Tåriktade skor bättre mot slitage?

Marie_K

Trådstartare
Jag har en arab som ska skos snart. Har mest gått i hagen och ridits lite ibland pga problem med musklerna i bakdelen. Detta är nu mycket bättre och jag har tänkt börja sätta igång hästen på allvar.

Vet en hovslagare inte så långt från mig som tåriktar skorna. Hade denne hovis för ett x antal år sen till en annan häst och kunde genom tåriktningen ha samma skor 2-3 skoperioder. Red en hel del på grusvägar! Skoningen var också väldigt snygg och prydlig och hovisen är mycket noggrann!

Så nu undrar jag vad era erfarenheter är av tåriktade skor? Känns även som att det är bra för överrullningen då hoven verkar rulla över lite mjukare!

MVH Marie

Sv: Tåriktade skor bättre mot slitage?

HOVSLAGARE är ALLTID A och O! Så varför snåla in på den biten? Ser inge mening med det. Mina pållar går iofs galopp men där är hovis minst lika värdefull, eftersom mina tränar på långa distanser i lågt tempo ser jag ingen anledning till att´"dra ner" ner på hästarnas intervaller", skulle du?

Jag har provat att tårikta på min häst. Tyckte det försämrade längden på steget. Min häst är "lagom stor" (144 cm) men har normalt en stor trav (långt steg) som jag vill att han ska behålla.
Prova och se vad som händer med din häst om den tåriktas.
// Linda

Vår hovslagare tåriktar skorna och är väldigt duktig och noggrann!
Skulle inte vilja vara utan honom:love: Tycker att hästarna går mkt bättre med tåriktade skor,och så är han väldigt noga med att anpassa skon efter hovarna,varmskor också.
En bra hovslagare är verkligen viktigt!:)

Tror det blivit en liten missuppfattning nu;) Jag menade inte på något sätt att tåriktade skor skulle göra att jag slipper sko så ofta, givetvis kommer jag sko hästen så ofta det behövs.

Jag menade att överrullningen kanske förbättras ytterligare, samt att det vore trevligt om skorna inte var helt nerslitna efter en tävling. Vissa förstärker ju tom skorna med svets och jag syftade på att man kanske slipper det då.

Och eftersom denna hovis är mycket skicklig är han mitt förstaval, han är dyr men det är det absolut värt. Tänkte bara höra med bukefolket om dom har något negativt att säga om just själva tåriktningen!

Skulle aldrig välja något för att komma undan billigare osv, endast det bästa till min häst:banana:

Marie_K skrev:
kunde genom tåriktningen ha samma skor 2-3 skoperioder.

Ett litet förtydligande här då jag ser själv att det lätt kan misstolkas! Jag menade att med den hovslagaren kunde samma skor läggas på igen 2-3 ggr innan han behövde rikta nya. Skodde alltså hästen normalt var 7:e vecka, men behövde tack vare tåriktningen inte lägga på nya skor varje gång. Åtminstone till 2 skoningar såg skorna i stort sett som nya ut!

Marie_K skrev:
Jag har en arab som ska skos snart. Har mest gått i hagen och ridits lite ibland pga problem med musklerna i bakdelen. Detta är nu mycket bättre och jag har tänkt börja sätta igång hästen på allvar.

Vet en hovslagare inte så långt från mig som tåriktar skorna. Hade denne hovis för ett x antal år sen till en annan häst och kunde genom tåriktningen ha samma skor 2-3 skoperioder. Red en hel del på grusvägar! Skoningen var också väldigt snygg och prydlig och hovisen är mycket noggrann!

Så nu undrar jag vad era erfarenheter är av tåriktade skor? Känns även som att det är bra för överrullningen då hoven verkar rulla över lite mjukare!

MVH Marie

Jag tror inte man skall tårikta om inte hästens benställning och rörelser behöver det. Skor är ju ändå såpass billiga och att tårikta skor kräver varmskoning. Det bara går inte att tårikta kalla skor. :D Har försökt på en häst som behövde tåriktat.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 572
Hästvård Lång historia: Plattfotat fullbod, ömmar på grus o skos med sulor. Hade för 2 år sedan en bra (utbildad) hovis som tyvärr slutade... 2 3
Svar
59
· Visningar
6 209
Senast: biffen
·
Hästvård Hur vanligt är det att en häst får bättre gång utan skor än med? Det verkar ju vara väldigt vanligt att hästar rör sig bättre med...
Svar
3
· Visningar
989
Senast: anhe
·
Hästvård Förlåt, vet att barfota är diskuterat aldelles för många ggr redan... Men nu sitter jag och funderar på vad/hur jag ska göra med min... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 104
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka