Tips för bättre hy.

Tack alla för era svar! Har lite följdfrågor...

Går man till vårdcentralen för att be om läkarhjälp? Eller hur gjorde ni?
Jag tar inte några preventivmedel, och vill inte göra det - P-piller eller så. Visst äter jag en del choklad, men försöker att dra ner på det då jag även är laktoskänslig.
Jag är även fisk/skaldjursallergiker och tål inte kyckling. Kan jag ha brist på något som finns i detta? Tänkte om det är samband också?
Jag får också höst/vårdepressioner - lider av ångest och 0% självkänsla eller självförtroende - kan det påverka också?
Jag gick direkt till privat hudläkare.

Nu vet inte jag hur mycket problem du har och det finns säkert de som inte håller med mig, men jag tror generellt inte på att matvanor påverkar acne åt varken det ena eller andra hållet. Visst att man kan uppleva lite extra finnar om man äter mycket choklad, socker, laktos eller vad det nu kan vara men om det faktiskt är acne man lider av tror inte jag på att maten spelar någon större roll.
 
Grabben fick antibiotika via vc. Huden är så mycket bättre nu, två tredjedelar in i kuren. Vi skickade egenremiss till hudmottagningen men blev hänvisade till vc.
PS Vi har provat typ allt receptfritt, inklusive dyrare krämer som Paulas Choice, Exuviance tex. Antibiotikan och Epiduo (recept) funkar bäst. Sök vc är min rekommendation.
 
Grabben fick antibiotika via vc. Huden är så mycket bättre nu, två tredjedelar in i kuren. Vi skickade egenremiss till hudmottagningen men blev hänvisade till vc.
Fick han Tetracyklin? Hade han acne av typen infekterade, nästan som bölder, eller mer medelmåttig acne? Min dotter fick Tetracyklin mot Perioral dermatit, och det hjälpte till 100%. Däremot tyckte vi inte att acnen blev bättre, dvs de små knottrorna mm försvann inte alls. Det finns ju skarpare mediciner mot acne, men de har ofta otrevliga biverkningar så vi tvekar.
 
Fick han Tetracyklin? Hade han acne av typen infekterade, nästan som bölder, eller mer medelmåttig acne? Min dotter fick Tetracyklin mot Perioral dermatit, och det hjälpte till 100%. Däremot tyckte vi inte att acnen blev bättre, dvs de små knottrorna mm försvann inte alls. Det finns ju skarpare mediciner mot acne, men de har ofta otrevliga biverkningar så vi tvekar.
Den här har han https://www.fass.se/m/produkt/20120106000040/public/tabproduct

Han mådde illa en gång när han tog den utan att äta. Annars Inga biverkningat. Han hade Inga stora bölder men röda oklämbara finnar i olika storlekar, små och stora och pormaskar, alldeles knottrig. Framförallt på kinderna.
Märker skillnad (förutom förbättrad hud) på större socialt intresse. Jag var orolig för biverkningar men tänkte att vi slutar om sådana dyker upp.
 
Senast ändrad:
Det finns ju skarpare mediciner mot acne, men de har ofta otrevliga biverkningar så vi tvekar.
Är det biverkningar i form av depression och nedstämdhet ni oroar er över? Eller något annat?

Jag åt som sagt Roaccutan när jag var 18-19 år. Jag är 26 idag. Det är det bästa jag gjort för mitt självförtroende. Jag upplever att acne ofta försämrar självförtroendet i det att man känner sig ful och äcklig och så vidare. Dessutom gör det konstant ont - inte heller bra för välmåendet. Med Roaccutan försvann min acne och jag fick bättre självförtroende på köpet. Jag hade inte en tillstymmelse till depression eller ångest, bara hopp om att det skulle bli bättre; vilket det ju också blev.

Den biverkning jag fick var att hela jag blev torr - hud, slemhinnor, leder. Min kropp producerade knappt något talg alls vilket till exempel gjorde att jag aldrig fick fett hår och inte hade en enda pormask på flera år efter avslutad behandling. Nackdelen var att jag hade extremt torr hud framför allt i ansiktet och på läpparna och att jag hade ledont framför allt i ryggen och lite i knäna. De negativa biverkningarna försvann i samband med att jag slutade med medicinen, icke-existerande talgproduktion höll i sig ett par år. Så visst - Roaccutan är ett starkt läkemedel som sitter kvar i kroppen i flera år men för mig var det värt det.

Hoppas ni hittar en lösning som fungerar för er!
 
Är det biverkningar i form av depression och nedstämdhet ni oroar er över? Eller något annat?

Jag åt som sagt Roaccutan när jag var 18-19 år. Jag är 26 idag. Det är det bästa jag gjort för mitt självförtroende. Jag upplever att acne ofta försämrar självförtroendet i det att man känner sig ful och äcklig och så vidare. Dessutom gör det konstant ont - inte heller bra för välmåendet. Med Roaccutan försvann min acne och jag fick bättre självförtroende på köpet. Jag hade inte en tillstymmelse till depression eller ångest, bara hopp om att det skulle bli bättre; vilket det ju också blev.

Den biverkning jag fick var att hela jag blev torr - hud, slemhinnor, leder. Min kropp producerade knappt något talg alls vilket till exempel gjorde att jag aldrig fick fett hår och inte hade en enda pormask på flera år efter avslutad behandling. Nackdelen var att jag hade extremt torr hud framför allt i ansiktet och på läpparna och att jag hade ledont framför allt i ryggen och lite i knäna. De negativa biverkningarna försvann i samband med att jag slutade med medicinen, icke-existerande talgproduktion höll i sig ett par år. Så visst - Roaccutan är ett starkt läkemedel som sitter kvar i kroppen i flera år men för mig var det värt det.

Hoppas ni hittar en lösning som fungerar för er!
Ja, det är främst den biverkningen vi oroar oss över. Den verkar inte drabba alla, men Googlar man så finns där massor med människor som beskriver just depression som en bieffekt. Och, inte minst, att den fortsatte även efter att man upphört med behandlingen.

Men du har ju också helt rätt i att det är otroligt jobbigt med svår acne, i en känslig ålder dessutom.... Jag önskar man kunde få facit i hand innan man väljer behandlingsform.....

Hur länge behandlades du med Roaccutan? Hur snabbt märkte du en förbättring i huden?
 
Mot hormonell acne tror jag tror inte det spelar någon roll vad man äter. Utan det är nog hudläkare som gäller.

Har inte acne själv (däremot eksem så kan relatera till uppgivenheten) men Kakan Hermansson har en hudvårdsblogg och en podd som heter "Under huden" där hon pratar om bland annat acne som hon själv haft. Främst i de första avsnitten pratas det mycket om acne. Kanske kan ge lite inspiration. :)
 
Ja, det är främst den biverkningen vi oroar oss över. Den verkar inte drabba alla, men Googlar man så finns där massor med människor som beskriver just depression som en bieffekt. Och, inte minst, att den fortsatte även efter att man upphört med behandlingen.

Men du har ju också helt rätt i att det är otroligt jobbigt med svår acne, i en känslig ålder dessutom.... Jag önskar man kunde få facit i hand innan man väljer behandlingsform.....

Hur länge behandlades du med Roaccutan? Hur snabbt märkte du en förbättring i huden?
Ungefär 7 månader. Jag behövde bara en kur med standarddosering (vad den var kommer jag dock inte ihåg..)

Jag kommer inte ihåg exakt när jag började märka förbättring men efter 3 månader fick jag inga nya finnar utan då började de jag hade att läka. Och vid avslutandet av kuren hade jag bara ärr kvar, inga aktiva finnar alls.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det någon här som har rosacea eller väldigt känslig hy i ansiktet som vill dela med sig om vilka hudvårdsprodukter ni använder? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
985
Senast: Tassa
·
Kropp & Själ Jag har använt denna hårgele från Moroccanoil i flera år, men nu har de slutat tillverka den😫😫😫 Behöver tips på ersättningsprodukt! Jag...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ SVT har gjort en serie på tre avsnitt med vetenskapliga tester kring hudvård. Tittade precis på första avsnittet som handlade om...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
5 515
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 156
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp