Tips för bättre hy.

Twihard

Trådstartare
Jag har ett problem jag haft sedan alltid känns det som. Jag har enormt mycket finnar och fet hy :( Blir 26 år och känner mig så otroligt ful. :( Jag har testat flera olika krämer, dagtvätt, tvål osv men ingenting hjälper. :( Jag sminkar mig inte - har typ aldrig gjort det - så det är inget sådant som spökar.

jag undrar om någon har tips på superbra produkter att använda morgon och kväll för att få bort finnar och fet hy? Främst mina kinder som är utsatta. :(
 
Man kan testa B12 (nu blev jag osäker på om det är just den, måste kolla hemma) i pulverform. Skitäckligt och beskt så man måste blanda ut det i något som saft.
Det fungerade på sonen men givetvis inte på alla då anledningen till varför man har "acne" är olika.
 
Jag har fet hy och provat vad som känns som hundra olika metoder, krämer och tabletter :)

Nu har jag hittat några metoder som fungerar för mig, det blir aldrig perfekt men tillräckligt för att jag inte ska bry mig så mycket längre.

Vad sjukvården än säger så spelar maten in väldigt mycket för mig. De flesta ostar, oboy, choklad etc gör min hy sämre.
Byta örngott och handdukar till ansiktet ofta.
Ej händer och fingrar i ansiktet.
Tvätta morgon och kväll, bästa tvålen för mig är att blanda Änglamarks handtvål med en skvätt ren tea-tree - oil, finns inget som fungerar bättre! Samt spraya Aloevera - spray efteråt, inga krämer har passat.

Märker att min hy faktiskt mår bättre av en foundation än helt utan, den är från Clinique och heter Anti blemish.

Har du gått till din läkare, annars så gör det! Många får hjälp därifrån :)
 
Jag har också fet hy och får lätt finnar. Tycker Body Shops serie Tea Tree är bra!
Jag har testat lite olika varianter och tycker denna funkar toppen, dessutom rätt bra pris :)
 
Paulas Choice är det enda som har hjälpt min mot orenheter/porer/torrhet. Sen är min hy väldigt hormonkänslig med just finnar o där hjälper zink o b-vitamin
 
Hade samma sak i din ålder och testade allt utvärtes som gick att hitta. Slutade med att jag gick till läkare. Gör det du med o be om att bli remitterad till hudläkare. Man blir tagen på allvar, inget "äsch det är bara lite finnar" snack utan dom förstår verkligen. En läkare kan skriva ut starkare krämer och sen kan man få testa antibiotika mm. Jag fick till slut Roaccutan, en 6-månaders kur sen var jag av med det o det har aldrig kommit tillbaka.

Jag minns väl hur mycket det påverkade självförtroendet att ha akne. Gå inte o dras med det, när det går att bli av med det.
 
Gå till läkare, kasta inte bort pengar på fyrtio miljoner dyra krämer.

Skinoren hjälper mig otroligt bra. Med p-piller och Skinoren var min hud perfekt. Utan piller är den faktiskt riktigt bra så länge jag använder skinoren. Läkaren skrev ut meddetsamma trots att man akne inte alls är så farlig som hos många andra.

För mig spelar det nog inte någon roll vilket smink och vilka produkter jag använder eller så. Eventuellt lite sämre hud efter att jag ätit mycket choklad.
 
Jag har ett problem jag haft sedan alltid känns det som. Jag har enormt mycket finnar och fet hy :( Blir 26 år och känner mig så otroligt ful. :( Jag har testat flera olika krämer, dagtvätt, tvål osv men ingenting hjälper. :( Jag sminkar mig inte - har typ aldrig gjort det - så det är inget sådant som spökar.

jag undrar om någon har tips på superbra produkter att använda morgon och kväll för att få bort finnar och fet hy? Främst mina kinder som är utsatta. :(
 
Aldrig krämer eller dylikt. Testa med apotekets ansiktsvatten med alkohol, torka med blöt bomullstuss morgon och kväll. Rör inte huden med smutsiga händer och ät aldrig choklad. Reaktion på annan mat ? Om detta inte fungerar, varierar det med menscykeln? Annars som ovan, gå till hudläkare. Lycka till !
 
Jag har ett problem jag haft sedan alltid känns det som. Jag har enormt mycket finnar och fet hy :( Blir 26 år och känner mig så otroligt ful. :( Jag har testat flera olika krämer, dagtvätt, tvål osv men ingenting hjälper. :( Jag sminkar mig inte - har typ aldrig gjort det - så det är inget sådant som spökar.

jag undrar om någon har tips på superbra produkter att använda morgon och kväll för att få bort finnar och fet hy? Främst mina kinder som är utsatta. :(

Jag hade problem med finnar när jag var i din ålder. Jag blev oxå hjälpt av läkare med antibiotika. Jag kan fortfarande få finnar men inte i samma utsträckning.
Det som har hjälpt mig mest är att sluta använda massa uttorkande produkter, dom hjälper för stunden men huden börjar då producera ändå mer fett för att kompensera så det blir en ond cirkel..
Det som fungerar för mig är att smörja huden med rikligt med mandelolja varje kväll, låt sedan sitta i ett par minuter, under tiden man borstar tänderna tex. Fett löser ju som bekant fett.
Sedan tar jag toapapper och torkar bort allt som går och avslutar med ett ansiktsvatten. För mig fungerar Urtekrams ansiktsvatten men här kanske du får prova dig fram. Smörj sedan in dom värsta områdena med Basiron 10%, upprepa morgon och kväll.

Jag som har torr hy utom på haka och panna smörjer dom torra partierna med hudkräm men har man fet hy så tror jag inte man behöver smörja alls och känns det som att det behövs så kan du ju prova någon aloe Vera gel el dyl. Detta har hjälp massor för mig och jag får ytterst sällan några finnar numer och iom att man inte använder några starka produkter, utom då basironen, så avtar hudens fettproduktion efter ett tag och huden brukar lugna sig.
Om jag känner en finne på gång så lägger jag en tjock klick med Basiron 10% på stället och låter torka innan jag går och lägger mig så det verkar ordentligt under natten.
 
Gå till läkare, kasta inte bort pengar på fyrtio miljoner dyra krämer.

Skinoren hjälper mig otroligt bra. Med p-piller och Skinoren var min hud perfekt. Utan piller är den faktiskt riktigt bra så länge jag använder skinoren. Läkaren skrev ut meddetsamma trots att man akne inte alls är så farlig som hos många andra.

För mig spelar det nog inte någon roll vilket smink och vilka produkter jag använder eller så. Eventuellt lite sämre hud efter att jag ätit mycket choklad.
Vilken typ av p-piller tog du?
 
Basiron gel 10% (inte 5%) hjälper faktiskt, i vart fall medan man använder det. Man blir inte helt fri från acnen men betydligt bättre. Nåt botemedel tror jag inte finns, eftersom det är hormonellt betingat. Roaccutan - och vad det nu heter idag, det har bytt namn - hjälper tydligen också men där finns så mycket biverkningar att i vart fall vi tvekar ordentligt.....
 
Jag har haft jättebra hy fram till i våras när jag slutade med hormoner.
Nu har jag acne på kinder och käke, lagom kul.
Tycker basiron verkar hjälpa skapligt. Har iaf inte blivit värre.
För mig kvittar det vad jag äter.
 
Har du haft problem länge och ingenting du provat hjälper så rekommenderar jag läkare. Det är svårt, nästan omöjligt, att få bukt med acne mha utvärtes produkter. Ofta krävs nån form av medicin i min erfarenhet.
Kan lägga till att jag åt Roaccutan som 18-19 åring i 7 månader. Har inte haft några problem sen dess. I våras slutade jag med preventivmedel och fick massor med acne igen. Jag orkade inte med det utan beslutade att gå tillbaka till preventivmedel, i mitt fall Nuvaring, och nu har jag jättefin hy igen. Är rädd för den dagen jag eventuellt vill skaffa barn och sluta med preventivmedel, hade inte räknat med att få ett sådant back lash som jag fick i våras när jag slutade.
 
Tack alla för era svar! Har lite följdfrågor...

Går man till vårdcentralen för att be om läkarhjälp? Eller hur gjorde ni?
Jag tar inte några preventivmedel, och vill inte göra det - P-piller eller så. Visst äter jag en del choklad, men försöker att dra ner på det då jag även är laktoskänslig.
Jag är även fisk/skaldjursallergiker och tål inte kyckling. Kan jag ha brist på något som finns i detta? Tänkte om det är samband också?
Jag får också höst/vårdepressioner - lider av ångest och 0% självkänsla eller självförtroende - kan det påverka också?
 
Tack alla för era svar! Har lite följdfrågor...

Går man till vårdcentralen för att be om läkarhjälp? Eller hur gjorde ni?
Jag tar inte några preventivmedel, och vill inte göra det - P-piller eller så. Visst äter jag en del choklad, men försöker att dra ner på det då jag även är laktoskänslig.
Jag är även fisk/skaldjursallergiker och tål inte kyckling. Kan jag ha brist på något som finns i detta? Tänkte om det är samband också?
Jag får också höst/vårdepressioner - lider av ångest och 0% självkänsla eller självförtroende - kan det påverka också?
Grabben fick antibiotika via vc. Huden är så mycket bättre nu, två tredjedelar in i kuren. Vi skickade egenremiss till hudmottagningen men blev hänvisade till vc.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det någon här som har rosacea eller väldigt känslig hy i ansiktet som vill dela med sig om vilka hudvårdsprodukter ni använder? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
985
Senast: Tassa
·
Kropp & Själ Jag har använt denna hårgele från Moroccanoil i flera år, men nu har de slutat tillverka den😫😫😫 Behöver tips på ersättningsprodukt! Jag...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ SVT har gjort en serie på tre avsnitt med vetenskapliga tester kring hudvård. Tittade precis på första avsnittet som handlade om...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
5 515
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 156
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp