Tips för att få hunden att äta!

Shannado

Trådstartare
Har en liten DSG-kille på drygt 7 månader, en sprallig, glad och trevlig krabat som gillar att mysa och hitta på bus. Allt frid och fröjd, lättlärd och positiv, enda problemet är att han aldrig varit så förtjust i att äta den mat som serveras. Han är av uppfödaren invand på Klass normal (färskfoder) samt Royal Canin valpfoder (torrfoder). Jag och sambon har fortsatt med Klass, samt vid något enstaka tillfälle Royal Canin då vi glömt köpa hem nytt färskfoder. Han får mat två gånger om dagen, först nån gång på förmiddagen (kring 10-11) eftersom han inte aldrig är hungrig direkt när han vaknar, och sen fram på kvällen (vid 20-21).

Vid några enstaka tillfällen äter han med god aptit men ofta nosar han bara på maten och går sen därifrån. Vi har då testat att ta undan maten en stund och ställa fram den senare men med samma resultat. Vi har även försökt att ge honom mat i samband med att vi själva äter alternativt suttit med honom när han äter eller suttit och gjort nåt tråkigt nån annanstans i lägenheten, detta för att han inte ska bli distraherad av att det händer något spännande någon annanstans, han vill ju så gärna vara med på allt vi gör. Vi har dessutom testat att köra maten några sekunder i micron så den ska vara ljummen snarare än kylskåpskall. Inget av det har gjort nån skillnad.

De två alternativ som kan få honom att äta i dagsläget är dels att man aktivt matar honom, dvs. tar lite mat i handen och håller framför nosen på honom, då äter han glatt :confused:, alternativt att man blandar i nåt gott, typ lite leverpastej eller kyckling, då försvinner också maten i ett nafs. Eftersom vi vill att han äter, och gärna på hyfsat regelbundna tider så att han inte väcker oss mitt i natten av hunger, o.s.v., har detta blivit våra lösningar, men det känns inte hållbart i längden.

Han är som sagt i övrigt pigg och frisk, växer som han ska och magen funkar fint, tror därför inte att det är något kroppsligt fel på honom. Han har inte varit nämnvärt mer intresserad av torrfodret men har däremot god aptit på godsaker såsom kyckling, leverpastej, ost, pannkaka (!), olika hundgodisar, etc. Har vi att göra med en liten finsmakare som lärt sig att om jag struntar i maten får jag godare mat av desperat matte/husse? :sneaky:

Ska man ha is i magen och bara vänta ut honom, med tanken att han nog äter när han blir hungrig, även om det kan dröja något dygn? Eller ska man börja se sig om efter något annat foder som han kan tänkas tycka bättre om - och vad skulle det i så fall vara?

Tacksam för era tips och trix!
 
Senast ändrad:
Sv: Tips för att få hunden att äta!

Min hund var inte så jätteförtjust i klass, i början åt han det bra men "tröttnade", äter mycket bättre då jag bytte till voh :) Och gör fortfarande.
 
Sv: Tips för att få hunden att äta!

Min ena hund åt till en början ordentligt endast när man la maten i handen och matade på det viset i små mängder åt gången, nu äter hon i stort sätt normalt. (om man bortser från hundarnas ritual där de lägger ut lite mat på golvet och låter den andra hunden äta det.)
Ni kan ju pröva att byta mat och se om han gillar det bättre, eller ev. köra med torrfoder som ni blötlägger, kanske kan vara något. :)
Man kan ju också kanske blanda i lite gräddfil eller lägga över någon smaskig sky, ja det finns väl några tricks men det jag skulle hålla på är att byta fodret :)
 
Sv: Tips för att få hunden att äta!

Eftersom jag är en blödig person skulle jag köpt andra sorters färskfoder och prövat
 
Sv: Tips för att få hunden att äta!

Eftersom jag är en blödig person skulle jag köpt andra sorters färskfoder och prövat

Jag är mindre blödig person och skulle helt enkelt vänta ut hunden... ;) Våran var dålig på att äta men där gick jag emot alla gängse utfodringsscheman och gav honom enbart mat på kvällen. Då åt han utan att fundera och fungerade alldeles utmärkt på det.

Våran nuvarande är ett matvrak som måste ha mat regelbundet för att fungera istället... ;)
 
Sv: Tips för att få hunden att äta!

Skippa royal canin och byt till ett smakligare färskfoder.
Vom och hundemat är väldigt populärt, men det finns många olika märken på marknaden nu. Det går bra att variera färskfoder också om man önskar :)
 
Sv: Tips för att få hunden att äta!

Men varför ska man ge hunden mat den inte gillar när det finns så många sorter?
Skulle aldrig kunna göra så mot mina älskade vänner.
 
Sv: Tips för att få hunden att äta!

Min ena hund är en riktig finsmakare och vägrade äta i början då jag fick hem honom. Han hade också med sig Royal Canin från uppfödaren men det ville han inte äta då han kom hem till oss så vi bytte till ett han gillade bättre. Men han får alltid lite olja på maten än idag annars äter han inte. Kanske kan vara värt att testa ringla på lite olja eller smält smör eller blötlägga maten (torrfodret). :)
 
Sv: Tips för att få hunden att äta!

Varför inte börja behandla hunden som en medlem i familjen och helt enkelt köpa ett annat foder han gillar? :idea:
 
Sv: Tips för att få hunden att äta!

Klok hund som inte gillar torrfoder :D Det fina med färskfoder är att man inte behöver "vänja över dem" på något annat, är de vana vid ett färskfoder klarar de i princip alltid alla färskfoder utan större problem så länge fodren är kompletta.

M.a.o: hade jag gett färskfoder till mina hundar hade jag utan tvekan köpt hem olika sorter som haft bra innehåll och varierat mellan dem. Jag tror stenhårt på att variation är bra, så vill hunden ha variation hade jag låtit den få det (men bara varierat mellan olika bra foder, dåligt foder hade den inte fått även om den velat).
 
Sv: Tips för att få hunden att äta!

Jag tror också på variation men äter de inte maten som serveras så blir de utan mat de målet. Ena hunden hade en period när han inte ville äta vissa sorter. Den varade inte särskilt länge :D. Det enda han lämnar är MUSH ren med ben (och andra hunden ser ut som han ska kräkas men fortsätter ändå att äta), så sorten köper jag inte fler gånger (inget fullfoder).
 
Sv: Tips för att få hunden att äta!

Men varför ska man ge hunden mat den inte gillar när det finns så många sorter?
Skulle aldrig kunna göra så mot mina älskade vänner.

Tro mig, vi testa alla möjliga och omöjliga varianter... Och där någonstans gav jag upp och konstatera att en frisk hund svälter inte sig själv när det finns tillgång på mat. Anledningen till att han till slut bara fick mat en gång om dagen var att han oftast ratade morgonportion men åt upp kvällsportioner och när jag gav honom en hel dagsranson på kvällen och han åt utan något problem så såg jag ingen anledning till att krångla mer. Han fick i sig det han skulle ha, var i fin form och stortrivdes med livet så länge han levde, jag tror inte att han hade blivit lyckligare om vi hade krånglat till utfodringen ännu mer.
 
Sv: Tips för att få hunden att äta!

Jag hade nog provat att byta till ett annat färskfoder, men om inte annat - har du testat att ge det fruset?

Min tycker bäst om när det är fruset, alternativt halvtinat, så att det går att gnaga lite på det :)
Är det helt tinat är det precis som att hon tycker det är för slabbigt, även om hon äter det då också.
 
Sv: Tips för att få hunden att äta!

Men varför ska man ge hunden mat den inte gillar när det finns så många sorter?
Skulle aldrig kunna göra så mot mina älskade vänner.

Jag lagade inte sarskild mat till barnen nar de var sma utan de fick vackert ata det jag bjod pa. Med hundarna skulle jag prova med olika sorter, men inte skulle de fa nagot annat samma mal om de inte at, aven om jag kanske skulle ta fram nagot annat att ata till ett (eller flera) mal senare.
 
Sv: Tips för att få hunden att äta!

Jag är en sån där elak hundägare som hade låtit hunden gå hungrig om den inte äter det som serveras.
På din beskrivning låter det som att han ju tjänar på att matvägra, för då får han extra gott att äta.

Jag hade absolut INTE blandat i godsaker i maten utan jag hade tagit undan om han inte äter, kanske erbjudit igen lite senare men om han fortfarande vägrar så får han väl gå hungrig tills nästa mål.

Jag har svårt att tro att hundar liksom föds kräsna utan är rätt säker på att i de allra flesta fallen så är det något vi skapar genom hur vi behandlar hunden. Hur normalt är det rent evolutionärt med djur som inte äter för att det inte är gott nog? Den skulle ju dö på nolltid i det vilda.

Du kan ju testa att byta till ett annat foder. Kanske löser det problemet, eller så kommer stå där i samma sits när hunden vänjer sig även vid det fodret..

Tillägg. Har en kompis som hade samma problem. Hon bytte och bytte och bytte foder för han tröttnade alltid efter ett tag. Med lite uppmuntran lät hon honom vara utan när han matvägrade (hon tyckte det var jättejobbigt) och det gick några dagar men sen började han äta och har inte strulat mer med maten sedan dess.
 
Senast ändrad:
Sv: Tips för att få hunden att äta!

*Halvt KL*

På tal om att inte ge hunden "något den tycker bättre om"...

När jag första gången hade hem min Aysu så åt hon Eukanuba-torrfoder. Eller ja, åt och åt. Hon petade i sig maten.
Jag bytte raskt till Standardt eftersom jag var övertygad om att det var ett bättre foder och plötsligt började hundskrället äta med god aptit!

Men, det var inte bara så att hon fick bättre aptit. Hon slutade även prutta, bajsade mindre osv. Min tanke efter det är att hon kanske på något vis mådde illa efter att ha ätit, vilket ju inte är orimligt om hon nu aldrig var riktigt bra i magen på Eukanuba, och vem vill äta något man inte mår helt bra av?

Jag tror någonstans att hundar många gånger vet vad som är bra mat för dem och inte äter sådant som inte är bra för dem. Tex är det ju ovanligt att hundar vägrar äta färskfoder/barf, samtidigt som de många gånger mår fysiskt sett exemplariskt bra av det.

Med det i bakhuvudet kan jag alltså tycka att det ibland är väldigt klokt att lyssna på hunden när den vill/inte vill äta någonting. De kan ju inte säga "Hörredu matte, jag mår illa när jag äter, kan du inte ge mig annat?" på annat sätt än att just ha dålig aptit.
 
Sv: Tips för att få hunden att äta!

Jag är fullt och fast övertygad om att hundar föds med olika aptit :). En del hundar äter ju som om det vore sista måltiden, andra smakar faktiskt på maten. Men självklart kan vi (på kräsna hundar!) förstärka beteendet att välja bort mat. Och tvärtom, så brukar kastrerade hundar få ökad aptit.
 
Sv: Tips för att få hunden att äta!

Jag tror nog att det hänger ihop. Att anorektiska hundar är ena änden på en skala, och matfixerade är andra.
 
Sv: Tips för att få hunden att äta!

Klass är väl inte det sämsta fodret man kan ge, även om det kanske inte heller skulle räknas till det bästa.
Om TS hade skrivit att de ger Icas billigaste hundmat så hade jag också föreslagit byte, men när hunden vägrar även vettigt färskfoder så kan jag tro att det är är mer kräsenhet än att den mår dåligt..
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej på er! Funderar på att låta hundarna få äta färskfoder blandat med torrfoder ( delar hundarna med föräldrarna och de vill ej ge...
2
Svar
21
· Visningar
2 625
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Usch, tycker Tilda har blivit mager. Hon har ju alltid varit svår med maten, men nu börjar det synas att hon inte äter ordentligt...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 461
Senast: Bison
·
Hundhälsa Hej! Jag ska försöka göra en lång historia kort... min hund på 1.5 år blev sjuk i akut pankreatit i början av april. Han blev inlagd...
Svar
2
· Visningar
2 380
Senast: niardasp
·
Katthälsa Min katt har gått ner i vikt från 5 kg för två år sedan till 3,6 kg idag. Han är utekatt och har hållit sig undan och kommit in mer och...
Svar
7
· Visningar
3 888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp