Thermobar utan värme?

Sv: Thermobar utan värme?

Det kanske man inte känner för att göra av en eller flera anledningar.

'Inte känner för' existerar inte i min värld när det gäller hästarnas bästa. Hellre att bära en kanna vatten än att hästen inte har tillgång till vatten och riskerar att få kolik eller vätskebrist.

'Orkar' man inte fylla på varmvatten för att hålla det isfritt får man väl koppla in el så att vattnet inte fryser. Så enkelt är det. Latmaskar kan skaffa marsvin istället.
 
Sv: Thermobar utan värme?

'Inte känner för' existerar inte i min värld när det gäller hästarnas bästa. Hellre att bära en kanna vatten än att hästen inte har tillgång till vatten och riskerar att få kolik eller vätskebrist.

'Orkar' man inte fylla på varmvatten för att hålla det isfritt får man väl koppla in el så att vattnet inte fryser. Så enkelt är det. Latmaskar kan skaffa marsvin istället.

Man gör det man måste men att fylla hela vattenkar med varmvatten morgon och eftermiddag är inget jag KÄNNER för att göra. Därför letar jag efter alternativ, helst utan el eftersom det som sagt inte är mitt stall. Det finns inget varmvatten i stallet utan man får koka i vattenkokare..... Jag jobbar dessutom oregelbundet 3 skift så så jag kan inte ha fasta rutiner för saker och ting som vissa andra kan.
 
Senast ändrad:
Sv: Thermobar utan värme?

Jag har varmvatten i mitt stall men det är ju inget jag ger till hästarna utan självklart kokar jag upp vatten i vattenkokaren och ger dem. Det är inte särskilt bra att dricka varmvatten som kommer ur kranen så det ska man absolut undvika.
 
Sv: Thermobar utan värme?

Fast poängen med locket är ju just att man inte behöver fylla hela karet med varmvatten. Om de inte dricker tomt under dagen förstås, men oavsett måste man ju fylla på vatten om det är tomt. Är halva karet fyllt med kallvatten räcker det ju med 1-2 vattenkannor med ljummet vatten för att hålla det isfritt under flera timmar, sedan kanske det står någon mer i stallet som kan fylla på lite på dagen? Om du jobbar 3-skift måste ju någon annan ändå hjälpa till att ta in dem antar jag?
 
Sv: Thermobar utan värme?

Fast poängen med locket är ju just att man inte behöver fylla hela karet med varmvatten. Om de inte dricker tomt under dagen förstås, men oavsett måste man ju fylla på vatten om det är tomt. Är halva karet fyllt med kallvatten räcker det ju med 1-2 vattenkannor med ljummet vatten för att hålla det isfritt under flera timmar, sedan kanske det står någon mer i stallet som kan fylla på lite på dagen? Om du jobbar 3-skift måste ju någon annan ändå hjälpa till att ta in dem antar jag?

D e precis d jag vill, kunna hälla i 2-3 vattenkokarkannor m vatten o d ska räcka större delen av vintern. Jag vill slippa be andra om tjänster i så stor utsträckning som möjligt. Att nån sköter intaget e inte en anledning att denne ska koka vatten t min hästs hagvatten oxå d räcker att d kanske behövs t hinken i boxen. Jag vill sköta mitt helt enkelt.
 
Senast ändrad:
Sv: Thermobar utan värme?

Jag har två murarbaljor i varandra, utan någon som helst isolering mellan dem. Den yttre av murarbaljorna är en som redan är kasserad pga att det gått hål i den, så jag har med gott samvete gjort några hål till i botten på dem. Detta gör att eventuellt vatten som rinner ner i den yttre baljan rinner ur den istället för att frysa till is.
Jag har på detta sätt lyckats ha "flytande" vatten till mina hästar större delen av vintern. Det gör mycket mer skillnad än jag nånsin kunnat tänka mig, efter tre vintrar förundras jag fortfarande över detta faktum, hur lite is det blir. Jag brukar sparka på tunnorna på sidorna på morgnarna så att isen går sönder/lossnar och sen avlägsnar jag isen med hjälp av ett durkslag.
 
Sv: Thermobar utan värme?

Mina hästar föredrar också ljummet vatten, är det kallt ute så dricker de allra helst varmt vatten (te-varmt).
 
Sv: Thermobar utan värme?

Om det är farligt eller ej beror på hur gamla rör man har, hur gammal beredaren är och hur ofta den töms.

Har frågat experter och svaren jag fick var att om man har nya rör, beredare i rostfritt stål som dessutom töms varje dag är det ingen fara att dricka varmt vatten.
 
Sv: Thermobar utan värme?

Om det är farligt eller ej beror på hur gamla rör man har, hur gammal beredaren är och hur ofta den töms.

Har frågat experter och svaren jag fick var att om man har nya rör, beredare i rostfritt stål som dessutom töms varje dag är det ingen fara att dricka varmt vatten.
De är ju inte nya särskilt länge...

Vi analyserade varmt och kallt vatten, taget ur kranen hemifrån, i skolan förra hösten och kopparhalten var betydligt mycket högre i varmvattenkranen än kallvattnet. Och denna koppar kommer från vattenledningarna.

Någon nämnde att man inte ska dricka varmvatten ur kranen för att det är bakterier i det.
Det hoppas jag verkligen inte! Är det bakterier i varmvattnet så har man för låg temperatur på det och DÅ är det risk att använda det överhuvudtaget. Man rekommenderar att varmvatten ska hålla MINST 60 grader just för att det ska ta död på eventuella bakterier. Har man för kallt varmvatten så är t.ex legionärssjukan något man kan oroa sig för. (googla!)
 
Sv: Thermobar utan värme?

Jag har två murarbaljor i varandra, utan någon som helst isolering mellan dem. Den yttre av murarbaljorna är en som redan är kasserad pga att det gått hål i den, så jag har med gott samvete gjort några hål till i botten på dem. Detta gör att eventuellt vatten som rinner ner i den yttre baljan rinner ur den istället för att frysa till is.
Jag har på detta sätt lyckats ha "flytande" vatten till mina hästar större delen av vintern. Det gör mycket mer skillnad än jag nånsin kunnat tänka mig, efter tre vintrar förundras jag fortfarande över detta faktum, hur lite is det blir. Jag brukar sparka på tunnorna på sidorna på morgnarna så att isen går sönder/lossnar och sen avlägsnar jag isen med hjälp av ett durkslag.

Det låter bra, får se om det blir färdigisolerad vattentunna eller om jag bygger egen som ett test.
 
Sv: Thermobar utan värme?

De är ju inte nya särskilt länge...

Vi analyserade varmt och kallt vatten, taget ur kranen hemifrån, i skolan förra hösten och kopparhalten var betydligt mycket högre i varmvattenkranen än kallvattnet. Och denna koppar kommer från vattenledningarna.

Någon nämnde att man inte ska dricka varmvatten ur kranen för att det är bakterier i det.
Det hoppas jag verkligen inte! Är det bakterier i varmvattnet så har man för låg temperatur på det och DÅ är det risk att använda det överhuvudtaget. Man rekommenderar att varmvatten ska hålla MINST 60 grader just för att det ska ta död på eventuella bakterier. Har man för kallt varmvatten så är t.ex legionärssjukan något man kan oroa sig för. (googla!)

Med tanke på att det är brist på just koppar i de flesta foder vad det verkar så kanske det inte är så dumt om hästarna får i sig lite extra från rören....
 
Sv: Thermobar utan värme?

Hästarna står inne på natten. Jag vill inte greja för mkt eftersom d inte e mitt stall o inte alla vill ha kablar på marken.

Aha, vet inte varför jag låste mig fast vid att dom gick ute dygnet runt. Men då borde det funka bra att lägga på ett lock på natten. Fast jag tycket inte du ska hälla i varmt vatten om det inte är is som måste smälta. Varmt vatten hjälper bara för stunden för det har mer luft i sig vilket gör att det fryser lättare. Lägg i en boll eller något som skumpar runt och hjälper till så det inte fryser. Har dock inga tips så hur baljan ska vara utformad...
 
Sv: Thermobar utan värme?

Fast nu förmänsligar du hästen tyvärr. hästen är gjort att leva i naturen och dricka iskallt vatten är den sklapt att göra, alla djur som lever i norden är anpassade till att under vintertid kunna dricka kallt vatten.

Fast då måste man ju beaka detta med täckeshantering, varmstall, fodringstider, veterinärvård mm inget av det har den vilda hästen tillgång till.
Klart en häst dricker iskallt vatten i frihet på vintern, den har inget annat som serveras :banghead:
När man har hästar i "fångeskap" då får man helt enkelt anpassa livet för hästen att vara häst fast på ett sätt som underlättar hantering.

Hellre ljummet vatten än inget vatten alls! Tror hästar tar mer skada av att stå utan vatten en hel dag än att den under dagen har möjlighet att dricka ljummet vatten :)
 
Kan uppdatera lite.
Jag byggde en isolerad vattentunna av fyrkantiga svarta lådor. Lock av träfiberskiva. Det funkade riktigt bra om man hällde i en hink varmvatten på kvällen. Min hade aldrig mer än en tunn skorpa med is, stallägarens var som vanligt..... Det var Det var dock en mild vinter.
Nu har stallet bytt ägare och jag har fått tillstånd att sätta ut en riktig eluppvärmd thermobar  :bump:
Blir en thermobar Eco, generation två. Ska bara besluta om den ska vara rosa eller grön.....

Känns bra att det garanterat kommer att finnas ljummet vatten hela tiden och att plasten är livsmedelsgodkänd.
 
Sv: Thermobar utan värme?



Låter bra. Problemet är ju när hela vattentunnan är en enda isklump vareviga dag.


Nu har det löst sig för dig men för ev andra läsare.
Nu har jag TB. Innan hade jag plastbaljor isolerade med tjock frigolit runt samt knackade islock (fryser bara som ett lock på ytan) på morgonen. Tippade i 10 L hett vatten morgon och kväll, vid lunch med om kallt. Funkade ner till minus 30
 
Kan uppdatera lite.
Jag byggde en isolerad vattentunna av fyrkantiga svarta lådor. Lock av träfiberskiva. Det funkade riktigt bra om man hällde i en hink varmvatten på kvällen. Min hade aldrig mer än en tunn skorpa med is, stallägarens var som vanligt..... Det var Det var dock en mild vinter.
Nu har stallet bytt ägare och jag har fått tillstånd att sätta ut en riktig eluppvärmd thermobar  :bump:
Blir en thermobar Eco, generation två. Ska bara besluta om den ska vara rosa eller grön.....

Känns bra att det garanterat kommer att finnas ljummet vatten hela tiden och att plasten är livsmedelsgodkänd.
Rosa givetvis :D
 

Liknande trådar

Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 195
Senast: Angel
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 280
Senast: QueenLilith
·
Anläggning en ny liten häst flyttade in, kontrakt skrevs och stallregler överlämnades skriftligt samt diskuterades. I dem står bl a att alla...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 851
Senast: Jejjessica
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 747
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp