Tårtor, bröd, kakor och annat

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag planerar att bjuda grannen och hovslagaren på nybakade scones på söndag, kan jag göra degen och baka ut dem i förväg och sedan grädda innan vi ska fika? Det är ju en bakpulverdeg så tål den att stå svalt ett par timmar innan den gräddas, eller ska jag röra ut de torra ingredienserna med smöret och låta det stå innan jag rör i vätskan före gräddningen?
 
Jag planerar att bjuda grannen och hovslagaren på nybakade scones på söndag, kan jag göra degen och baka ut dem i förväg och sedan grädda innan vi ska fika? Det är ju en bakpulverdeg så tål den att stå svalt ett par timmar innan den gräddas, eller ska jag röra ut de torra ingredienserna med smöret och låta det stå innan jag rör i vätskan före gräddningen?
Jag brukar göra degen och ställa i kylen och baka nästa dag och det brukar bli bra. Möjligen att de blir något mindre fluffiga, men ingen skillnad jag direkt märker. Om du med bakar ut, menar att du ska göra platta kakor och förvara i kylen tror jag det finns risk för att de torkar i kanten, så jag skulle hellre förvara en större degklump väl skyddad och forma dem innan du bakar.
 
Jag planerar att bjuda grannen och hovslagaren på nybakade scones på söndag, kan jag göra degen och baka ut dem i förväg och sedan grädda innan vi ska fika? Det är ju en bakpulverdeg så tål den att stå svalt ett par timmar innan den gräddas, eller ska jag röra ut de torra ingredienserna med smöret och låta det stå innan jag rör i vätskan före gräddningen?
Jag skulle vänta med att röra i vätskan. Du lär inte han någon effekt kvar av bakpulvret efter ett par timmar.

Du kan inte göra källarfranska (annat liknande) som jäser i kylen ifall du vill ha det klart att sätta in i ugnen när de är där?
 
Jag skulle vänta med att röra i vätskan. Du lär inte han någon effekt kvar av bakpulvret efter ett par timmar.

Du kan inte göra källarfranska (annat liknande) som jäser i kylen ifall du vill ha det klart att sätta in i ugnen när de är där?
Nä, orkar inte göra franskor utan tycker det är tillräckligt avancerat med scones, så jag rör ihop det torra med smöret och tillsätter vätskan sen innan jag ska baka ut dem och grädda. Tror de blir de första jag bakat den här sidan sekelskiftet!
 
Tips på bästa frostingen eller liknande? Ska ha den på kladdkaka och jag vill använda 80 gr av en apelsinchokladkaka i frostingen.
 
20200229_185120.jpg


En hög med kanelbullar till dotterns födelsedag.
 
När jag gick på dagis första halvan av 90-talet brukade en som vi kallade "tant Britt" komma och baka med ett par barn varannan fredag. En (eller flera?) gång bakade vi sommarkakor. Jag tyckte väldigt mycket om kakorna och många år senare så fick jag receptet efter att min mamma stött på tant Britt vid något tillfälle.

Först igår - ytterligare ett antal år senare bakade jag dem, dock med smör istället för margarin. De blev riktigt goda. Sockriga, knaprigt tunna och smöriga.

Mitt långtidsminne är inte det bästa så minnena från dagisåldern är väldigt diffusa, men det var en riktig högtid när man var på tur att baka med tant Britt. Vi tyckte jättemycket om henne.

20200301_210416.jpg
 
Jag tyckte väldigt mycket om kakorna och många år senare så fick jag receptet efter att min mamma stött på tant Britt vid något tillfälle.

Efter telefonsamtal med nämnda mamma så fick jag höra att jag nog fick receptet redan när jag fortfarande gick på dagis. Hjärnan hittar på egna saker ibland.

Det är hur som helst ett kärt litet minne, och kakorna var som sagt goda :heart.
 
När jag gick på dagis första halvan av 90-talet brukade en som vi kallade "tant Britt" komma och baka med ett par barn varannan fredag. En (eller flera?) gång bakade vi sommarkakor. Jag tyckte väldigt mycket om kakorna och många år senare så fick jag receptet efter att min mamma stött på tant Britt vid något tillfälle.

Först igår - ytterligare ett antal år senare bakade jag dem, dock med smör istället för margarin. De blev riktigt goda. Sockriga, knaprigt tunna och smöriga.

Mitt långtidsminne är inte det bästa så minnena från dagisåldern är väldigt diffusa, men det var en riktig högtid när man var på tur att baka med tant Britt. Vi tyckte jättemycket om henne.

Visa bifogad fil 46264
Jag tycker det är svårt att läsa genom plasten, kan du skriva ner receptet istället?
 
Jag tycker det är svårt att läsa genom plasten, kan du skriva ner receptet istället?

Absolut! Lade mest in bilden för att lägga in en bild :idea:.

Sommarkakor

200 g margarin (fast smör funkade finfint)
2,5 dl socker
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
(Ev. hackad mandel)

Allt blandas och rullas till 6 längder. Gräddas i 200 grader.

Jag gräddade de som fick lagom mycket färg 7-8 minuter tror jag. Mitt i ugnen.
 
Absolut! Lade mest in bilden för att lägga in en bild :idea:.

Sommarkakor

200 g margarin (fast smör funkade finfint)
2,5 dl socker
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
(Ev. hackad mandel)

Allt blandas och rullas till 6 längder. Gräddas i 200 grader.

Jag gräddade de som fick lagom mycket färg 7-8 minuter tror jag. Mitt i ugnen.
Vad gör man sen, skär dem innan de svalnat?
 
Vad gör man sen, skär dem innan de svalnat?

Jag tror det :D Det var så jag gjorde åtminstone. Som med kolakakorna. Jag plattade till rullarna också innan plåten fick åka in i ugnen. Och gräddade bara tre av rullarna i taget. Annars hade det nog bara blivit en enda stor kaka över hela plåten.
 
604FB327-863E-4F7E-8B1D-0BDA7DBB45A6.jpeg

Har inte bakat dumlen ;) men chokladbollarna och bullarna samt en kladdkaka med smak av apelsin bakade jag till sonens kalas, han fyller tre på tisdag. Köpte även en ”tågtårta” men jag blev besviken, hade först tänkt göra själv men kände att tiden var knapp, ångrar mig lite såhär i efterhand!
 
Provade att göra marängsmörkräm just för att den skulle vara bra att spritsa med
Jag hade bara vanliga muffins som jag hittade i frysen att spritsa på och de var lite för låga

Och så fick jag äntligen prova mina tyllar som jag köpte innan jul, jag får kanske träna lite mer men gillar vad man kan göra med dem :D

Hade smöret framme flera timmar så att det verkligen skulle vara rumstempererat, och det funkade bra, ingen tillstymmelse till att skära sig :)

0D991ED2-E79B-4A3B-803D-07AC07BD9B6D.jpeg
 
Jag är så sugen på pitabröd! Men - ibland när jag bakar såna så reser de sig inte så det blir den där håligheten man vill ha för att kunna fylla dem. 👎

Vad gör jag fel? Tips!?
 
Jag är så sugen på pitabröd! Men - ibland när jag bakar såna så reser de sig inte så det blir den där håligheten man vill ha för att kunna fylla dem. 👎

Vad gör jag fel? Tips!?

Jag råkar ut för samma ibland och då är det oftast för att jag kavlat dem lite för tunt (samtidigt får de ju inte vara för tjocka...) eller att jag misshandlat dem för mycket när jag lägger in dem i ugnen så degen sjunker.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat I tråden om tårtor, bröd, kakor och annat så delar vi ju med oss av våra fantastiska bakverk. Tänkte att det kunde vara roligt att ha...
2
Svar
23
· Visningar
3 719
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 410
Senast: Mia_R
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 769
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 837

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp