Tidelag nu förbjudet

Sv: Tidelag nu förbjudet

..... men öppna upp för det moraliskt och juridiskt, och det ter sig för mig självklart att vi då kommer ha en helt annan syn på det om 150 år.

Hur har du fått den deprimerade synen på mänskligheten?
Att det måste till lagar för att hindra moralens förfall.

Att det skulle tillhöra vanlighet och att man accepterar det protesterade jag emot

Seriösa hingsthållare gör inte så med stona

Även fast jag utryckligen sa att det inte var vanligt? Varför protestera när du håller med? Bara att det förekommer är fel och det borde vara förbjudet, och det jag påpekade som jag tycker är fel är just att det är undantaget i den nya lagen.

Senast ändrad:

Även fast jag utryckligen sa att det inte var vanligt? Varför protestera när du håller med? Bara att det förekommer är fel och det borde vara förbjudet, och det jag påpekade som jag tycker är fel är just att det är undantaget i den nya lagen.

Fast det är det ju inte, det går ju under djurplågeri

Tyvärr är det tveksamt om någon åker dit för att de låter betäcka ett sto, har du hört om någon? Ja djurplågeri ska täckas, men det ska de även vid djursex och där har men ingen förmildrande omständighet ens.

Ett förstärkt skydd i djurskyddslagen och skulle kunna hjälpa fler djur än en lag mot äckligt beteende.

Fast det handlar ju bara om att det är "äckligt", inte om att djuret lider mer av att få en pervers snopp i sig gentemot en djursnopp.

Jag tycker nog också att det är rätt...onödigt på nåt sätt. Vi har redan regler mot djurplågeri, det borde räcka? Jag bryr mig mer om hur slaktdjur behandlas än om nån gubbe stoppar in sin penis i sin kossa.

Tyvärr är det oftast värre än så. Det är ofta mindre djur som utsätts, hundar, getter, kaniner, katter och hönor. Då är det lättare att förstå att även penetration är plågeri. Fattar inte ens hur det går till, och vill inte veta! Hoppas det blir slut på detta nu! :(

Ett förstärkt skydd i djurskyddslagen och skulle kunna hjälpa fler djur än en lag mot äckligt beteende.

Håller helt med, stärka djurskyddslagen, förtydliga djurskyddslagen med tydliga riktlinjer om att djur av mindre modell, ex under åsnestorlek, tar skada och plågas av penetrering, öka straffskalan, istället som för nu på sätt och vis jaga slickande könspastejhundar eller kopenispenetration.

Tack till er som jobbat och väsnats om detta med djursex istället för att jobba och väsnas över en stärkt och förtydligande djurskyddslag- nu kan djur fortsätta plågas faktiskt ganska grovt på andra sätt utan att det inte heller i fortsättningen ger något särskilt straff.

Jag förstår inte varför man har emot att tidelag förbjuds det är bara märkligt :meh:

Bara för att viss del av det faktiskt är harmlöst hur äckligt det än är och låter- och iom "nya lagen" så kommer det inte finnas så stort utrymme, kanske inget alls, för det jag och tror jag, Lobelia, Inte Ung, Dentaku tycker, öka straffskalan för allt djurplågeri, vilket inkluderar penetration av djurmodell mindre- men du är såklart emot sådant förslag?, men såklart just du köper ju bara svenskt kött, fast här låter det som du köper hos någon som slaktar svart....... och du är såklart en av de många här som i princip står helt utanför slaktindustrin. Träns av tyg, och sadel utan djurhud och för att inte tala om alla djurförsök och dess lidande djur men såklart, inget smink eller medicin hos dig inte..... Men stoppa pastejslick från kön:...det är viktigt...hyckleri.:meh:

Om du låter bli att tvätta sakpet så kanske...

Jag gör rent mellan tuttarna på min häst, och hon verkar gilla det, så jag pillar lite extra ibland. Kansek bäst att låta bli?

Hur ska den stackars valacken eller hingsten veta att det inte är sexuelt motiverad når ägaren/skötaren rotar med handen i skapet? Eller stoet när man tvättar och avlägsnar smuts kring tuttar och vulva?

Eftersom tidelagslagen numera är utformad som den är är dessa handlingar förbjudna eftersom det inte är medicinskt betingat utifrån hästarnas naturliga "vilda" miljö, samt att dessa handlingar oftast ses på som sexuelt stimulerande från hästarnas sida (hingsten/valacken får stånd och stoet börjar "klippa").

Måste bara säga grattis till de som lyckats få igenom denna "moral" lag utan att överhuvudtaget tänka på de praktiska problem en hästägare/bonde får i sin dagliga kontakt med sina djur.

Senast ändrad:

De stackars bönder som penetrerar sina djur kanske du menar?
Det är ingen som kommer åtalas för normal djurvård. Människosperma i ett djur, tänk lite mer den nivån.

Är det din debatteknik att slänga anklagelser på folk du inte känner vilt omkring dig?
Vad vinner du på det?
Håll dig till sakfrågan i tråden istället!

Det finns ingenting i den nya lagstiftningen som hindrar att djurskyddslagen skärps. Jag tror du har fastnat totalt i att det ena skulle utesluta det andra.
Och slakt har ingenting med tidelag att göra. Ingenting.

Det blir omöjligt att komma någon vart om man snöar in på att det finns värre saker.
Jag menar, varför protestera mot större dagisgrupper när det finns barn som svälter?
Man kan faktiskt arbeta på många fronter och uppnå resultat som sprider sig. Man kan övervinna hinder som är mindre medan man siktar på större gärningar. Bara för att du sitter här på ett djurforum och tycker att sex med djur är rätt ok, för att du känner att det finns värre saker, så hindrar det inte att andra människor känner att detta är en viktig sak att kämpa för. Det är inte så att dina frågor kastas i papperskorgen för det, jag förstår inte ens hur du kan tro det?

Det är väl för övrigt rätt naturligt att man ska forma lagar som riktar sig mot förövaren och brottet, och inte så mycket till offret?

Bara för att viss del av det faktiskt är harmlöst hur äckligt det än är och låter- och iom "nya lagen" så kommer det inte finnas så stort utrymme, kanske inget alls, för det jag och tror jag, Lobelia, Inte Ung, Dentaku tycker, öka straffskalan för allt djurplågeri, vilket inkluderar penetration av djurmodell mindre- men du är såklart emot sådant förslag?, men såklart just du köper ju bara svenskt kött, fast här låter det som du köper hos någon som slaktar svart....... och du är såklart en av de många här som i princip står helt utanför slaktindustrin. Träns av tyg, och sadel utan djurhud och för att inte tala om alla djurförsök och dess lidande djur men såklart, inget smink eller medicin hos dig inte..... Men stoppa pastejslick från kön:...det är viktigt...hyckleri.:meh:

Skämtar du? Anklagar du mig för att köpa svartslaktat kött? Vad är fel på dig? Och nej jag köper inte svartslaktat utan helt lagligt kontrollerat gårdsslaktat!

Det ena utesluter väl inte det andra, är det så svårt att inse? Och nej jag har inte påstått att jag är felfri

Vad är det med dig som gör att du inte kan diskutera en sak utan att blanda in en massa andra saker som inte har med ämnet att göra? Håll dig till ämnet eller starta andra trådar om de ämnen som ligger dig varmt om hjärtat.

Tyvärr är det tveksamt om någon åker dit för att de låter betäcka ett sto, har du hört om någon? Ja djurplågeri ska täckas, men det ska de även vid djursex och där har men ingen förmildrande omständighet ens.

Det är väl så att folk inte vågar anmäla dessa betäckningar

Visst, majoriteten finner det redan vidrigt och oförsvarligt, men öppna upp för det moraliskt och juridiskt, och det ter sig för mig självklart att vi då kommer ha en helt annan syn på det om 150 år.
Här i Sverige "öppnade vi upp" för tidelag för 70 år sedan när det avkriminaliserades - det tycks ha gått bra eftersom vi inte ser någon ökning i utövandet (möjligen en minskning i takt med urbaniseringen) och opinionen är ju fortsatt kritisk.

Så vad får dig att dra slutsatsen att tidelag kommer vara allmänt accepterat om ytterligare 70-80 år?

Hur vet du att sexuellt utnyttjande av djur har minskat?
Personal på veterinärkliniker runt om i Sverige har ju påtalat att de ser ökat antal djur som utnyttjats sexuellt och kommer in med skador av detta.

Bara en reflektion, men det känns ju helt overkligt att det sitter folk på ett djurforum och argumenterar MOT en lag som förbjuder tidelag.
Vad för gott kan komma ut av att ha det tillåtet? Vad???

Påminner mig om när en massa tunga namn med Mats Mellberg(Hästhållning i praktiken) gick ut och protesterade mot spiltförbudet. De presenterade till och med en undersökning som visade att hästarna mådde bättre i spilta än i box. Tjena... Alla fattar att det kostar pengar att bygga om, men seriöst, älska hästar eller jobba med nåt annat.
Välkomna och forma framtiden istället för att springa baklänges.

Jaha, att önska en bättre djurskydslagstifting istället för en gammalmodig morallag är att springa bakänges. Godag yxskaft...

Hur vet man att djuren inte tar skada psykiskt?

Det kan nog hända oavsett vem som stoppar lemmen i t ex ett sto, finns exempel på ston som inte velat bli betäckta efter att ha träffat på hingstar som inte varit särskilt försiktiga vid tidigare betäckning.

Ja, här ser man tydligt att lagen är till för att vissa personer, som du och en bunt andra här i tråden, ska kunna slå sig för bröstet och mena på att djur är individer och minsann ska skyddas, då mot alla sexuella handlingar, även om det i vissa fall inte finns någon möjlighet att det vare sig smärtar eller orsakar obehag.
Fast det är trots allt omöjligt att veta hur djur uppfattar sexuella övergrepp. Och om man ska gå på att det är okej att ge sig på djur bara och enbart för att dom inte kan säga emot eller inte vet bättre om vad som är rätt och fel, vad är det då som säger att dessa puckon inte ger sig på människor som inte vet eller förstår vad som händer? Det är också en anledning att jag tycker förbjudet är bra, ett bra sätt att visa tydligt att det inte är okej att utsätta något slags djurslag som inte kan tala för sig för övergrepp. Bara för att djuret inte säger något betyder inte att det är okej. Jag tror faktiskt inte steget är så långt från att även kunna utsätta människor som inte kan tala för sig eller visa eller vet vad som är okej och inte om man kan ge sig på djur.
Samtidigt pågår slaktindustrin och dess uppfödning där det är oundvikligt att djur utsätts för både övergrepp och trauman- men vad spelar det för roll???huvudsaken är ju självklart att inget djur blir sexuellt utnyttjat-det är ju äckligt- och sen har det säkert med det att göra att ni, precis som jag, är beroende av och använder er av slaktindustrins produkter på något vis.
Varför utesluter det ena det andra? Varför är det helt plötsligt okej att djur behandlas illa i slaktsammanhang bara för att en ny lag om övergrepp kommer? Varför kan man inte jobba med båda samtidigt? Självklart ska det jobbas på alla områden där djur far illa samtidigt.
Så nu frågar jag dig: Varför är inte djur individer och ska skyddas när det gäller slaktindustrin?
Vart har jag skrivit att djur inte är individer när det gäller slakt? Som sagt, bara för att man är emot ett område när det gäller plågeri så betyder inte det att man är för något annat helt plötsligt. Det fungerar ju inte riktigt så att man bara kan tycka illa om en sak i taget eller kämpa för en sak i taget. Det går faktiskt tro det eller ej att vara emot missförhållanden av slaktdjur och vara emot sexuella övergrepp.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga... 2
Svar
22
· Visningar
2 556
Senast: Dentaku
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 565
Senast: Sassy
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet... 6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 687
Senast: Raderad medlem 147980
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
1 029
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka