Thermobar utan värme?

HannaZ

Trådstartare
Nån som provat thermobaren utan el? Jag står inackorderad så det är inte läge att be stallägaren om att få dra ström till hagen känner jag, dessutom kanske det inte alltid är samma hage. Jag funderar nu på om det skulle funka med thermobaren utan el men med lock på nattetid. Att slå i en kanna hett vatten är ju inte jobbigt men "bonnafrösna" vattenkar e inget kul.

Min häst vill gärna trampa i saker och greja och ha sig så jag vill nog inte ge mig på att bygga nåt eget och thermobarerna är ju väldigt stabila.
 
Sv: Thermobar utan värme?

Du kan köpa två sådana där svarta baljor av samma storlek och så har du dem staplade i varandra. Blir som en termos. du kan även spruta fogskum emellan, men funkar bra med bara luft också. Lock vet jag inte, duger kanske med en träskiva?
 
Sv: Thermobar utan värme?

Det beror på hur kallt det blir men nog måste
man ha ordentligt med isolering tror jag.

Här funkar det inte utan hela tunnan blir bottenfrusen utan ström.
 
Sv: Thermobar utan värme?

Så gjorde vi i vintras, två murarbaljor och la två lager byggisolering i den stora tunnan, som ett kryss, så det blev dubbelt lager i botten och enkelt lager i kanterna, sen tryckte vi ner nästa tunna, fogskum och någon plastsilikon ovanpå det. Och en gammal skåpslucka som lock.
det höll faktiskt vattnet frostfritt över förväntan bra :) Nackdelen var dock att det inte var helt tätt, så efter regn, snö och is så sipprade det ner vatten mellan kanterna och isoleringen blev blöt.
Men vi har ingen möjlighet att dra el och har flera hagar, så då får vi ta jobbet att göra om tunnorna en gång per vinter.

Och om hästen skulle trampa i dessa så är det inte lika dyrt att köpa nytt som en riktig thermobar.
 
Sv: Thermobar utan värme?

Så gjorde vi i vintras, två murarbaljor och la två lager byggisolering i den stora tunnan, som ett kryss, så det blev dubbelt lager i botten och enkelt lager i kanterna, sen tryckte vi ner nästa tunna, fogskum och någon plastsilikon ovanpå det. Och en gammal skåpslucka som lock.
det höll faktiskt vattnet frostfritt över förväntan bra :) Nackdelen var dock att det inte var helt tätt, så efter regn, snö och is så sipprade det ner vatten mellan kanterna och isoleringen blev blöt.
Men vi har ingen möjlighet att dra el och har flera hagar, så då får vi ta jobbet att göra om tunnorna en gång per vinter.

Och om hästen skulle trampa i dessa så är det inte lika dyrt att köpa nytt som en riktig thermobar.

Hellre 2000 kr en gång än några hundralappar + jobbet varje år. där jag stod i vintras hade döom en TB m el o den trampade dom inte i + att d e väldigt rejäl plast. hittade en annan tråd o där verkade folk ha god erfarenhet av enbart isolering o d verkar ju ha funkat för
dig oxå.
 
Sv: Thermobar utan värme?

Det beror på hur kallt det blir men nog måste
man ha ordentligt med isolering tror jag.

Här funkar det inte utan hela tunnan blir bottenfrusen utan ström.

TB:n e ju redan isolerad. Västerbotten o Skåne har ju inte direkt samma typ av vintrar så förhoppningsvis funkar d bättre här nere.
 
Sv: Thermobar utan värme?

Nu beror det på hur långt bort hagarna är, men jag skarvade 24V kabeln. Aggregatet sitter i ett hus så men man kan flytta thermobaren en hel del nu utan problem, sladden är 30m och ligger rakt på marken.

Hur menar du med att lägga på lock på natten? Ska inte hästen ha tillgång till vattnet på natten menar du? Även om vattnet inte fryser så är "iskallt" vatten inte så skoj för hästarna att dricka kan jag tro.
 
Sv: Thermobar utan värme?

Nu beror det på hur långt bort hagarna är, men jag skarvade 24V kabeln. Aggregatet sitter i ett hus så men man kan flytta thermobaren en hel del nu utan problem, sladden är 30m och ligger rakt på marken.

Hur menar du med att lägga på lock på natten? Ska inte hästen ha tillgång till vattnet på natten menar du? Även om vattnet inte fryser så är "iskallt" vatten inte så skoj för hästarna att dricka kan jag tro.
Hästarna kanske står inne på natten och har tillgång till vatten där. Inte bara dygnetrunt-utehästar som behöver frostfritt vatten .
 
Sv: Thermobar utan värme?

Nu beror det på hur långt bort hagarna är, men jag skarvade 24V kabeln. Aggregatet sitter i ett hus så men man kan flytta thermobaren en hel del nu utan problem, sladden är 30m och ligger rakt på marken.

Hur menar du med att lägga på lock på natten? Ska inte hästen ha tillgång till vattnet på natten menar du? Även om vattnet inte fryser så är "iskallt" vatten inte så skoj för hästarna att dricka kan jag tro.

Hästarna står inne på natten. Jag vill inte greja för mkt eftersom d inte e mitt stall o inte alla vill ha kablar på marken.
 
Sv: Thermobar utan värme?

Vi gjorde egna isolerade tunnor och gjorde lock av träskiva med frigolit på undersidan. Om man häller på ett par kannor varmt vatten och sedan lägger på locket så hade vi bara lite ytskorpa med is i karet på morgonen när man kom dit, trots -25 grader vissa nätter.
 
Sv: Thermobar utan värme?

Vi gjorde egna isolerade tunnor och gjorde lock av träskiva med frigolit på undersidan. Om man häller på ett par kannor varmt vatten och sedan lägger på locket så hade vi bara lite ytskorpa med is i karet på morgonen när man kom dit, trots -25 grader vissa nätter.

Låter bra. Problemet är ju när hela vattentunnan är en enda isklump vareviga dag.
 
Sv: Thermobar utan värme?

Jag gjorde en egen och gör man bara rätt från start kommer den va både isolerande och vattentät=)

Om man köper en stor balja och isolerar den med gult byggisolering och längst ner frigolit plus isolering så blir det super bra isolerat.

Över detta lägger man en platsskydd sedan en mindre balja och över detta en spånskiva som man målar i vattenbaserad utomhusfärg och silikonar mot baljan så inget vatten kan sippra in mellan skivan och baljan,
Ska man ha ute i hagen kan man såga ut i spånskivan ett logg och isolera den men handtag så kan man sätta på locket vid intag och ta bort de vid utsläpp

Jag hade min i boxen i förra stallet då vi stod ute i en stor lada bara med några boxar i. Så var det 30 grader ute så var de 30 grader i stallet.

Jag fick som max en tunnisskorpa i tunnan som min häst hade sönder lätt med bara mulen.

Så när alla andra hästarna hade stora isklumpar på 2 timmar i sina små 10 l hinkar hade min häst alltid vatten dygnet runt vintertid.
Helt klart värt slitet som tog typ 1 timme bara.

Vet inte om termobar funkar utan el,
 
Sv: Thermobar utan värme?

Nu beror det på hur långt bort hagarna är, men jag skarvade 24V kabeln. Aggregatet sitter i ett hus så men man kan flytta thermobaren en hel del nu utan problem, sladden är 30m och ligger rakt på marken.

Hur menar du med att lägga på lock på natten? Ska inte hästen ha tillgång till vattnet på natten menar du? Även om vattnet inte fryser så är "iskallt" vatten inte så skoj för hästarna att dricka kan jag tro.



Fast nu förmänsligar du hästen tyvärr. hästen är gjort att leva i naturen och dricka iskallt vatten är den sklapt att göra, alla djur som lever i norden är anpassade till att under vintertid kunna dricka kallt vatten.

Hästar har lång strupe så kallt vatten vrms upp längs vägen ner till magen. Samma med iskall luft de värms upp på väg ner till lungan.

Annat är det med oss människor som har 1-2 cm hals vi är känsligare mot både kyla och iskallt vatten då både luft och vattnet inte hinns värmas upp på väg ner till strupen.

Därför ska inte vi människor gärna springa när det är kallare än-20 grader medans man kan se hästar kuta i hagen utan problem.
Vi kan känna av kalla lungor och få inflammation i lungorna däremot av kylig luft.

Varmt vatten innerhåller mer bakterier, det är ju välkänt att man tex inte ska spola varmvatten i kran och dricka.


Jag tror på isfritt vatten till hästarna och inte ljummet vatten till hästarna!

Jag skulle inte ge min häst ljummet vatten i alla fall...
 
Sv: Thermobar utan värme?

Vissa hästar gillar ljummet vatten och vissa hästar gillar lite kallare vatten. Eftersom många av oss hästägare är rädda för att hästen inte ska dricka tillräckligt tex av kolikrisken så vill man ofta tillgodose hästens önskan i detta fallet.

Sen att man inte ska dricka varmt vatten från kranen beror inte på att det skulle finnas bakterier utan pga. mineraler löses ut från rören.
 
Sv: Thermobar utan värme?

Vissa hästar gillar ljummet vatten och vissa hästar gillar lite kallare vatten. Eftersom många av oss hästägare är rädda för att hästen inte ska dricka tillräckligt tex av kolikrisken så vill man ofta tillgodose hästens önskan i detta fallet.

Sen att man inte ska dricka varmt vatten från kranen beror inte på att det skulle finnas bakterier utan pga. mineraler löses ut från rören.



Mineraler OCH bakterier.. gör ett bakterieprov på kalt och varmt vatten hemma så ska du få se.. Gjorde de själv en gång och efter de är det inge mer varmvatten för min del ur kranen:yuck:
Koka vatten och dricka när det blir ljummet är helt oki.

Rumstemurerat vatten är bäst för oss människor. hällupp i en kanna och låt stå över dagen drick sedan.

Så du menar att de som har sagt till sina ägare att du jag vill enbart ha ljummet vatten.:cautious:
vadå värmer de upp vatten till sina hästar?
För det är då inte ljummet vatten som kommer ut ur vattenkopparna.
Under de 28 år jag varit i stallar har jag aldrig någonsin sett hästägare som går och ger sin häst ljummet vatten.

Jag har nog stött på normala hästägare med andra ord som inte daltar med hästarna=)

Har alltid haft badkar i sommarhagarna där har vi fyllt på med en slang direkt från stallet= kallt vatten.
Alla hästar har druckit utan problem ingen som har frustat och gnäggat till sin ägare..Geee miiig ljummet vaaattteeeen NUUU!:sneaky:

Kan inte låta bli att bli lite förbannad när jag läser hur folk är så ursäkta mig....korkade som säger att vissa hästar "gillar" ljummet vatten andra kallare.
För sanningen är att det är dess ägare som vill ge sin häst ljummet vatten och det är inte hästen som bett om det.

Det är hästar vi snackar om de har inga önskemål förutom att få mat och vatten.
en häst dricker när den är törstig och äter när en är hungrig, i det fria, i fångenskap kan de oftast bara dricka när de är törstiga.
Men inte alltid äta när de är hungriga då vi ger några gånger per dag och däremellan får de va utan mat!

Så tyvärr kommer aldrig köpa ditt och andras resonemang om att vissa hästar ber om att få ljummet vatten..

Däremot köper jag att vissa hästägare VILL ge sina hästar ljummet vatten och gör de för att DOM tror och tycker att ljummet vatten är det bästa för sin häst!
 
Sv: Thermobar utan värme?

Så spydig man kan va då.....

Man behöver inte vara Einstein för att lista ut om hästen föredrar ljummet eller kallt vatten och alla hästar dricker inte heller ur vattenkoppar. Har man haft en häst med kolik så vill man inte ha det igen.

Har du skadliga bakterier i ditt kranvatten så har du allvarliga problem.
 
Sv: Thermobar utan värme?

Du har fel, min häst visade tydlligt i vintras att hon hellre drack direkt efter att man slagit i hett vatten i hennes hink så d blev ljummet istf att bara ta iskallt fr kranen.
 
Sv: Thermobar utan värme?

Har du hört talas om Thermobar? Den serverar ljummet vatten på vintern. Min häst dricker runt 20 liter om dagen ute i sin thermobar. Innan han fick den drack han inte alls då det stod vatten ute som hann bli kallt. Alltså runt nollan. Hur kan det vara så svårt eller fel?
 
Sv: Thermobar utan värme?

Fast om man fyller på varmvatten på morgonen när hästarna går ut och kanske en gång på eftermiddagen så bottenfrös aldrig våra tunnor på hela vintern.
 
Sv: Thermobar utan värme?

Fast om man fyller på varmvatten på morgonen när hästarna går ut och kanske en gång på eftermiddagen så bottenfrös aldrig våra tunnor på hela vintern.

Det kanske man inte känner för att göra av en eller flera anledningar.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 177
Senast: Angel
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 228
Senast: QueenLilith
·
Anläggning en ny liten häst flyttade in, kontrakt skrevs och stallregler överlämnades skriftligt samt diskuterades. I dem står bl a att alla...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 848
Senast: Jejjessica
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 738
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp