Tips för täckes fanatiker och andra

Och ändå tillskriver vi fortfarande dom ursprungsegenskaper, såsom varande bytesdjur mm. Sant är, att vi avlat fram större hästar mm, men vi har inte tagit bort deras ursprungsegenskaper. Dom envisas t ex fortfarande med att sätta päls, trots allt klippande och täckande! ;)

Allvarligt talat så skall betänkas, att det inte rör sig om så många generationer, som vi avlat på tävlingsegenskaper. Därför anser jag, att man gott kan gå efter "naturlighet" när man strävar efter att göra det så bra som möjligt för hästarna.

Motsatsen är när man håller sina "värdefulla" hästar inlåsta i boxar dygnet runt, naketrakade och med 4 täcken etc.
Vilken utgångspunkt har du själv? Den "naturliga" eller motsatsen? Bara nyfiken!

Se även mina övriga svar.

LIA
 
jag skrev inte att DU personligen skulle byta åsikt, till den jag har.
utan att jag menade att alla dom skriver till, har sina egna åsikter.

värst vad du skriver att jag är osmart.
du verkar vara en mkt otrevlig person som går till personangrepp bara för att jag inte håller med dig.

ang det där med taggtråden, räddade det den hästen den gången. det var väl bra?? eller hade du önskat ngt annat?
 
Nej LIA jag fick inte svar genom att läsa övriga inlägg här, så kan du vara vänlig och svara på om verkligen aternativet täcke på är värre än de två andra älternativen jag hade var??

Eller ska du slingra dig som vanligt?
 
Att klippa helt är snyggare. Jag blir väldigt tveksam när jag hör att er klippta häst gick utan täcke. Hur blir ljumsken varm av att benen har hår som värmer?

Dessutom förstår jag inte hur du kan gnälla på oss om täcken när du låter hästarna hemma gå halta i TRE år utan insats?? :confused:
 
Hon viftade väl med något rep och simsallabim så skulle de vara ohalta.. :angel:
 
här är d runt +-0 grader nu .

min häst står me ylletäcke o regntäcke över .

o lindor .


skulle hon inte frysa utan täcke skulle hon få gå utan . men det gör hon inte . hon är dessutom inte klippt än .
 
Ett argument för att klippa HELA hästen är även att vissa rider nästan alltid i ridhus på vintern. T.ex. en ridskolehäst går i ett ridhus hela dagarna, ridhuset är varmare än ute, därav så klipper man för att hästen helt enkelt inte ska tycka att det är för varmt att jobba inne i ridhuset.
 
Naturlig hantering

Ja därav skrev jag ett tips för de som strävar efter så naturlig hästhantering men ändå använder täcken ibland dubbla täcken på sina hästar.Som jag skrev också,jag använder täcke på min shettisar :p ibland då de är blöta och ska ha upp värmen eller regntäcke på mitt kroniskt sjuka sto.Jag pekade inte en pinne i ögat på alla som jag uppfattar det som om en del tror.Jag bryr mig inte om om ni har täcken eller ej men när man använder dubbel moral i ett inlägg på en sida om att hästen ska hanteras så naturligt som möjligt för att på nästa sida skriva att man inte kan låta den leva naturligt pga olika omständigheter (i regel för mycket pälshantering för att kunna ridas osv)
Jag tror inte det är många hästar som idag kan leva som "vildhästarna" gör.De är alldeles för bortklemade både i hantering och levnads stilen. Ingen kritik utan fakta.
Skulle man eftersträva naturligt leverne för hästen så skulle man också slopa kraftfoder etc,vilken häst klarar sig utan detta idag? :confused: Eftersom hästen används som den gör i dagens samhälle kan man bara hantera denne efter konstens alla regler då vi ställer högre krav på både individ och omgivning. :smirk:
Vad jag ifrågasatte gällande tiden man får lägga på en icke täckesbärande nergeggad häst och dess motsvarighet var att det är just det som är en naturlig del i hästägandet.Dvs man får ta hästens pälssättning på vintern och har man inte den möjligheten så finns det ju ridskolor.Vad jag menade med det är att har man inte tid att sköta om sin häst på just det sätt den kräver varför då inte rida på ridskolans hästar för där är allt så gott som serverat.Hästarna tas väl in (vet faktiskt inte hur det funkar på ridskola men fått höra)och utfodras och sköts om inför lektionerna .Så om man har för bråttom för att njuta av den tiden som jag upplever som njutningsfull tid (rykten)så finns ju det alternativet.Ingen kritik heller bara en fundering. :smirk:Många har för bråttom och för mycket runt om för att igentligen äga häst.
Tål man inte smuts under naglarna (halsen) så ska man kanske fundera om det verkligen är en häst man vill sköta om. :devil:(kommentar till just Gunther)Det finns dammsugare även för hästbruk annars ;)
 
Goddess,
Om jag förstår dig rätt, så skulle din häst frysa utan 2 täcken, trots att hon är oklippt och temperaturen runt nollan. Inte för att jag är någon expert, men nog verkar det lite konstigt. Hur är hennes situation i övrigt? Foder mm?
Lindorna du skriver om, har väl inget med frysa/värme att göra?

LIA

:idea:
Skriver till Stilett, Domaren och Ponteveccio i samma inlägg, för enkelhets skull.

Stilett! Så här skrev du: "Du får nog helt enkelt tänka om, alla håller inte med dina åsikter." Kan det misstolkas?? Personangrepp har jag verkligen inte utfört, däremot var jag bussig och skrev osmart. Det kunde ha varit värre!

.
Domaren! Jo, du fick visst svar på din fråga (Måste vara fråg om du har hästar som du rider på eller bara hanterar?)! Fö den enda fråga jag kan se i ditt inlägg!! Läs: "vad vi gjorde på vår tävlingshäst", "dvs rid/tävlingshästen har det", "Körhästen går barfota" och "undantag unghästarna".
Alltså, fn rids, "motionstävlas", en häst, körs en häst samt "uppfostras" 2 unghästar. Nu fick du ett utförligt svar på din fråga, eller hur? Är du då snäll och svarar på mina?
Igen: "Varför vill dina hästar vara leriga?"
Så din kommentar: "Eller ska du slingra dig som vanligt?" Vill du vara så vänlig att förklara dig??
Det här vill jag också gärna ha en förklaring till: "Hon viftade väl med något rep och simsallabim så skulle de vara ohalta.."

.
Ponteveccio! I min uppfattningsvärld, är "snyggare" något som kommer väldigt långt ner på skalan. Faktiskt först när alla andra värderingsgrunder fått sitt. Men alla värderar vi ju olika.

Svar på dina frågor:
Håret isolerar, vare sig det sitter i ljumskarna eller annorstädes. Det var i dom områdena jag räknade upp, som svettningen var som värst. Antog alltså att en "avisolering" där skulle göra mest, och kanske tillräcklig, nytta, vilket också blev fallet. Hade det inte räckt till, hade vi kanske klippt lite till. ;)
Titta på dom flesta helklippta hästarna. Ser du någon päls på dom ytor som inte täcks av täckena? Deras bara ytor är alltså mycket större än på våra hästar (körhästen klipps också, men bara underhals/bringa, vilket räcker). Hoppas detta blev svar på din fråga. Är lite osäker på hur jag skall förstå den.

Så skriver du: "Dessutom förstår jag inte hur du kan gnälla på oss om täcken när du låter hästarna hemma gå halta i TRE år utan insats??"
Frågor: Var i all sin dar har du fått det ifrån? :confused:
Vilka hästar här har gått halta?
Var hittar du något "gnäll" på dig?
Var hittar du överhuvud taget något gnäll om täcken i mina inlägg här? Jag är emot onödigt slentriantäckande, och det är väl min fulla rätt att ha den inställningen och även framföra den i detta diskussionsforum? Är det att gnälla?

.
Till dom som känner sig träffade:
Nog är det väl konstigt, att man inte skall kunna föra en saklig diskussion här och framföra sina synpunkter och åsikter för och emot olika företeelser, utan att elakheter och korkade överdrifter skall föras fram? Påminner inte så lite om Helena(?) i "Farmen". :smirk:
Nog undrar man över vissas reaktioner i den här tråden. Dåliga samveten, kanske?

LIA, som hoppas på seriösare diskussion.
 
Jag tyckte jag skrev hur jag gör med mina hästar och vad jag tyckte i mitt inlägg... Eller gjorde jag inte det?
Jag menar inte att hästarna ska stå i box 24 h om dygnet eller ha 7 olika täcken på sig...

Min åsikt är att en häst i full gång som tränas eller rids mycket, och kanske tävlas, som svettas mycket/lagom och för den skull klipps ska ha ett täcke på sig eftersom man klippt bort dennes naturliga skydd mot kylan. En häst i tillräckligt bra form har inte heller så mycket underhudsfett att den kan isolera värmen lika bra som en häst som mest går och skrotar.

Rids hästen inte, och man låter den ha pälsen kvar, så kan den gå utan täcke. Unghästar t.ex. tycker jag SKA gå utan täcke så mycket som möjligt, för att få vara just naturliga tills de behöver klippas och täckas pga ridningen.
En oklippt häst orkar inte med sin päls om den rids mycket i ridhus t.ex. och det är inte nyttigt att släppa ut den i minusgrader med blöt päls.

Jag tycker inte att det finns två val som du menar, "naturligt" eller "motsatsen". Man kan väl behandla hästen så naturligt man kan efter omständigheterna? Ingen häst behöver 7 täcken, eller stå inne dygnet runt. Inte ens den värdefullaste tävlingshäst! Men likaså kan ingen häst gå ute dygnet runt året runt, helklippt utan täcke och användas till någon slags prestation, det är lika mycket djurplågeri det.
Där har du min åsikt.

Mina hästar, ett sto + föl, går just nu ute mellan 8:30 och 18:00, stoet har ett tunnare vintertäcke och är oklippt än så länge. Hon rids varannan dag ungefär just nu.
Snart ska fölet (som inte har något täcke) åka på lösdrift med ett annat föl och gå där hela vintern. Stoet ska då klippas och ridas varje dag tills hon är uppe i samma kondition som i våras (full kondis). Hon är mycket svettig av sig och MÅSTE klippas för att inte bli sjöblöt.
 
jag har inte ett dugg dåligt samvete, skulle jag slänga ut min arab som skakar som ett asplös nu utan täcke då minusgraderna slagit om tvärt mot värmen som va nyss här, skulle jag få dåligt samvete.

jag började täcka mina hästar för ca 2 veckors sen.
jag har hållt dom otäckade så länge jag kunnat, tills jag såg att dom började reagera på kylan och stog vid grinden o ville in.
 
Tycker inte din hästhållning låter speciellt fanatisk. :smirk:
Den låter avvägd efter individen.

Med fanatiskt menar jag att man driver något till sin yttersta gräns (ex inga täcken) men glömmer bort att det förutsätter fri tillgång på hö, vindskydd och att man inte rider hästen jättesvettig.
Huttrande hästar som står ute och skrapar med hoven efter mat och lever ett "naturligt" liv.
Eller hästar som är så jäkla ömfotade och nästan halta och rids oskodda för att det står i tidningen Hästfynd att man ska göra så. :(
Eller, hästar som står i hage lika stor som en utebox med benskydd och vintertäcken mitt i sommaren, fodras med 6 kg kraft och 5 kg hö.
Båda är lika illa och okunnigt i mina ögon.

Min häst klarade betet jättedåligt för han har väldigt känsligt skinn och rörde på sig hela tiden för att bli av med insekter.
Beckolja, flugtäcke mm hjälpte något.
Dessutom födde han sig inte riktigt på gräset heller eftersom det var ganska torrt i juli.
Vilken sorts häst han är; stort halvblod med ganska mycket fullblodsinslag. :)
 
Re: Naturlig hantering

Eh..., jag pratade inte om mig själv när jag skrev att jag tyckte det var ok att ha täcken på för att slippa lera. :mad:
Jag uttryckte min förståelse för att de finns de som är stressade, jobbar mycket, har barn osv men ändå vill ha häst.

Jag TÅL smuts under naglarna (har korta naglar) och TID har jag att borsta.
Jag har inga barn, däremot pyttelitet hus, vuxen sambo och jag är HELTIDSsjukskriven. :(
Jag tänker inte köpa någon dammsugare. Vad ska jag då göra om jag inte har min häst att borsta på? ;)
 
Kom faktiskt just att tänka på ett tillfälle när även täckning av unghäst var befogat. Det var flera fullblod som hade kvarka, och den ena hade väldigt svårt att lägga på sig hullet hur som helst, hade fri tillgång till ensilage och fick rejält med kraftfoder, och la knappt på sig ändå, så när det började bli kyligt var det mest humana att lägga på täcke så att han slapp ödsla energi på att värma upp sig.
Det finns alltid undantag. Vill någon fanatiker här påstå att den sjuka, magra hästen skulle stå ensam inne för att vara varm? Eller skulle han gå ut och frysa i det skick han var i? Eller skulle han slaktas bara för att han har ett fullblods ämnesomsättning?
 
Börjar med att svara på din fråga eftersom jag missade det, antar att de ibland vill gegga i sig i lera för att det är skönt eller kliar i pälsen, men eftersom detta ”mys” förhindrar en hel del annat så hindrar jag dem från det (det finns mycket vi hindrar våra hästar ifrån som de gärna skulle har gjort om det själva fick välja, Tex. hindrar vi hingsten från att söta på det brunstiga stoet om vi inte vill ha föl, hade de fått vara så naturliga som du vill så hade de fått gå tillsammans, men jag har lite svårt att ha tävlingshästar med föl vid sidan)

Ja, om det stämmer att du låter en häst gå 3 år halt utan åtgärd så tycker jag att du ska hålla käften om andras hästhållning.
Men du kanske tror att vet även här går att vifta med ett rep och så löser det alla problem, för det gör ju NH.. eller??

Då kan du vara vänlig och svara på om du tycker att täckes användning är hemska än de två andra alternativen jag hade i mitt första inlägg.
 
Jag ber om ursäkt. Jag blandade ihop dig med joneya ang den halta hästen.

I min uppfattningsvärld, är "snyggare" något som kommer väldigt långt ner på skalan. Faktiskt först när alla andra värderingsgrunder fått sitt. Men alla värderar vi ju olika
Ja snyggt ligger inte högt på min lista heller, jag gav bara en anledning till att vissa helklipper.

Ang oklippt häst och ändå dubbla täcekn, mitt fullblod har nu på hösten fortfarande kortare päls än vad nordisen hade i somras. Inget fel på henne utan hon är sådan. Bekvämt för mig som slipper klippa.

Visst har aveln en del i varför våra hästar är så känsliga, det tar lång tid för naturen att bygga men snabbt för oss att förstöra eftersom vi kan använda bättre metoder.

Naturen kan ju bara förändra det som redan finns här (ex nordisar) medans vi importerar hästar byggda för ett annat klimat (fullblod) och avlar med. Då "försvagar" man hästen fort. Naturen hade ju aldrig placerat min häst i detta klimat.

Jag är emot onödigt slentriantäckande, och det är väl min fulla rätt att ha den inställningen och även framföra den i detta diskussionsforum? Är det att gnälla?
Självklart får du tycka som du vill men ofta ser du väldigt enkelspårigt och då blir det gnälligt.

/ponte som diskuterar seriöst.
 
lindorna har me gallor o göra

ja hon fryser . ja har provat släppa ut henne utan täcke .

kan lägga till att hon inte satt särskilt mycke päls pga att hon varit täckad sen aug i tunnt sommartäcka pga jobbiga insekter .
 
Mina hästar rids och går barfota och det går utmärkt! Iof så är inte mina några ädla fina hästar utan basjkirer som avlats för att fungera i arbete i hårt klimat! Skulle aldrig komma på att sko dem eftersom vår hovis säger att de har superkvalitet på hovarna.(detta skulle försämra kvaliten enl. honom) Mina hästar går ute året om då de inte vet om något annat (kommer från stäppen)
Har nästan aldrig täcke heller för den delen!
Man får inte glömma att hästar är mycket mer tåliga än man kan tro! Speciellt dessa gamla raser som bla basjkiren tillhör.

/ sandra :)
 
Vill bara förtydliga angående den halta hästen:

Hästen har ifråga varit hos mig i en månad. Det är alltså inte jag som har haft hästen de där 3 åren som du talar om. Och nummer ett på listan över saker att göra när han kom var skoning, boxplats, foder; inga saker man kan prioritera bort (han var inte skodd på 3 månader när han kom!).

Jag är en urfattig student, och som jag ser det finns det 3 alternativ,
1. Slakta hästen
2. Låta någon av ägarna ta tillbaka hästen (vilket innebär att han kommer motioneras när han markerar på ett ben, för att folket inte "tror på" veterinärer och vila i hagen)
3. Själv ta hästen och låta hästen vila sig medans jag skrapar ihop pengar till veterinären.

Som jag ser det så visst hade jag kunnat sköta det hela bättre (om jag hade någon rik bekant att låna pengar av), men om man ser till situationen känner jag mig säker på att jag gör det som är bäst just nu, även om det inte är "optimalt". Jag kan inte trolla fram pengar jag inte har, men jag kan hindra hästen från att behöva motioneras med hälta, och jag kan hindra att en trevlig och snygg häst går till slakt bara för att "något bättre alternativ inte finns". Och vem som helst vet att en varmblodig travare som är halt hittar du inte lätt en bra ny ägare till som orkar betala för veterinär m.m.
 
Joneya, jag bara använder ditt inläggssvar! :p

Till Gunther m fl som vill föra ett öppet, givande resonemang.
Sommaren var verkligen eländig, med alla bromsar etc. Även jag tog på min häst ett slags antiinsektstäcke, flortunt och vitt. Hon såg verkligen ut som en spökhäst i morgondisets skimmer. Men täcke tillsammans med div äckelpäckel-soppa höll ohyran på någorlunda avstånd. Så även jag täcker vid behov. :o

Tråden handlar ursprungligen om en artikel i Hästfynd, bl a om täcken och skor, sett från utgångspunkten hur dom påverkar hästen. För påverkar gör dom, negativt.
Det kommer väl inte som någon överraskning, för den som funderat över frågan, men inte desto mindre väcker det väldig ilska här. Konstigt nog. Antingen har man inte vetat(?), eller så har man vetat men struntat i det enligt devisen ”ändamålet helgar medlen”.

Det är självklart så, att vår hästhållning i sig är negativt för hästen. Någon påpekar att vi har redan berövat den friheten! Ja, så är det, vilket jag naturligtvis håller med om. Men vad jag inte håller med om, är slutsatsen att ”då kan vi beröva dom resten också”. (Ingen har skrivit exakt så, men andemeningen är denna).
Jag upprepar gärna vad jag skrev tidigare: ”Jag hyllar principen att låta hästarna leva så naturligt som möjligt, men inser samtidigt att viss anpassning till dagens verklighet behövs.”

Eftersom vi berövat dom friheten, och därmed möjligheten att själva söka föda mm, är det vår skyldighet att förse dom med mat, vatten, skydd, vettig miljö osv, men samtidigt minimera påverkan där vi kan. Jag har tidigare beskrivit hur vi gjort hemma med klippning. När det gäller skor, kan man låta hästen gå barfota, använda gummigaloscherna vid ridning/körning och, för dom som tävlar riktigt högt, slå på skor när/om så behövs.
Hovarna mår mycket bättre, när dom får fungera naturligt!
Ponte har givetvis rätt i, att vi flyttar hästar över jordklotet som därvid hamnar på ställen, dom inte är avsedda för. Men även det är vårt ansvar! Däremot håller jag inte med om, att vi utvecklingsmässigt skulle ha förändrat hästarnas egenskaper i någon större utsträckning. Se bara på alla kusar som fortfarande ser lejon i våra svenska buskar. ;)

Slutsatsen blir, att alla borde fråga sig: vad/hur kan vi göra, för att hästarna skall leva så naturligt som möjligt. Är vi tvungna att vräka i dom kraftfoder, när dom är gjorda för grovfoder (80% har/har haft magsår!)? Måste dom stå inomhus året runt, dygnet runt? Måste dom klippas/skötas så att 7!!! täcken är nödvändiga? Måste dom stå i en box, klädd med eltrådar för att inte bryta sig ut? Osv, osv…

Kan vi utgå från den naturliga hästen, dess behov och dess normala liv, och försöka anpassa vår hästhållning efter det? Måste varje problem för hästen lösas med articifiella hjälpmedel, tvångsåtgärder, begränsningar etc, eller kan vi utgå från hästen och ändra vår syn och våra behov och våra måsten istället?
Och nog borde vi snart inse, att hästen inte bara har fysiska behov, utan även mentala? Och att dom behoven samverkar?

.
Till Domaren:
Som du ser/sett, anser jag inte att täcken är hemskt att använda. Inte om dom används i den utsträckning som dom verkligen behövs! Vilket torde vara bara en bråkdel av dagens användande.
Dina 3 alternativ tycker jag är dåliga, alla tre. Motiveringar: Hästen skall naturligtvis inte stå inne från lunch, du skall naturligtvis inte behöva rida mitt i natten, och hästen skall inte behöva ha täcke bara för att hålla sig ren, så du slipper tvätta/borsta/rykta. Tycker jag, alltså. MÅSTE ett alternativ väljas, blir det täcke, dom gånger det är absolut nödvändigt. Vilket rimligen inte kan vara varje dag?
Jag frågade varför dina hästar vill vara leriga… Svaret på den frågan kan vara lösningen på ditt ”lerproblem”, om man tränger in i den. Fundera!
Vi har inte ditt problem med våra hästar. Varför skitar vissa hästar ner sig men inte andra? En fundering: Om hästen rullar sig i lera på morgonen, har den då inte torkat till eftermiddagen?

Jag väntar fortfarande på svar ang din kommentar: "Eller ska du slingra dig som vanligt?" Vill du vara så vänlig att förklara dig??
Det här vill jag också gärna ha en förklaring till: "Hon viftade väl med något rep och simsallabim så skulle de vara ohalta.."
Skulle följande vara svaret? Vart vill du i så fall komma? ”Men du kanske tror att vet även här går att vifta med ett rep och så löser det alla problem, för det gör ju NH.. eller??”




Till er som känner er träffade:
Det är beklämmande att se hur rena osanningar och påhopp ersätter argument. Hur kvickt man suger åt sig uppenbara lögner och brer på själv samt pyr ut rena elakheter, utan varje spår av koppling till någon diskussion.
Varför är det så? Varför gör man så? Varför bryr man sig inte om att reagera, när man kritiserat men fått situationen förklarad för sig?
Tål man inte andras åsikter? Har man inga argument för sina egna? Har man ens några åsikter, utan bara försöker hävda sig på det enda sätt man kan, genom att försöka trycka ner andra? :(

Säg gärna att ni tycker jag har fel här, i min inställning till hästhållning. Säg gärna att er är mycket bättre! Säg vad som är fel i min, rätt i er och argumentera för er egen uppfattning. På så sätt kan vi alla föra fram våra argument och sakskäl och ha en givande diskussion.
Vi har alla våra egna tankar om olika saker, och sällan håller någon med en annan till 100%. Även om man gör det i stort, finns alltid olika uppfattning i detaljer, och även dom kan diskuteras.
Låt oss lyfta den här och andra trådar till en trevlig och givande nivå.

LIA
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
783
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
637
Senast: valy
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 136
Senast: Jerseyite
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 137
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp