Tips för att få min Dansk/Svenska Gårdshund tryggare i närheten av andra människor.

Första stycket är ju väldigt självklar och jag är inte det minsta oenig där så vi kanske har missförstått varandra någonstans?

Det jag däremot inte nödvändigtvis håller med om är tillvägagångssättet att rutinmässigt lyfta upp hunden då den upplever rädsla. Som problematiken är beskriven låter det inte som att TS kommer få göra annat än att bära omkring på sin hund och jag ser inte hur bärandet ska kunna hjälpa TS hund att övervinna sina rädslor.

Jag tror inte hunden kommer övervinna sina rädslor. Däremot kan den lära sig hantera dom och säkert bli bättre. Förhoppningsvis. Just nu vill hunden fly. Det är mycket mycket bättre om hunden istället vill till matte. Just nu behöver hunden känna trygghet. Inte tvingas in i panik i situationer den inte klarar av.

Då mina hundar vänder sig till mig för stöd och vägledning utgår jag ifrån att de vill att jag gör den bedömningen. Eller tolkade jag frågan fel?

Fast om hunden behöver stöd så har ju hunden redan bedömt situationen som obehaglig.
 
Då mina hundar vänder sig till mig för stöd och vägledning utgår jag ifrån att de vill att jag gör den bedömningen. Eller tolkade jag frågan fel?

Nja. Jag tror bara du utgår från vad som är idealt önskvärt så att säga.

Utifrån den specifika hunden i fråga som TS adresserar, får man utgå på ett annat sätt utifrån den hundens status för det idealt önskvärda blir inte riktigt applicerbart i den situationen i nuläget.

Det är det folk responderat ang gällande ditt tidigare svar .
 
Jag vet inte, jag förstår nog inte vad du menar med befogad och obefogad rädsla? Kan du ge exempel? Jag har svårt att se att rädsla hos en hund kan vara obefogad alls, ur hundens synvinkel.
*kl*
Håller med och förstår inte heller. Är man rädd så är man ju rädd. Spindlar är ju många rädda för, åtminstone i Sverige är det helt och hållet obefogat, det hjälper föga för dem som är rädda för spindlar.
Sen tror jag inte att TS behöver bära sin hund hela tiden, men säker ofta. Sen skulle jag om jag hade en sån hund se till att den ofta hamnade i miljöer där det inte fanns något att vara rädd för. Där i den miljön skulle jag bygga relation. Sen skulle jag bege mig till en plats till exempel 50 meter från ett dagis och sitta där med min hund.
Men jag skulle ha full acceptans för att den antagligen aldrig kommer att sluta vara helt rädd.
 
Jag försöker och inne går det ganska okej med hennes favorit enhörning. Brukar kunna springa runt och busa lite ute på fältet men det är ungefär så långt det sträcker sig. Klicker är hon inte intresserad av, går liksom inte att klicka in henne när hon har noll intresse för godis/leksaker. Godis inne går inte att gömma, hon kan lämna godis fullt synligt utan att bry sig.

Vad är det för godis som du använder? Jag har också en extremt svårmotiverad hund men med extremt gott godis (kyckling, leverpastej.. inget annat funkar) så går det faktiskt att träna. Jag använder inte klicker utan belöningsmarkör. Mest för att jag är så extremt snurrig så jag hade nog glömt klicker 9/10 gånger.


Min tik är väldigt osäker vid hundmöten, och hon har sen valpåldern varit osäker med människor. Och det är inte lätt. Jag kanske uppfattas som den som "tröstar" min hund men hon vet också att om det blir jobbigt så skyddar jag henne. Jag lyfter inte upp henne utan hon ställer sig upp mot min höft för att få närhet. Så möter vi nya människor så brukar hon alltid komma till mig och "gömma" sig tills hon känner sig mer bekväm.
 
*kl*
Håller med och förstår inte heller. Är man rädd så är man ju rädd. Spindlar är ju många rädda för, åtminstone i Sverige är det helt och hållet obefogat, det hjälper föga för dem som är rädda för spindlar.
Sen tror jag inte att TS behöver bära sin hund hela tiden, men säker ofta. Sen skulle jag om jag hade en sån hund se till att den ofta hamnade i miljöer där det inte fanns något att vara rädd för. Där i den miljön skulle jag bygga relation. Sen skulle jag bege mig till en plats till exempel 50 meter från ett dagis och sitta där med min hund.
Men jag skulle ha full acceptans för att den antagligen aldrig kommer att sluta vara helt rädd.

Nej jag behöver som tur är inte bära runt henne så ofta, sätter oss helst inte i sådana situationer där det skulle kunna behövas. Nu är det främst om jag skulle möta någon i trapphuset och vi behöver gå förbi varandra eller om någon ska in i hissen när jag ska ut med hunden. Hon är mer trygg med mig nu, vuxna människor kan vi möta helt utan reaktion om de inte gör något väldigt konstigt (en kom springandes med armarna roterandes/flaxande, kanske värmde upp inför sin löptur eller något och då reagerade hon, men de hade nästan en orädd hund kunnat reagera på också 😂)
Men barn är hon fortsatt livrädd för! Tur att jag själv inte ska ha några och även min närmsta släkt är barnfri. Men är man på allmänna platser så kan man ju aldrig undvika barn till 100%, jag kan acceptera att hon alltid kommer vara rädd för barn, men det hade ju varit bra om hon inte blir så extremt rädd så snabbt hon ser ett barn. Visst om de kommer nära liksom..... Men att vilja fly när de är 50 meter ifrån känns lite besvärligt. Men får hoppas vi kan jobba med det lite längre fram 😊 just nu är det mer fokus på att hon ska vara bekväm här hemma (vilket gått bra! ) och att hon ska vara bekväm med min syster och hennes sambo så det finns någon som kan ta hand om min hund om jag skulle bryta ett ben eller något 😛 och det går framåt där med. Hon vågade både busa med leksak, dricka vatten ur skål på golvet och tugga på ett ben när vi var där sist 🙌
 
Vad är det för godis som du använder? Jag har också en extremt svårmotiverad hund men med extremt gott godis (kyckling, leverpastej.. inget annat funkar) så går det faktiskt att träna. Jag använder inte klicker utan belöningsmarkör. Mest för att jag är så extremt snurrig så jag hade nog glömt klicker 9/10 gånger.


Min tik är väldigt osäker vid hundmöten, och hon har sen valpåldern varit osäker med människor. Och det är inte lätt. Jag kanske uppfattas som den som "tröstar" min hund men hon vet också att om det blir jobbigt så skyddar jag henne. Jag lyfter inte upp henne utan hon ställer sig upp mot min höft för att få närhet. Så möter vi nya människor så brukar hon alltid komma till mig och "gömma" sig tills hon känner sig mer bekväm.

Har testat allt möjligt! Korv, köttbullar osv (vilket jag gärna slipper köpa då jag är vegetarian😅) och när hon väl är osäker/stressad så finns det inget som intresserar henne. Är hon trygg och lugn kan hon äta en mjuk hundgodis (efter att testat många sorter hittade vi en som föll damen i smaken), men hon är inte sådär jätte intresserad ens då. Men tillräckligt för att rulla runt med sin "godisboll" för att få ut godisarna här hemma. Hon är helt enkelt inte matdriven alls...
Alla mina fd hundar har jag tränat in diverse onödiga trix med, för att det varit kul. Men denna har jag inte lyckats lära mer än att sitta när jag ber om det, för hon ser liksom ingen anledning att anstränga sig för en godisbit 😅 får hon inte godiset enkelt så skiter hon i det 🤷‍♀️

Min vill också gömma sig bakom mig, men tycker hon att det blir för otäckt så vill hon fly. Hade varit bra om hon iaf bara kunde gömma sig hos mig. Men jag hoppas det kommer mer med tiden 😊
 
Har testat allt möjligt! Korv, köttbullar osv (vilket jag gärna slipper köpa då jag är vegetarian😅) och när hon väl är osäker/stressad så finns det inget som intresserar henne. Är hon trygg och lugn kan hon äta en mjuk hundgodis (efter att testat många sorter hittade vi en som föll damen i smaken), men hon är inte sådär jätte intresserad ens då. Men tillräckligt för att rulla runt med sin "godisboll" för att få ut godisarna här hemma. Hon är helt enkelt inte matdriven alls...
Alla mina fd hundar har jag tränat in diverse onödiga trix med, för att det varit kul. Men denna har jag inte lyckats lära mer än att sitta när jag ber om det, för hon ser liksom ingen anledning att anstränga sig för en godisbit 😅 får hon inte godiset enkelt så skiter hon i det 🤷‍♀️

Min vill också gömma sig bakom mig, men tycker hon att det blir för otäckt så vill hon fly. Hade varit bra om hon iaf bara kunde gömma sig hos mig. Men jag hoppas det kommer mer med tiden 😊
Skinkost på tub?
 
*kl*
Håller med och förstår inte heller. Är man rädd så är man ju rädd. Spindlar är ju många rädda för, åtminstone i Sverige är det helt och hållet obefogat, det hjälper föga för dem som är rädda för spindlar.
Fast jag har inte ifrågasatt huruvida hunden är rädd eller inte. Det jag ställer mig frågande till är om ägaren ska hantera hundens upplevda fara som ett reellt hot eller inte.
 
Men man kan jobba mot att förändra den känsla.
Både ja och nej, skulle jag säga. Det där med rädsla hos hund är så komplext. Risken är att om man tränar/försöker förändra känslan i vissa situationer så förstärker man den istället. Det kan vara svårt att skilja på rädsla och osäkerhet.
Det är en fruktansvärd sak för en hund att behöva leva i rädsla, inte minst med tanke på att det ofta är vi som styr om hunden befinner sig i den situationen eller inte. Om en hund tex är rädd för bilar, så går man (i bästa välmening) till motorvägen med den för att träna varje dag. Inte nog med att den då befinner sig i en paniksituation varje dag, det är dessutom den som borde vara tryggheten som orsakar det. Har man riktig otur så väljer hunden att zooma ut som flyktväg, och så tror man att mängdträningen hjälpte, medans den i själva verket fortfarande är lika rädd.

Jag tror att man genom att träna självförtroende och grundtrygghet kan få rädslor att minska, under förutsättning att hunden har någonstans att slappna av och vila från rädslan, så att den kan återhämta sig.
 
Har testat allt möjligt! Korv, köttbullar osv (vilket jag gärna slipper köpa då jag är vegetarian😅) och när hon väl är osäker/stressad så finns det inget som intresserar henne. Är hon trygg och lugn kan hon äta en mjuk hundgodis (efter att testat många sorter hittade vi en som föll damen i smaken), men hon är inte sådär jätte intresserad ens då. Men tillräckligt för att rulla runt med sin "godisboll" för att få ut godisarna här hemma. Hon är helt enkelt inte matdriven alls...
Alla mina fd hundar har jag tränat in diverse onödiga trix med, för att det varit kul. Men denna har jag inte lyckats lära mer än att sitta när jag ber om det, för hon ser liksom ingen anledning att anstränga sig för en godisbit 😅 får hon inte godiset enkelt så skiter hon i det 🤷‍♀️

Min vill också gömma sig bakom mig, men tycker hon att det blir för otäckt så vill hon fly. Hade varit bra om hon iaf bara kunde gömma sig hos mig. Men jag hoppas det kommer mer med tiden 😊

Börja att träna på ett avstånd hon känner sig bekväm med. I början kanske det är 100 meter bort, sen kan man korta ner avståndet när de fungerar. Jag har gjort på samma sätt med min hund när det kommer till hundar. Kommer jag för nära blir hon blockerad och kan inte ta någon belöning
 
Skinkost, räkost, skagenost, renost och vanlig mjukost, gav upp sen för det är ju synd att slänga så mycket mat 😝
Hur reagerar hon om du smetar henne på nosen med någon typ av mjukost?
Funkade på min som blev blockerad (visserligen av annan anledning), hon skickade bort den på ren reflex och det bröt blockeringen och hon kunde efter det ta godis.
 
Hur reagerar hon om du smetar henne på nosen med någon typ av mjukost?
Funkade på min som blev blockerad (visserligen av annan anledning), hon skickade bort den på ren reflex och det bröt blockeringen och hon kunde efter det ta godis.
Reagerar inte alls, låter klicken med mjukost sakta glida ned medans hon stirrar förskräckt på barnen (som är lååååångt ifrån) 🙃
 
Men alltså var kommer denna fixering vid användandet av en tredje part ifrån?:confused: Varför ligger det närmre till hands att vilja kleta mat i ansiktet på hunden än att istället fokusera på vad en själv faktiskt projicerar? Underskattar vi att vi påverkar våra hundar precis hela tiden vi är tillsammans (på gott och ont) vare sig vi vill eller inte? Ingen mat eller boll i världen kommer liksom kunna mäta sig med det
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 001
Senast: mars
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 093
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 856
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 024
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp