Tips på en lämplig ras till pensionär?

Tilma

Trådstartare
Kvinnan det handlar om är 71 år gammal och är sedan många år tillbaks uppfödare av schäfer. Hennes äldsta schäfer börjar sjunga på sista versen och hon vill fortsätta dela sin vardag med en hund med mindre kaliber men som hon ändå kan känna sig trygg med. En ras med lågt aktivitetsbehov och som gillar att ta det lugnt och som nöjer sig med dagliga promenader och som skulle gilla ett liv i stort hus ute på landet. Hon kan inte tänka sig en allt för liten ras. Någon specifik ras som ni kommer att tänka på?
 
Någon av mastifferna?
Jag har haft dogue de bordeaux och de skulle passa utmärkt för det livet.
Nackdelen är hälsan.
 
Någon av mastifferna?
Jag har haft dogue de bordeaux och de skulle passa utmärkt för det livet.
Nackdelen är hälsan.

Storleken skulle hon ju inte tacka nej till.. funderar bara på om dom kan bli för starka för henne? Hon är ju än så länge frisk och vid god vigör själv men kommer kanske inte alltid vara så stark som hon är nu. Någon särskild mastiff som inte kräver så mycket?
 
Jag säger också någon av mastifferna.

Mvh en annan Schäferuppfödare
 
Storleken skulle hon ju inte tacka nej till.. funderar bara på om dom kan bli för starka för henne? Hon är ju än så länge frisk och vid god vigör själv men kommer kanske inte alltid vara så stark som hon är nu. Någon särskild mastiff som inte kräver så mycket?

Min pappa var rätt skröplig och kunde gå med vår hund.
De ska vara lugna och inte bry sig så mycket om sin omgivning.
Sen finna det undantag såklart.
 
Har dålig koll på mastifferna... vilka finns det? Dom tenderar inte att bli för starka?

Jag har inte heller så bra koll på de olika varianterna. Klart de blir starka om de vill när de är så stora. En bra uppfostran är nog A och O vid prommenad.
Annars är det ju en mindre hund som gäller om man önskar en icke stark hund.
 
Min 80-åriga mamma fick ta över Min Boston terrier och det fungerar utmärkt. Hunden är en riktig soffliggare och vill helst ligga i soffan och mysa. Trots sin storlek är det en riktig hund.

Hon har en cavalier King Charles spaniel också och den är för krävande för henne. Den vill ta långa promenader och bli aktiverad.
 

Bifogade filer

  • 20181223_142045.jpg
    20181223_142045.jpg
    229,2 KB · Visningar: 90
Har kikat lite och ska fortsätta undersöka lite. Men en fråga som någon kanske kan svara på är om det finns en ras som enbart heter mastiff?
 
Jaha okej så båda är mastiffer? Lite av en djungel de här ;-)

Nä, Leonberger är en ras som precis som Mastiffer, Schnauzers, Rottweiler och många fler tillhör gruppen molosser.
Det finns bla Engelsk Mastiff, Bullmastiff, Tibetansk Mastiff (ingen pensionärsvovve) och säkert fler.

Broholmer kanske hade passat?
 
Gillar hon mastiff typen skulle jag rekommendera Broholmern! Friska för sin storlek och väldigt familjära. :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 522
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 708
Senast: Snurrfian
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 521
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 291
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp