Tårtor, bröd, kakor och annat

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lite bak medan dottern sover middag.
En härligt läskande citronmarängpaj Visa bifogad fil 21555
Allmän fråga, kan man göra såndär marängpaj i vanlig ugn, eller måste man ha en såndär liten eldkastargrej? Älskar både citron och maräng, men aldrig vågat prova då alla recept säger att man måste "bränna" marängen med sån där grej (sorry, ingen aning vad det heter :confused:)
 
Allmän fråga, kan man göra såndär marängpaj i vanlig ugn, eller måste man ha en såndär liten eldkastargrej? Älskar både citron och maräng, men aldrig vågat prova då alla recept säger att man måste "bränna" marängen med sån där grej (sorry, ingen aning vad det heter :confused:)
Jag gör det i ugnen. Kör med övervärme/grill och sätter in pajen i näst översta Läget. Men man får hålla koll hela tiden för det bränner fort.
 
Allmän fråga, kan man göra såndär marängpaj i vanlig ugn, eller måste man ha en såndär liten eldkastargrej? Älskar både citron och maräng, men aldrig vågat prova då alla recept säger att man måste "bränna" marängen med sån där grej (sorry, ingen aning vad det heter :confused:)
Jag har gjort med grill i ugnen och tyckte det blev fint :)
5B8C9090-361C-41F1-A614-189D0A7667CF.jpeg
 
När ni gör biskvier i ungsform enligt receptet ovan - blir bottnarna bra då? Mina blev först kladdiga :yuck:och sedan som sten (läs:mandelkola..:d visst men tanken var att bjuda :().

Jag funderar på att dubbla mängden ägg till fyra
 
Allmän fråga, kan man göra såndär marängpaj i vanlig ugn, eller måste man ha en såndär liten eldkastargrej? Älskar både citron och maräng, men aldrig vågat prova då alla recept säger att man måste "bränna" marängen med sån där grej (sorry, ingen aning vad det heter :confused:)

Små creme brulee brännare som de kallas är inte så dyra! Sen finns det också brännare som man skruvar på såna små gasflaskor man har till kampingkök.
Bild på vad jag menar: https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/static.wm3.se/sites/203/media/76185_original_10138.jpg?1462260596
Om du nu skulle vilja skaffa en brännare...

Jag har bakat bröd idag:

JPEG-bild-06C6C1AF6C11-1.jpeg
 
Behöver också tips.
Juldessert för 12 vuxna (och ett barn). Nötallergi och glutenintolerans finns och måste tas hänsyn till.
Inte alltför avancerat :angel: och gärna nåt som går att göra i förväg (i alla fall delvis) och ha väntande i frys. Och sen klara 1,5 timme transport.
 
Behöver också tips.
Juldessert för 12 vuxna (och ett barn). Nötallergi och glutenintolerans finns och måste tas hänsyn till.
Inte alltför avancerat :angel: och gärna nåt som går att göra i förväg (i alla fall delvis) och ha väntande i frys. Och sen klara 1,5 timme transport.
Cheesecake :angel:

Nä men en frusen cheesecake som transporteras i kylväska med frysklampar borde fungera rent utifrån det praktiska :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat I tråden om tårtor, bröd, kakor och annat så delar vi ju med oss av våra fantastiska bakverk. Tänkte att det kunde vara roligt att ha...
2
Svar
23
· Visningar
3 786
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 423
Senast: Mia_R
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 841
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp