Tårtor, bröd, kakor och annat

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh du måste berätta hur det blev!

Fudgen med kondenserad mjölk blev lite kladdig, bara precis toppen som stelnade ordentligt. Men god smak, så packade in varje bit i papper så ska de nog gå ner. Vet inte vad jag lyckades ställa till med det enkla receptet :cautious:

Chokladkolan blev dock bra! Jättegod och perfekt konsistens :up:

Kollade på lite olika recept, skiljde sig ganska mycket på proportionerna mellan ingredienserna, så jag utgick från detta men modifierade lite:

50g smör
2 1/2 dl socker (jag tog 2 lite toppade)
1/2 dl kakao (tog nästan en hel dl)
2 msk vaniljsocker (hade inget msk-mått så använde en vanlig sked och höftade lite)
3 dl vispgrädde
1 1/2 dl ljus sirap (jag tog lite mer)
 
Fudgen med kondenserad mjölk blev lite kladdig, bara precis toppen som stelnade ordentligt. Men god smak, så packade in varje bit i papper så ska de nog gå ner. Vet inte vad jag lyckades ställa till med det enkla receptet :cautious:

Chokladkolan blev dock bra! Jättegod och perfekt konsistens :up:

Kollade på lite olika recept, skiljde sig ganska mycket på proportionerna mellan ingredienserna, så jag utgick från detta men modifierade lite:

50g smör
2 1/2 dl socker (jag tog 2 lite toppade)
1/2 dl kakao (tog nästan en hel dl)
2 msk vaniljsocker (hade inget msk-mått så använde en vanlig sked och höftade lite)
3 dl vispgrädde
1 1/2 dl ljus sirap (jag tog lite mer)
Den kolan brukar jag också göra! Är uppväxt med den för farmor gjorde den alltid till särskilda tillfällen. :heart
 
Fudgen med kondenserad mjölk blev lite kladdig, bara precis toppen som stelnade ordentligt. Men god smak, så packade in varje bit i papper så ska de nog gå ner. Vet inte vad jag lyckades ställa till med det enkla receptet :cautious:

Chokladkolan blev dock bra! Jättegod och perfekt konsistens :up:

Kollade på lite olika recept, skiljde sig ganska mycket på proportionerna mellan ingredienserna, så jag utgick från detta men modifierade lite:

50g smör
2 1/2 dl socker (jag tog 2 lite toppade)
1/2 dl kakao (tog nästan en hel dl)
2 msk vaniljsocker (hade inget msk-mått så använde en vanlig sked och höftade lite)
3 dl vispgrädde
1 1/2 dl ljus sirap (jag tog lite mer)
Vad knepigt! Jag avvaktade nog lite efter att smör och choklad smält, ställde skålen på bänken och hade i kondenserad mjölk. Du kanske hade den kvar på värmen?
 
Vad knepigt! Jag avvaktade nog lite efter att smör och choklad smält, ställde skålen på bänken och hade i kondenserad mjölk. Du kanske hade den kvar på värmen?

Hm, ja det hade jag! Hittade dock ett recept på nätet också där det stod att man skulle smälta chokladen och smöret i den kondenserade mjölken så trodde inte det skulle göra något.

Men ska prova att vänta om jag gör det igen! Tack för inputen :up:
 
Hm, ja det hade jag! Hittade dock ett recept på nätet också där det stod att man skulle smälta chokladen och smöret i den kondenserade mjölken så trodde inte det skulle göra något.

Men ska prova att vänta om jag gör det igen! Tack för inputen :up:
Jag har gjort samma recept och jag väntade också tills att chokladen och smöret var rumstempererat innan jag hade i den kond. mjölken. :)
 
Kanske nån härinne som vet, hur länge håller cookies sig i kylen? Har haft dom ca 1v i kylen, funderar på att frysa in dom för att ta med dom till julafton, men kanske dom redan är för gamla? Är det en dum idé? 🙈
 
Kanske nån härinne som vet, hur länge håller cookies sig i kylen? Har haft dom ca 1v i kylen, funderar på att frysa in dom för att ta med dom till julafton, men kanske dom redan är för gamla? Är det en dum idé? 🙈
Beror lite på vad det är i dem. Vanliga kakor brukar man kunna förvara i lufttät burk i rumstemperatur i 2-4 veckor utan problem. Jag skulle inte förvara kakor i kylen så vet inte hur de beter sig där med tanke på fukten.
 
Beror lite på vad det är i dem. Vanliga kakor brukar man kunna förvara i lufttät burk i rumstemperatur i 2-4 veckor utan problem. Jag skulle inte förvara kakor i kylen så vet inte hur de beter sig där med tanke på fukten.

Ah, ja det kanske e dumt å ha dom i kylen, tänkte iom att det var smör i, men kan inte säga jag tänkte igenom det med förvaring helt 😅 är vanliga chocolate chip cookies.
 
Ah, ja det kanske e dumt å ha dom i kylen, tänkte iom att det var smör i, men kan inte säga jag tänkte igenom det med förvaring helt 😅 är vanliga chocolate chip cookies.
De går fint att ha i rumstemperatur. Även om det är smör eller ägg i kakor så går det bra att förvara i rumstemperatur. Om de inte blivit mjuka och saggiga eller tagit smak av kylen kan du gott ha dem till jul antingen via frysen eller som de är.
 
Har du recept? :)
25659281_1708445762541232_3158747485509783188_n.jpg
 
D870432A-E252-4538-A61A-73E187457F78.jpeg

Jag har gjort en choklad- och apelsintårta till i kväll . Återstår och se hur den smakar. Jag la till lite citronsaft i apelsinkrämen då jag ville ha lite mer syra i krämen.:d

I går gjorde jag även äggost enligt bohuslänsk tradition, den blev riktigt lyckad!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat I tråden om tårtor, bröd, kakor och annat så delar vi ju med oss av våra fantastiska bakverk. Tänkte att det kunde vara roligt att ha...
2
Svar
23
· Visningar
3 719
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 410
Senast: Mia_R
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 769
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 837

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp