Tårtor, bröd, kakor och annat

Status
Stängd för vidare inlägg.
IMG_20191204_223426_860.jpg


400 g choklad valfri
25 g smör
Smält ihop dem i vattenbad.
Rör i en burk kondenserad mjölk.
Häll upp i form med bakplåtspapper, klart!
 
Hmm, jag vet inte hur vanligt det är, fast min pappa gillar det, så vi har köpt det några gånger. Jag har aldrig varit lika förtjust i det som han, men nu senast när vi köpte på ett kondis vi besökte så var den riktigt god! Mycket bättre än den senaste vi köpte, den va nån fejk utan bananlikör eller arom eller vad det nu är....

Jag hade velat baka en sån till mitt födelsedagskalas :), men hittar jag inget recept får jag väl frihanda lite. Eller ta nåt annat med typ arrak eller punsch i, sånt ger ju också en extra smak-skjuts!

Såhär ser de ut iaf:
Haha vilken rolig. Detta ska undersökas vidare! Det kanske är regionsrelaterat?

Jag älskar mockatårta. Så himla många år sedan jag åt det nu men det är marängbottnar med mockasmörkräm, choklad och grejer. Vanligt förekommande i Göteborg men här i Hälsingland vet ingen vad det är typ. Har tom frågat på ett konditori men det var inget de gjorde.
 
Haha vilken rolig. Detta ska undersökas vidare! Det kanske är regionsrelaterat?

Jag älskar mockatårta. Så himla många år sedan jag åt det nu men det är marängbottnar med mockasmörkräm, choklad och grejer. Vanligt förekommande i Göteborg men här i Hälsingland vet ingen vad det är typ. Har tom frågat på ett konditori men det var inget de gjorde.

Hmm ja kanske...!
Haha, minns när jag skrev om semlor med marsipan-tuppkam och alla bara wtf?! 🤣

Åh, mockasmörkräm, det lät gott!! Recept? :)
 
Hmm ja kanske...!
Haha, minns när jag skrev om semlor med marsipan-tuppkam och alla bara wtf?! 🤣

Åh, mockasmörkräm, det lät gott!! Recept? :)
Tyvärr har jag inget recept då jag aldrig gjort en själv. Min farmor minns jag gjorde en som var gudomlig men det receptet följde tyvärr med henne till andra sidan.
 
Jag har bakat pepparkakor ikväll, men måste nog sälla mig till de som oftast tycker att köoepepparkakor är godast 🙈. Men att göra pepparkaksdeg och baka egna hör liksom till i december. Jag har gjort två degar dessutom, för i år ville jag våga prova ett par nya recept, så nu kan det bli jättemånga pepparkakor. Får kanske bygga ett hus.

De godaste pepparkakorna jag ätit har min farbrors fru bakat. Det är tunna, långa, smala pepparkakor som jag gissar är hyvlade av kall deg. Den degen går visst inte att kavla ut och ta ut kakor med kakmått från. Men så goda :d.
 
Har du testat att göra smaksatt? Lät väldigt gott..
Gjorde en med vit choklad och saffran. :) Smakar mjuk vit choklad. :D
Jag tycker konsistensen egentligen blev mer som en tryffel! Hade nog gått bra att rulla till en boll och sen rulla i något passande pulver eller strössel. :d
 
Klockan 23 igår kväll tyckte jag det var rimligt att baka så det gjorde jag.

Det blev en rulltårta! Originalreceptet är kakao i smeten och apelsin i smörkrämen (det är hur gott som helst) men då jag inte hade någon apelsin så improviserade jag med pepparkakskryddor i smeten och kakaosmörkräm som fyllning istället.

Den blev god men en aning torr. Lätt hänt när man läser 1½ dl mjöl istället för ½ :o
 
Gjorde en med vit choklad och saffran. :) Smakar mjuk vit choklad. :D
Jag tycker konsistensen egentligen blev mer som en tryffel! Hade nog gått bra att rulla till en boll och sen rulla i något passande pulver eller strössel. :d
Jag har gjort idag! Läste däremot fel och hade i 75 g smör. Jag hade tyckte det var gott med havssalt i. Det blev väldigt sött, men gott.

kl
Gjorde icas saffranslängd med vitchoklad. Nästa gång ska jag ha mandelmassa och göra det i kanelbullestil istället.
 
Åh ☹. Så tråkigt!

Jag får leta efter ett!
Hugger bara en tråd,banantårtan är egentligen en omvandlad princess, tårtbotten,vaniljkräm eller banangrädde (beror på vem som gör den,på vårat kondis använder vi grädde med bananessens) och sen gul marsipan med slingrad choklad.
Så i ordning är det,tårtbotten, banangrädde,tårtbotten,sylt,tårtbotten, banangrädde ,marsipan,choklad
 
Såg precis det receptet i en tidning häromdagen och nu står ingredienser i skåpet och väntar på att jag ska få lite tid över :).
Går på ett kick! Men ja, varning för att det är vääääldigt sött. :D Tror salt eller något avbräck med typ hackade nötter är nog gott på.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat I tråden om tårtor, bröd, kakor och annat så delar vi ju med oss av våra fantastiska bakverk. Tänkte att det kunde vara roligt att ha...
2
Svar
23
· Visningar
3 721
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 410
Senast: Mia_R
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 770
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp