Tårtor, bröd, kakor och annat

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag sitter och funderar på efterrätt till midsommarfirandet... Vad tror ni, skulle man kunna göra en hybrid av gräddtårta och Sverigekaka genom att helt enkelt täcka Sverigekakan med grädde och jordgubbar? Jag är inte överdrivet förtjust i vanlig gräddtårta med vaniljkräm och grejer, tycker att det lätt blir lite för gräddigt liksom, men har ändå av oklar anledning sug efter en riktig jordgubbstårta och tänker att det här kanske kan bli ett bra mittemellan-alternativ?
Ett annat alternativ som är mkt enkelt är att göra en rulltårta med jordgubbssylt och sedan en liten klick grädde och en jordgubbe på varje bit. Blir väldigt somrigt och inte så mäktigt som tårta.
 
Jag antar att det inte är något smält smör i smeten? Jag kan minnas fel nu men har för mig att bakpulver behöver värme för att "aktiveras". Så får man inte den från smöret måste den tillsättas på annat sätt :)
Finns en del recept med både smält smör och kokhett vatten. Jag vet inte heller varför men har insett att alla kakor med kokhett vatten blir saftigare. Det blir en lite, nästan kletigare, yta. Eller så har det bara varit de recepten jag prövat.
 
Jag antar att det inte är något smält smör i smeten? Jag kan minnas fel nu men har för mig att bakpulver behöver värme för att "aktiveras". Så får man inte den från smöret måste den tillsättas på annat sätt :)
Funderade en vända till, och mina mest lyckade muffins är de där jag blandar rumstemperat smör med socker och vispar fluffigt innan jag rör i äggen.
De behåller sin toppighet när jag tar ut dem ur ugnen. De där jag vispar ägg och socker och sen häller i allt annat faller ofta ihop när jag tar ut dem.

Sen har jag ofta frusna bär i smeten, så den är allt annat än varm innan den åker i ugnen.
Intressant det här :)
 
Bakpulver reagerar dels när det blandas med vätska (vatten) oavsett temperatur, och dels vid en temperatur stigande och uppemot 200 grader, så det ska fungera lika bra med hett vatten som kallt vatten om det ändå ska in i ugnen sedan. Men det kan ju finnas andra ingredienser som vinner på det ena eller andra också.
 
Funderade en vända till, och mina mest lyckade muffins är de där jag blandar rumstemperat smör med socker och vispar fluffigt innan jag rör i äggen.
De behåller sin toppighet när jag tar ut dem ur ugnen. De där jag vispar ägg och socker och sen häller i allt annat faller ofta ihop när jag tar ut dem.

Sen har jag ofta frusna bär i smeten, så den är allt annat än varm innan den åker i ugnen.
Intressant det här :)
Vispa ägg+socker och smör+socker är olika hävningsmetoder som man kan använda istället för eller som förstärkning till kemiska hävningsmetoder (bakpulver mm). Mixen ägg+socker är känsligare när man blandar i tex mjöl då det är lättare att slå ut luften man vispat in, känsligare om den får stå ett tag också än smör+socker. Så det är säkert därför dina blir finare med den senare metoden. Som @VLMF skriver reagerar bakpulvret i ugnen så tempen på smeten är av mindre betydelse så länge den inte är frusen. Jag som bakar på heltid har sällan varmt vatten varken i bakverk eller bröd (undantag vid skållningar och vissa blötläggningar) trots att det förordas i många hemmabakningsrecept.
 
20200616_165002.jpg


Två gånger har jag försökt göra Camilla Hamids kanelbullesockerkaka nu men den har fastnat i formen båda gångerna trots löjligt mycket smör. Jag har dessutom samma form som hon har så förstår inte vad jag gör för fel :(

Fördelen med förstörd sockerkaka är att man kan göra arraksbollar, min favorit"kaka"! Jag var lite osäker på hur dessa skulle bli med tanke på kanelen och kardemumman i kakan. Dessutom hade jag nog lite för lite essens i.

De smakar arraksbollar (fast inte så intensivt) men med liksom en liten hint av bulle. Blev väldigt gott :)

Ja jag vet att de är jätteojämna i storleken.
 
Vispa ägg+socker och smör+socker är olika hävningsmetoder som man kan använda istället för eller som förstärkning till kemiska hävningsmetoder (bakpulver mm). Mixen ägg+socker är känsligare när man blandar i tex mjöl då det är lättare att slå ut luften man vispat in, känsligare om den får stå ett tag också än smör+socker. Så det är säkert därför dina blir finare med den senare metoden. Som @VLMF skriver reagerar bakpulvret i ugnen så tempen på smeten är av mindre betydelse så länge den inte är frusen. Jag som bakar på heltid har sällan varmt vatten varken i bakverk eller bröd (undantag vid skållningar och vissa blötläggningar) trots att det förordas i många hemmabakningsrecept.
Det där att slå ut luft ur ägg+socker, hur ska man göra egentligen?
Försöker vända ner så försiktigt som möjligt, samtidigt behöver det ju blandas. En kompis kör vidare med elvispen efteråt, mer eller mindre luft av det?

Sen reser sig kakan fint ugnen, men håller inte formen. Antigen dyker den innan jag tar ut den, eller så gör den det när den kallnar. Inte alltid katastrof, men aldrig toppig.
 
Det där att slå ut luft ur ägg+socker, hur ska man göra egentligen?
Försöker vända ner så försiktigt som möjligt, samtidigt behöver det ju blandas. En kompis kör vidare med elvispen efteråt, mer eller mindre luft av det?

Sen reser sig kakan fint ugnen, men håller inte formen. Antigen dyker den innan jag tar ut den, eller så gör den det när den kallnar. Inte alltid katastrof, men aldrig toppig.
Vi vänder ner, oftast för/med hand istället för verktyg. Det gäller att vara snabb, blanda så lite som möjligt, men ändå så allt är blandat och snabbt in i ugnen sen. Toppig är dock sällan mitt mål, då det mesta ska vara slätt upptill, men luftigt. Med elvisp brukar bli mindre luft i slutresultatet, men har faktiskt ett recept som blir väldigt fluffigt trots att man kör ner mjölet i äggvispet med maskin.

Och viktigt med såna kakor att inte öppna ugnen innan det är klart, öppnar man för tidigt brukar de sjunka ihop.
 
Vi vänder ner, oftast för/med hand istället för verktyg. Det gäller att vara snabb, blanda så lite som möjligt, men ändå så allt är blandat och snabbt in i ugnen sen. Toppig är dock sällan mitt mål, då det mesta ska vara slätt upptill, men luftigt. Med elvisp brukar bli mindre luft i slutresultatet, men har faktiskt ett recept som blir väldigt fluffigt trots att man kör ner mjölet i äggvispet med maskin.

Och viktigt med såna kakor att inte öppna ugnen innan det är klart, öppnar man för tidigt brukar de sjunka ihop.
Tack för att du tar dig tid att svara på dumma frågor :)
 
Visa bifogad fil 52704

Två gånger har jag försökt göra Camilla Hamids kanelbullesockerkaka nu men den har fastnat i formen båda gångerna trots löjligt mycket smör. Jag har dessutom samma form som hon har så förstår inte vad jag gör för fel :(

Fördelen med förstörd sockerkaka är att man kan göra arraksbollar, min favorit"kaka"! Jag var lite osäker på hur dessa skulle bli med tanke på kanelen och kardemumman i kakan. Dessutom hade jag nog lite för lite essens i.

De smakar arraksbollar (fast inte så intensivt) men med liksom en liten hint av bulle. Blev väldigt gott :)

Ja jag vet att de är jätteojämna i storleken.

Vilken berg- och dalbana den där bilden blev för mig! 😅
Jag gick från brigadeiros 😋 till hmm, kanske inte 🤔 och sedan till arraksbollar! 😋
Det är så länge sedan jag såg en arraksboll att min första tanke var brigadeiro som är vanliga här i Portugal, men de är goda båda två. Innehållet är totalt annorlunda, men de ser förvillande lika ut på bild.
 
Vilken berg- och dalbana den där bilden blev för mig! 😅
Jag gick från brigadeiros 😋 till hmm, kanske inte 🤔 och sedan till arraksbollar! 😋
Det är så länge sedan jag såg en arraksboll att min första tanke var brigadeiro som är vanliga här i Portugal, men de är goda båda två. Innehållet är totalt annorlunda, men de ser förvillande lika ut på bild.
Brigadeiros hade jag aldrig hört talas om förrän nu men det lät väldigt gott, kanske något man skulle provat till jul :)
 
Pappa fyller 60 idag så jag har bakat en klassisk midsommartårta en dag i förväg! Smöret skulle vara smält men avsvalnat och det skulle vara kokhett vatten. Tårtan är ägg och laktosfri och blev riktigt bra! Alla var nöjda! I lagren är det hemmagjord vaniljsås och jorgubbssylt (rörde ihop det).

ED630E1A-16B2-4812-B6DA-386DA6846E26.jpeg
 
Har ni några tips till en som aldrig har spritsat grädde förut? Jag antar att man gärna ska vispa grädden lite hårdare än vanligt? Har bara spritsat frosting förut och grädde är ju betydligt mindre tjockt...
 
Har ni några tips till en som aldrig har spritsat grädde förut? Jag antar att man gärna ska vispa grädden lite hårdare än vanligt? Har bara spritsat frosting förut och grädde är ju betydligt mindre tjockt...
Det beror på vad ditt ”vanliga” är. Men grädden ska helst vara så den precis håller ihop. För hård kommer spricka när man spritsar och dessutom inte vara så gott enligt mig. Så jag skulle hellre vispa lite åt det lösare hållet, testa att spritsa på en bit plast/en tallrik, håller det formen så räcker det, flyter det ut - vispa lite till (gärna för hand, det är lätt att snabbt övervispa med maskin i detta läge).
 
Det beror på vad ditt ”vanliga” är. Men grädden ska helst vara så den precis håller ihop. För hård kommer spricka när man spritsar och dessutom inte vara så gott enligt mig. Så jag skulle hellre vispa lite åt det lösare hållet, testa att spritsa på en bit plast/en tallrik, håller det formen så räcker det, flyter det ut - vispa lite till (gärna för hand, det är lätt att snabbt övervispa med maskin i detta läge).
Åh vilka bra tips, tack! :love:
 
Brigadeiros hade jag aldrig hört talas om förrän nu men det lät väldigt gott, kanske något man skulle provat till jul :)

Absolut värt att prova! Jag har inte provat göra dem själv, men det säg vara enkelt. Kondenserad mjölk bör det nog vara i receptet för att det ska bli rätt. 🙂
 
För att aldrig ha gjort en tårta förut eller spritsat med grädde (och knappt annat heller) blev jag riktigt nöjd med tårtan igår måste jag säga! Jag hade dock lite svårt att få till grädden på sidan, det blev liksom aldrig jämt, så till slut gav jag upp lite :p

Kan informera om att Sverigekaka med lite citron i smeten täckt av ett tunt lager grädde och massor av jordgubbar blev en riktig hit :)

103777475_10157361781485677_1199601464992827902_o.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat I tråden om tårtor, bröd, kakor och annat så delar vi ju med oss av våra fantastiska bakverk. Tänkte att det kunde vara roligt att ha...
2
Svar
23
· Visningar
3 740
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 415
Senast: Mia_R
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 788
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 867

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp