Testar nya grepp inom matlagning

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare Wille
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 106
  • Visningar Visningar 6 106
Jag behöver förenkla min matlagning. Det som andra tycker är lätt, tycker jag är svårt. Ett recept där man skär morötter, potatis och purjo, ner i buljong med linser, är för avancerat. Det är inte det att jag inte kan laga den maten. Problemet är att jag inte kommer igång. Och då blir det mackor eller musli i stället, och det håller inte.

Det behöver vara i nivå med att steka fiskpinnar och äta med kokt potatis och kall sås där jag bara blandar några ingredienser.

Så idag testade jag att laga fisk i micron. Jag la fisken på en tallrik, saltade och pepprade, hällde på en skvätt grädde och så adderade jag frysta grönsaker från påse. Till det åt jag potatis som jag kokat vid annat tillfälle. Det blev faktiskt rätt okej.

Jag har också fått tips om att steka tofu, hälla på tomater och krydda efter behag. Det ska nog provas. Jag är dock inte förtjust i tofu. Det smakar inget så jag tar gärna emot tips på hur man kan få tofu att smaka gott.

I sommar kommer jag inte att ha tillgång till ugn och jag kommer heller inte att kunna laga så mycket mat åt gången att det räcker en vecka för jag kommer inte ha plats att lagra det. Och eftersom jag bara har boendestöd en gång i veckan, trots att jag är beviljad två gånger, så måste jag klara av att fixa mat själv.

Tänk att det är som en väldigt snabb och smidig varmluftsugn. Du kan laga väldigt många måltider snabbt och enkelt. 😊 Jag har en med två lådor som jag använder minst två gånger i veckan.
Jag vet inte vad man gör med en varmluftsugn heller. Jag är knappt van att använda ugn ö.h.t.

Jag vet inte vad man gör med en varmluftsugn heller. Jag är knappt van att använda ugn ö.h.t.
Du har fått massor med tips i tråden. En ugn och en varmluftsugn är ungefär samma sak. Men en airfryer är snabbast, saker blir krispiga utan extra fett. Till exempel pommes, ner i airfryern och efter 15 minuter är dom krispiga och färdiga att ätas. Samma sak med tinad kycklingfile. Krydda, in i airfryern, vänd efter halva tiden (frivilligt), klart på 15-20 min. Snabbt och såååå enkelt!

Då är det hög tid att du bekantar dig bättre med den. ;) Som funkis så är den min bästa vän, jag slipper stå och passa kastruller på spisen utan det räcker med att slänga det jag ska äta i en form, ställa en timer på mobilen och göra nåt annat medan maten sköter sig själv i ugnen. Airfryer är ännu smidigare för den har egen timer och plingar när den är klar så du slipper det extra momentet med att komma ihåg att plocka fram telefonen.

Då är det hög tid att du bekantar dig bättre med den. ;) Som funkis så är den min bästa vän, jag slipper stå och passa kastruller på spisen utan det räcker med att slänga det jag ska äta i en form, ställa en timer på mobilen och göra nåt annat medan maten sköter sig själv i ugnen. Airfryer är ännu smidigare för den har egen timer och plingar när den är klar så du slipper det extra momentet med att komma ihåg att plocka fram telefonen.
Typ som en... micro? :angel: :D

Ja, jo, tekniskt sett så... men mikro ger ju inte alls samma sorts textur som man får av ugn eller airfryer. Eftersom TS är autistisk så tänker jag att det där med texturen på maten kan vara ganska viktigt?
Jag vet, jag driver lite. :) Men samtidigt är ju TS nöjd med sin micro, och om man har dåligt om utrymme och har det snålt ekonomiskt känns det lite tokigt att springa iväg och köpa en hyfsat dyr pryl man kanske inte trivs med. Min mamma gav bort sin efter att ha använt den några gånger, och en annan bekant har förpassat sin till garaget och föredrar sin croc-pot.
Jag tycker air fryern hypas lite för hårt.

OM du vill ha airfryer @Wille så är det jättelätt att göra rent den efter användning genom att fylla med vatten, inte hela vägen upp utan med god marginal till ”taket” och ”formens” kant. I med lite diskmedel och sätt på airfryern några minuter. Då släpper ev fastbrända saker.

Jag tycker om att köra broccoli eller blomkål i. Bara hälla på lite olja och kryddor och in i airfryern.
Har kört kyckling, gjort vitlöksbröd, rotfrukter av alla slag i klyftor och med klyftad rödlök etc också. Blir klart på 15 min typ.

Ja, jo, tekniskt sett så... men mikro ger ju inte alls samma sorts textur som man får av ugn eller airfryer. Eftersom TS är autistisk så tänker jag att det där med texturen på maten kan vara ganska viktigt?
Jag är inte ett dugg petig med matens textur. Det enda som är något svårt att få ner är gravad lax.

Då är det nog hugget som stucket om du tar mikro eller airfryer. :) Dom tillagar ju maten båda två, bara på olika sätt.
Nja personligen tycker jag inte det går jämföra. Ta lax tex, tillagade mycket lax i micron som lunch på jobbet när jag en period inte orkade laga mat. Det blir väldigt torr och tråkig i konsistensen jämfört om jag gjorde den i airfryern och då hade jag en 400kr maskin från Biltema.

Skulle jag utrusta ett minikök i en 8 kvm stuga skulle mitt val vara Vattenkokare, Airfryer och en värmeplatta. En 3L kastrull och en stekpanna. Sen kan jag utan problem tillaga en trerätters.

Airfryern var min räddning när jag mådde som sämst och matlagning var som att bestiga Mount Everest. Depression, ångest och AuDHD är ingen bra kombo när det kommer till bra matval. Mackor i mängder blev utvägen
Tillaga något på spisen eller i ugnen kändes övermäktigt, men slänga ner några klyftade potatisar, lite fryst broccoli och en fryst laxfile i airfryern och trycka på knappen kändes inte som att laga mat direkt.

Nja personligen tycker jag inte det går jämföra. Ta lax tex, tillagade mycket lax i micron som lunch på jobbet när jag en period inte orkade laga mat. Det blir väldigt torr och tråkig i konsistensen jämfört om jag gjorde den i airfryern och då hade jag en 400kr maskin från Biltema.

Självklart men nu skrev TS själv att texturer inte är nåt problem, så jag drog slutsatsen att det kanske är strunt samma bara maten blir gjord. Jag är väldigt petig med både smak och textur och tycker att airfryern är överlägsen om det ska stå mellan den och mikro, men det var inte mina preferenser som skulle diskuteras.

Självklart men nu skrev TS själv att texturer inte är nåt problem, så jag drog slutsatsen att det kanske är strunt samma bara maten blir gjord. Jag är väldigt petig med både smak och textur och tycker att airfryern är överlägsen om det ska stå mellan den och mikro, men det var inte mina preferenser som skulle diskuteras.
Och jag håller med du, det mils skillnad mellan att micra strips eller köra dom i airfryern , i det ena fallet skulle jag inte ens ge dom till hundarna.

Och med det sagt så använder jag aldrig en micro, det skräpet ligger i en låda på magasinet.

Och jag håller med du, det mils skillnad mellan att micra strips eller köra dom i airfryern , i det ena fallet skulle jag inte ens ge dom till hundarna.

Och med det sagt så använder jag aldrig en micro, det skräpet ligger i en låda på magasinet.
Fast varför skulle man köra strips i micron? 😅 Det finns ju flera hundra andra sätt att äta potatis på.
Har man bara en micro och panna anpassar man matlagningen därefter förstås.
Man blir dock inte riktigt så begränsad som en del verkar tro. :)

En sån här påse räcker till 3 port (om man inte är jättestor i maten).

Värm i kastrull eller micro.
Svalna lite
Blanda ner vad man gillar, vill man ha kallt t ex färdig kyckling, tonfisk, skivad/färdigstrimlad skinka mm.
Vill man ha nåt stekt, så bacon, köttfärs mm.
Ät😁
Det här äter jag mycket av i husvagnen, så lätt att fixa👍

Bifogade filer

• IMG_20260113_070658.webp
    IMG_20260113_070658.webp
    75,9 KB · Visningar: 3 089

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Uppdateringstråd 32