The Wee Free Men (Ulvlek)

Mer funderingar, vet häxan vilka som är bybor? Det logiska svaret är nej och häxan får chansa men jag ville ändå fråga.

Tänker du att häxan ska välja ut en specifik bybo? Jag tolkade det mer som "en av byborna kan inte rösta" vilket innebär att det händer något med någons röst . Om häxan ska välja ut nån - vad händer om den väljer en icke-bybo? Och om det är som jag tänkte - en random bybo som inte kan rösta, när väljs den ut?


Shit vad ringrostigt det är
 
Fint, ni har redan skrivit vad jag tänkte fråga om trollpackan :)
En fundering till där bara, hon "Kan kasta ut förtrollningar en av varje per spel", jag antar att det betyder att hon en gång under leken kan använda varje förtrollning? Så hon kan påverka totalt två gånger under leken? Eller vad menas med "per spel"?
 
Jag känner mig väldigt ringrostig och har lite funderingar runt det här, vet bybon att denne inte kan rösta eller räknas hens röst bort bara?
Mer funderingar, vet häxan vilka som är bybor? Det logiska svaret är nej och häxan får chansa men jag ville ändå fråga.
Då vill jag även lägga till; om det är så att rösten bara räknas bort, får bybon veta om att dennes röst inte kommer räknas, innan rösten läggs? @Madalitso
Tänker du att häxan ska välja ut en specifik bybo? Jag tolkade det mer som "en av byborna kan inte rösta" vilket innebär att det händer något med någons röst . Om häxan ska välja ut nån - vad händer om den väljer en icke-bybo? Och om det är som jag tänkte - en random bybo som inte kan rösta, när väljs den ut?


Shit vad ringrostigt det är
Trollpackan känner inte till vilka som är bybor. Om trollpackan väljer att kasta ut förtrollningen som gör att en bybos röst inte räknas så kommer det lottas vilken bybos röst som inte räknas. Bybon vet inte att hens röst inte räknas och den kommer fortfarande vara med i röstlistan, jag kommer bara bortse från den när jag sammanställer rösterna (annars hade det ju blivit uppenbart att personen var bybo om hen plötsligt inte röstar en dag).
Trollpackan får inte välja vem förtrollningen påverkar. Precis som förtrollningen på siaren automatiskt påverkar den som har sia den natten så kommer denna förtrollningen automatiskt påverkan en bybo, som lottas av mig.


Fint, ni har redan skrivit vad jag tänkte fråga om trollpackan :)
En fundering till där bara, hon "Kan kasta ut förtrollningar en av varje per spel", jag antar att det betyder att hon en gång under leken kan använda varje förtrollning? Så hon kan påverka totalt två gånger under leken? Eller vad menas med "per spel"?
Ja, hon kan använda varje förtrollningen en gång under hela leken. Så en förtrollning på den som har sia, och en på bybo.

Tror det svarade på alla frågor, bara säg till om jag ska klargöra något ytterligare :)
 
Lite sammanställning, kanske mest för mig själv för att komma in i tänket igen :)

Roller:
Borgmästare
Givmild siare
Lösmynt spion
Ängel
Bybor

Trollpacka
Ulvar

5 specialroller, 7 ulvar/bybor

12 spelare, har för mig att det brukade vara ungefär en tredjedel onda. Så kanske 3 ulvar? Tror inte 4 för då kunde ju leken ta slut redan dag dl 2 av att onda blir flera än goda. Och bara 2 känns som en väl liten lya.

Vet inte hur mycket det här tillförde egentligen, men man måste ju börja nånstans. Annars har det varit frågor kring trollpackan, och diskussion kring huruvida det är misstänkt eller inte att inte ha koll på Pratchett, som många inte verkar ha läst.
 
Lite sammanställning, kanske mest för mig själv för att komma in i tänket igen :)

Roller:
Borgmästare
Givmild siare
Lösmynt spion
Ängel
Bybor

Trollpacka
Ulvar

5 specialroller, 7 ulvar/bybor

12 spelare, har för mig att det brukade vara ungefär en tredjedel onda. Så kanske 3 ulvar? Tror inte 4 för då kunde ju leken ta slut redan dag dl 2 av att onda blir flera än goda. Och bara 2 känns som en väl liten lya.

Vet inte hur mycket det här tillförde egentligen, men man måste ju börja nånstans. Annars har det varit frågor kring trollpackan, och diskussion kring huruvida det är misstänkt eller inte att inte ha koll på Pratchett, som många inte verkar ha läst.
Gillar att du kommer med lite sammanfattning, blir lite mer överskådligt då.

Min gissning är 3 ulvar, en Trollpacka/Häxa
 
Hmm, sen noterar jag också att trollpackan måste bestämma redan till natt dl att en bybo inte ska få rösta nästa dag. Det gör ju att hon inte kan vänta och se vartåt det är på väg med lynchen så det blir mycket mer osäkert om förtrollningen faktiskt är till nytta för onda eller goda i slutänden. Den skulle ju tex kunna leda till att en ond lynchas istället för en god.


Nå, nu försvinner jag ett tag igen, återkommer runt 20-tiden
 
Hmm, sen noterar jag också att trollpackan måste bestämma redan till natt dl att en bybo inte ska få rösta nästa dag. Det gör ju att hon inte kan vänta och se vartåt det är på väg med lynchen så det blir mycket mer osäkert om förtrollningen faktiskt är till nytta för onda eller goda i slutänden. Den skulle ju tex kunna leda till att en ond lynchas istället för en god.


Nå, nu försvinner jag ett tag igen, återkommer runt 20-tiden
Brukar det vara så eller är det något nytt? Har väl inte funnits någon tidsbegränsning innan?
 
Okej då börjar jag få lite koll häxan, värt att ha kvar i minnet längre fram om det verkar bli konstigt resultat på röstningarna.
Men som @cirkus skrev, rätt ringrostigt är det!
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 942
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 352
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 792
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 873
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp