt min personliga åsikt oavsett hårlängd, färg etc. Om det innebär att man måste sänka priset på den långhåriga eller höja priset på de korthåriga kvittar för mig, det är själva principen. Jag vet att det finns katthem som också gör skillnad på långhår resp. korthår och har olika priser på dom men de är lika oseriös i mina ögon som BYB som gör på samma sätt.

Sedan får andra givetvis tycka vad dom vill om det men JAG anser det vara oseriöst.
 
Läser man ditt senaste långa inlägg @Smulis så tror jag du behöver mer än en länk... Prissättning kan inte utgå från principer och personlig tyckande.
 
Så huskattuppfödare ska gå kraftigt back på kattungar? För inte blir det några kronor över på 2000 om raskatterna inte klarar det på
9000?
Som jag skrev ligger det mer kostnader bakom en raskull (syftar nu på seriöst uppfödare ansluten till Sverak eller liknande) än en huskattkull
 
Så huskattuppfödare ska gå kraftigt back på kattungar? För inte blir det några kronor över på 2000 om raskatterna inte klarar det på
9000?

Få raskattuppfödare gör vinst på sina kullar. Och jo, visst kan man göra vinst på nån. Men man kan lika gärna gå 10.000 back på nästa.
Parningskostnaden ligger oftast på runt 1 kattungepris = 8000/kull
På min ras kollar vi hjärtat inför kull = ca 1000/kull
Test för parasiter = 750/kull
Veterinärkostnader (vacc, id-märkn, besiktn, kastr) = 1500/kattunge
Mat och sand kostade mig runt 10.000 sist pga olika problem
1 v semster bort
Försäkring 1300-2700 på honan beroende på bolag
Jag hade dessutom 7000 i vetkostnader pga en mjölktand som kom fel och behövde dras, en unge som blev dålig i magen osv. Ett kejsarsnitt är inte gratis heller trots försäkring.
Resor till hane, veterinär osv tillkommer.
300/unge i registrering

osv...
 
Få raskattuppfödare gör vinst på sina kullar. Och jo, visst kan man göra vinst på nån. Men man kan lika gärna gå 10.000 back på nästa.
Parningskostnaden ligger oftast på runt 1 kattungepris = 8000/kull
På min ras kollar vi hjärtat inför kull = ca 1000/kull
Test för parasiter = 750/kull
Veterinärkostnader (vacc, id-märkn, besiktn, kastr) = 1500/kattunge
Mat och sand kostade mig runt 10.000 sist pga olika problem
1 v semster bort
Försäkring 1300-2700 på honan beroende på bolag
Jag hade dessutom 7000 i vetkostnader pga en mjölktand som kom fel och behövde dras, en unge som blev dålig i magen osv. Ett kejsarsnitt är inte gratis heller trots försäkring.
Resor till hane, veterinär osv tillkommer.
300/unge i registrering

osv...
Jag är så oerhört tacksam att det finns folk som är villiga att göra det där för sin ras, trots att dom vet att dom riskerar att gå plus/minus noll eller back.
För mig är det verkligen värt pengarna att veta att min katt har friska släktingar, fötts upp med ett avelsmål bakom, ätit bra mat sedan starten och har en kunnig uppfödare som jag kan rådfråga. Dessutom fick jag träffa båda hans föräldrar och kunde se hur dom var i sättet, rasbeskrivningen visade redan innan hur han mest troligt skulle bli (jag ville ha en social katt, och det fick jag verkligen!) och jag hade möjlighet att prata med andra människor om hur det är att ha en katt av just hans ras.
Det är så mycket man inte får när man köper huskatt (speciellt en unge, där man inte har en aning om hur den kommer bli som vuxen), och som inte går att köpa till i efterhand. Och då har jag ändå två högst älskade huskatter som jag aldrig skulle byta bort.
 
Jag förstår att rasavel ör dyrare, jag motsätter mig bara prisskillnaden.
Det du nämner om kejsarsnitt, extremt höga matpriser och sjuka djur ser jag inte som nåt som ingår i uppfödning. Det är olyckor som alltid kan hända men inget som ska påverka priset.
 
Jag förstår att rasavel ör dyrare, jag motsätter mig bara prisskillnaden.
Det du nämner om kejsarsnitt, extremt höga matpriser och sjuka djur ser jag inte som nåt som ingår i uppfödning. Det är olyckor som alltid kan hända men inget som ska påverka priset.
Nej, det påverkar inte priset? Men det gör att man kan gå mycket back på en kull och ev vinst från nån kull försvinner. Raskattavel (till skillnad från huskattdito) drivs som hobbyverksamhet och allt ska räknas in. Och deklareras för. Och ev skattas för.
Och du förstår att raskattavel är dyrare men tror ändå att vi gör vinst? :confused:
 
Nej, det påverkar inte priset? Men det gör att man kan gå mycket back på en kull och ev vinst från nån kull försvinner. Raskattavel (till skillnad från huskattdito) drivs som hobbyverksamhet och allt ska räknas in. Och deklareras för. Och ev skattas för.
Och du förstår att raskattavel är dyrare men tror ändå att vi gör vinst? :confused:

Foder, sand, veterinärkostnader, olyckor, sjukdomar, försäkring, semesterbortfall m.m. är ju något som alla kattägare får lägga pengar på och kan råka ut för, inte bara raskattsuppfödare. Så alla går ju back på detta om det alltid ska räknas in i vad omkostnaderna för en kattunge är. Så jag förstår inte varför det ska användas som argument just för raskattsuppfödare som går back?
 
Foder, sand, veterinärkostnader, olyckor, sjukdomar, försäkring, semesterbortfall m.m. är ju något som alla kattägare får lägga pengar på och kan råka ut för, inte bara raskattsuppfödare. Så alla går ju back på detta om det alltid ska räknas in i vad omkostnaderna för en kattunge är. Så jag förstår inte varför det ska användas som argument just för raskattsuppfödare som går back?

Bara för att raskattägare alltid ger sina katter det bästa och dyraste såklart, medan de som bara "råkar" få huskattsungar alltid köper det billigaste. Just därför förlorar raskattsuppfödare mer och det har det svårare att få det gå med förtjänst för att det för är det alltid dyrare att föda upp raskatter ;)
 
Skulle jag behöva en mus o råttdräpare skulle jag höra mig för hon stall/ladugårdsägare i trakten som har mus o råttfria byggnader o höra om de har en dräktig katta. Inte skulle jag cilja ha en som är långhårig heller.
Japp en sån köpte vi för en tia. Sen kastrerades hon och vaccinerades och märktes och försäkrades. Bonden fick dåndimpen när han hörde det. Kattan blev 12 år
 
Jag har ingen åsikt om priset på vare sig raskatt eller huskatt, de två jag har nu försökte vi få betala för men fick inte (inget var gjort med dem som vaccination eller avmaskning).

Min stilla undran är om de som tar 2000 kr för en huskatt verkligen skattar för det? Något säger mig att de med raskatter faktiskt skattar för sin ev vinst och då blir det inte så mycket kvar men att de med huskatter faktiskt struntar i det.
 
Min stilla undran är om de som tar 2000 kr för en huskatt verkligen skattar för det? Något säger mig att de med raskatter faktiskt skattar för sin ev vinst och då blir det inte så mycket kvar men att de med huskatter faktiskt struntar i det.

Tveksamt, men jag tror inte heller att de som skulle sälja huskatter för flera tusen faktiskt säljer såpass många att det skulle gå över gränsen för inkomst i hobbyverksamhet. För det är väl en gräns man måste nå innan man börjar skatta? Är inte så insatt i detta med hobbyverksamheter.

En följdfråga! Eller fler (kanske inte riktat till just dig utan till alla i tråden som sysslar med avel på hobbynivå). Det är överskottet i hobbyn som man måste skatta på om jag förstått det rätt? Som räknas som vinst. Och den vinsten måste ändå nå en gräns innan man börjar skatta?
Så vad räknas då som utgifter inom hobbyn? Är det bara parningskostnaden? Räknas resor in? Foder? Sand? Veterinärkostnader? Försäkringar? Inköp av ny honkatt/hankatt?
Tänkte eftersom detta tas upp som anledningar till att man inte går plus många gånger, så då måste väl det räknas med som riktiga utgifter i hobbyn? Och är det då en anledning till att det på papper ser ut som att man går minus trots att man egentligen får kostnaderna av att hålla katt betalda, men det visas inte som ett överskott som ska skattas på?
Eller menas det att man tar ur egen ficka utanför hobbyn och förlorar pengar på det sättet? Om man nu kan skilja på privata pengar och pengar i hobbyn har jag ingen aning om.
Detta kanske blev rörigt och tom off topic men men. Var bara lite frågor som dök upp när du nämnde just skatt och vinst, hur man ser på vad som är vinst och förlust osv. :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 845
Senast: Sel
·
Övr. Katt Ser en annons på blocket där det säljs huskatter för 15.000. FEMTON. TUSEN. :arghh: De är åtminstone vaccinerade, chippade och...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 812
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 569
Senast: Imna
·
Övr. Katt Jag har hittat ett katthem som finns ca 1 timme bort, vilket jag blev riktigt glad över. För det andra katthemmet i min närhet är inte...
Svar
13
· Visningar
3 430
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp