Testar nya grepp inom matlagning

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare Wille
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 106
  • Visningar Visningar 6 629

Bukefalos 30 år!

Jag behöver förenkla min matlagning. Det som andra tycker är lätt, tycker jag är svårt. Ett recept där man skär morötter, potatis och purjo, ner i buljong med linser, är för avancerat. Det är inte det att jag inte kan laga den maten. Problemet är att jag inte kommer igång. Och då blir det mackor eller musli i stället, och det håller inte.

Det behöver vara i nivå med att steka fiskpinnar och äta med kokt potatis och kall sås där jag bara blandar några ingredienser.

Så idag testade jag att laga fisk i micron. Jag la fisken på en tallrik, saltade och pepprade, hällde på en skvätt grädde och så adderade jag frysta grönsaker från påse. Till det åt jag potatis som jag kokat vid annat tillfälle. Det blev faktiskt rätt okej.

Jag har också fått tips om att steka tofu, hälla på tomater och krydda efter behag. Det ska nog provas. Jag är dock inte förtjust i tofu. Det smakar inget så jag tar gärna emot tips på hur man kan få tofu att smaka gott.

I sommar kommer jag inte att ha tillgång till ugn och jag kommer heller inte att kunna laga så mycket mat åt gången att det räcker en vecka för jag kommer inte ha plats att lagra det. Och eftersom jag bara har boendestöd en gång i veckan, trots att jag är beviljad två gånger, så måste jag klara av att fixa mat själv.

Min bästa när jag inte orkar tänka är pasta, tonfisk på burk och burkmajs. Koka pasta, sen blanda allt direkt i djup tallrik. Minimal förberedelse och minimal disk :)
går att blanda i nån sked crème fraiche också om man vill ha det såsigare.

Kan tänka mig att det säkert funkar som topping till potatis också, då går ju potatisen som tidigare sagt att köra i mikron

Jag gillar omelett när jag inte har planerat maten och vill ha något enkelt och snabbt. Går ju att göra med potatis i enligt den spanska versionen.

Tänker att en annan enkel rätt som ger användning för potatisen är potatisbullar då de görs på överbliven kokt potatis. Är ju lätt att koka några extra en dag och sedan göra potatisbullarna dagen efter.

Jag slänger ofta, till lunch, ihop 2 ägg (vispade med lite mjölk), steker i stekpanna med smör, äter med Keso. Jättegott, proteinrikt och mättande. En klick ketchup till om man gillar det...!

En snabb grönsaksfokuserad rätt jag ofta slänger ihop när jag inte orkar tänka är ugnsbakad zucchini. Jag brukar äta direkt ur formen med ett gott bröd till men det går lika bra att ha till ris eller potatis om du föredrar det.

Du behöver:
- En mellanstor zucchini
- En halv förpackning Valio smakrik ost pastasås
- Ett par nävar riven ost
- Några skivor rökt kalkon

Skär zucchinin på mitten och sedan i skivor, lägg i en ugnsform. Strimla kalkonen och strössla över.
Krydda med lite salt och peppar, jag brukar ta chili och gräslök också men gillar du inte det så skippa.
Ringla över ostsåsen och toppa allt med riven ost.
Kör i ugnen i 200 grader 20-30 minuter beroende på hur mjuk du vill ha zucchinin.

En snabb grönsaksfokuserad rätt jag ofta slänger ihop när jag inte orkar tänka är ugnsbakad zucchini. Jag brukar äta direkt ur formen med ett gott bröd till men det går lika bra att ha till ris eller potatis om du föredrar det.

Du behöver:
- En mellanstor zucchini
- En halv förpackning Valio smakrik ost pastasås
- Ett par nävar riven ost
- Några skivor rökt kalkon

Skär zucchinin på mitten och sedan i skivor, lägg i en ugnsform. Strimla kalkonen och strössla över.
Krydda med lite salt och peppar, jag brukar ta chili och gräslök också men gillar du inte det så skippa.
Ringla över ostsåsen och toppa allt med riven ost.
Kör i ugnen i 200 grader 20-30 minuter beroende på hur mjuk du vill ha zucchinin.
Lät ju lätt. Problemet är bara att jag inte kommer att ha tillgång till ugn. Annars var den på min nivå.

Köp en airfryer! Den går att använda som ugn, eller micro. Den platsen går att upplåta, det kommer vara värt det.
Jag kommer att bo på 8 kvm. Det blir en utmaning minst sagt att få plats.

(Den som säger något negativt om detta kommer jag att blocka.)

Visst har du en lada/uthus? Finns det el indraget dit? Tänker att i så fall kan du på sikt kanske ha en ugn/spis där inne? Då kan du i alla fall laga vissa maträtter där och det mesta övriga inne i boendet.

Visst har du en lada/uthus? Finns det el indraget dit? Tänker att i så fall kan du på sikt kanske ha en ugn/spis där inne? Då kan du i alla fall laga vissa maträtter där och det mesta övriga inne i boendet.
Jo, det har jag och det finns el där.

Om du har mycket potatis som du vill använda så något jag tycker är gott är kokt potatis med äggsås (struntar i fisken). Mosa potatisen lite med gaffeln så det blir lite som en röra och vill du ha annat till så någon fisk på bruk.

Jag tycker potatismos är ett bra sätt att göra många portioner som kan värmas. Skippa att skala, skär bara bitar, koka och mosa.
Tillsätt vätska och rör så går det bra att värma i mikro. Brukar hälla i ärtor eller grönkål från frysen, behöver bara mikras utan tillagning. Jag gillar lite blötare mos och äter det alltid utan sås.
Till kan du ha laxbitar. Köp en hel fisk, eller hel sida på kampanjpris och lägg som den är i en form i ugnen. Sen delar du i portionsbitar och lägger i frysen.

Annars är även råstekt potatis med stekt ägg till och bara att salta peppra.
Även steka korv eller köttbullar till eller veganskt alternativ men fungerar även utmärkt utan detta.

• Gilla
Reactions: Sel
Då kan du leta upp en begagnad frys på Blocket och ställa in där också?
Ja, jag har tänkt tanken. Det finns en frys där i dagsläget, men just nu är den rätt full med förra årets skörd och ledigt utrymme är begränsat. Jag hinner antagligen äta upp mycket före sommaren, men sen kommer nya skördar...

När jag pluggade levde jag på kinamix (ris, paprika, majs, ärtor, allt i samma påse i frysdisken) och rörde ihop med creme fraîche och tonfisk på burk.
Kinamixen kan du värma i skål i micron, kanske med lite smör i, och creme fraîche och tonfisk rör du ihop kall. Blanda ihop allt, eller dela upp det för sig på tallriken. Gillar du rödlök kan du hacka i det ihop med tonfisken och creme fraîchen också :)

En annan god tonfiskröra är creme fraîche, tonfisk på burk, hackad rödlök och hackade kokta ägg. Blir matigt och är supergott i tunnbrödsrulle!
Åååh, Kinamix (gärna med lite stekt svamp i också) med pepparmix på och någon dressing till åt jag till middag flera gånger i veckan när jag sommarjobbade som tonåring! :d

Om du har Willys eller Hemköp i närheten är Eldorados Alaska Pollock väldigt billig fisk, Eldorados wokmix är också prisvärd. Gillar du senap kan du blanda senap med Creme Fraiche som sås till fisken och köra allt i micron. :)
Eller ta en smaksatt CF om du har någon favoritsmak.

Krossade tomater som bas. Sen kan du tillsätta i princip vad du vill. Frysta grönsaker, fisk, halloumi eller bara krydda m salt o vitpeppar och ät som soppa. Med en ostmacka blir det en näringsrik måltid. Kokar du nudlar o häller i så får du lite mer kolhydrater att för energi en fysisk dag.

Om du har trångt så skippa micron och skaffa en billig airfryer, den kommer vara mycket mer användbar om du nu kommer sakna ugn och ta mindre plats.

Den här från Biltema kostar 499 och rymmer 3,7L

1767793877880.webp

Liknande trådar

• Komma igång med matlagning? Tips/råd
  • Jobb
  • Alkohol
  • Min rygg

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund