Tårtor, bröd, kakor och annat

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blåbärspaj!
Har även massa lingon och rabarber i frysen jag inte vad jag ska göra av...
IMG_20210801_174348_194.jpg
 
Kokat blandsaft, tyvärr smakar den mest svarta vinbär och jag mår lite illa av just det. Är både krusbär och rabarber i också.
Sambo och son gillade den dock, så dom får väl dricka upp så får vi se om jag kan hitta röda vinbär i frysen och göra saft av :).
 

Bifogade filer

  • IMG_20210802_194637.jpg
    IMG_20210802_194637.jpg
    443 KB · Visningar: 16
Har försökt göra marängbottnar men det går bara åt skogen :(. Orkar inte separera fler ägg nu utan kommer att köpa färdiga bottnar.

Har gjort två bottnar varav den ena helt efter receptet. Den andra fick stå kvar i 100 graders värme en timme extra (den första dock kvar på eftervärme över natten).

Är det någon här som har tips att ge? Grädda i ugnen i 42 timmar?

Det som är fel är att marängen inte blir torr i mitten. Jag vill att den ska vara torr rakt igenom. Nu är den kladdig inuti.
 
Har försökt göra marängbottnar men det går bara åt skogen :(. Orkar inte separera fler ägg nu utan kommer att köpa färdiga bottnar.

Har gjort två bottnar varav den ena helt efter receptet. Den andra fick stå kvar i 100 graders värme en timme extra (den första dock kvar på eftervärme över natten).

Är det någon här som har tips att ge? Grädda i ugnen i 42 timmar?

Det som är fel är att marängen inte blir torr i mitten. Jag vill att den ska vara torr rakt igenom. Nu är den kladdig inuti.
Är den tillräckligt vispad? Vispar man för lite blir den ibland mjuk. Maräng ska vispas länge. Vad har du använt för recept?

lite grann bör marängen kunna eftertorka i rumstemp om den bara är lite mjuk.
 
Är den tillräckligt vispad? Vispar man för lite blir den ibland mjuk. Maräng ska vispas länge. Vad har du använt för recept?

lite grann bör marängen kunna eftertorka i rumstemp om den bara är lite mjuk.

Kanske den blev för dåligt vispad? Jag vispade inte jättelänge utan slutade när den var fast och allt sockret vispats i. Kände en del sockerkristaller när jag slickade :p av vispen. När jag gjorde små maränger i våras gick det dock hur bra som helst men tänker att de kanske lättare går att få torra just för att de är mindre.

Det torkar säkert lite till i rumstemperatur men det blir inte den konsistensen jag vill ha då, utan hårdare. Jag vill ha maräng som lätt skulle gå att smula sönder :)

Tack för tips!!
 
Kanske den blev för dåligt vispad? Jag vispade inte jättelänge utan slutade när den var fast och allt sockret vispats i. Kände en del sockerkristaller när jag slickade :p av vispen. När jag gjorde små maränger i våras gick det dock hur bra som helst men tänker att de kanske lättare går att få torra just för att de är mindre.

Det torkar säkert lite till i rumstemperatur men det blir inte den konsistensen jag vill ha då, utan hårdare. Jag vill ha maräng som lätt skulle gå att smula sönder :)

Tack för tips!!
Då låter det som det var för kort tid. Sockerkristallerna ska vara upplösta om man vill ha en spröd maräng (och marängen så fast att man kan vända bunken upp och ner över huvudet utan att bli kladdig). Det går också att testa att ta hälften florsocker, hälften strösocker för sprödare maräng, jag tycker dock inte att det blir någon jätteskillnad, men kanske kan vara värt att prova.
 
Då låter det som det var för kort tid. Sockerkristallerna ska vara upplösta om man vill ha en spröd maräng (och marängen så fast att man kan vända bunken upp och ner över huvudet utan att bli kladdig). Det går också att testa att ta hälften florsocker, hälften strösocker för sprödare maräng, jag tycker dock inte att det blir någon jätteskillnad, men kanske kan vara värt att prova.
Det gick att hålla bunken upp och ner utan att smeten åkte ut.

Jag provade en tredje gång och vispade länge. Marängsmeten var fast och fin när allt socker vispats i men den blev lösare när jag fortsatte vispa... hm. När jag orkar ska jag göra små maränger och se om de går lika bra som sist.

Nu behöver jag baka något med äggulorna om inte hunden får allt :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat I tråden om tårtor, bröd, kakor och annat så delar vi ju med oss av våra fantastiska bakverk. Tänkte att det kunde vara roligt att ha...
2
Svar
23
· Visningar
3 794
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 425
Senast: Mia_R
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 859
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp