Tips på kombinerad kött- veganmat

Men vad menar du med att en allätare inte vill/kan äta en vegansk middag? Jag är allätare men förstår inte vad du menar?

Nu råkar jag tycka att quorn är äckligt, men jag har nog inte blivit bjuden på det hos nån vegan där jag varit "bortbjuden" så att säga utan det har varit pajer, soppor,sallader och sånt.
Även en allätare (eller vad som här ibland till exempel kategoriseras som 'köttätare' eller "köttis") kan ha begränsningar i vad den kan äta utan att det innebär ett ställningstagande, tänker glutenintolerans, soja-ärt/balj eller nötallergi till exempel och då är vegankost svår.
 
Även en allätare (eller vad som här ibland till exempel kategoriseras som 'köttätare' eller "köttis") kan ha begränsningar i vad den kan äta utan att det innebär ett ställningstagande, tänker glutenintolerans, soja-ärt/balj eller nötallergi till exempel och då är vegankost svår.

Det faller ju ändå under samma kategori som specialkostare som berörts innan. Tänker jag. Dvs man tar med sig eget eller för en dialog med den som ska laga maten?
 
Även en allätare (eller vad som här ibland till exempel kategoriseras som 'köttätare' eller "köttis") kan ha begränsningar i vad den kan äta utan att det innebär ett ställningstagande, tänker glutenintolerans, soja-ärt/balj eller nötallergi till exempel och då är vegankost svår.
Fast det är ju inte svårt att laga en god vegansk rätt som är fri från gluten, baljväxter och nötter. Att äta veganskt jämt utan alla dessa saker är ju dock knepigare.
 
Fast det är ju inte svårt att laga en god vegansk rätt som är fri från gluten, baljväxter och nötter. Att äta veganskt jämt utan alla dessa saker är ju dock knepigare.
Det faller ju ändå under samma kategori som specialkostare som berörts innan. Tänker jag. Dvs man tar med sig eget eller för en dialog med den som ska laga maten?
Nu spårar fokuset ut lite här, det jag svarade på var väl typ ett påstående att en allätare kan äta veganmiddag men en vegan inte kan äta en icke-vegan-middag. Jag svarade att veganen har gjort ett politiskt grundat val att inte äta utanför vegankosten, och att man inte kan förutsätta att en 'allätare' kan äta veganmiddag. Det är lite skillnad på hinder och hindet.
 
Nu spårar fokuset ut lite här, det jag svarade på var väl typ ett påstående att en allätare kan äta veganmiddag men en vegan inte kan äta en icke-vegan-middag. Jag svarade att veganen har gjort ett politiskt grundat val att inte äta utanför vegankosten, och att man inte kan förutsätta att en 'allätare' kan äta veganmiddag. Det är lite skillnad på hinder och hindet.
Aha. Men så är det ju generellt, att en blandkostare kan äta en vegansk middag men inte tvärtom. Om blandkostaren är allergiker kan hen ju inte äta vilken icke vegansk middag som helst heller. Och det finns veganer som är allergiker.
 
Nu spårar fokuset ut lite här, det jag svarade på var väl typ ett påstående att en allätare kan äta veganmiddag men en vegan inte kan äta en icke-vegan-middag. Jag svarade att veganen har gjort ett politiskt grundat val att inte äta utanför vegankosten, och att man inte kan förutsätta att en 'allätare' kan äta veganmiddag. Det är lite skillnad på hinder och hindet.

Nu stör jag mig på att du använder ordet kan. En vegetarian/vegan väljer att begränsa sig. Att då säga kan inte äta blir liksom en förolämpning mot de som är allergiska och verkligen inte kan! Jag har en vän med många allergier! Hon kan inte äta väldigt mycket. Det är inget hon väljer. Till skillnad från vegetarianen/veganen.
 
Jag tänker att om en person i sällskapet har begränsningar i vad hen äter är det trevligast att laga något som funkar för alla. Jag har t. ex. en kompis som inte gillar skaldjur, bjuder jag henne på middag lagar jag något med andra råvaror. Jag älskar själv skaldjur, men dör inte av en middag utan. Upplever att många allätare är lite väl lättkränkta när det kommer till just vegetariskt - i min värld är allätare just allätare, inte obligata karnivorer som vissa verkar tro.. :angel:
Är det många i sällskapet som inte gillar/äter/tål ditten och datten är det enklare med mat där folk får plocka ihop sin tallrik själva - buffé, soppa med olika toppings, tacos, sommarrullar mm.
 
Jag tänker att om en person i sällskapet har begränsningar i vad hen äter är det trevligast att laga något som funkar för alla. Jag har t. ex. en kompis som inte gillar skaldjur, bjuder jag henne på middag lagar jag något med andra råvaror. Jag älskar själv skaldjur, men dör inte av en middag utan. Upplever att många allätare är lite väl lättkränkta när det kommer till just vegetariskt - i min värld är allätare just allätare, inte obligata karnivorer som vissa verkar tro.. :angel:
Är det många i sällskapet som inte gillar/äter/tål ditten och datten är det enklare med mat där folk får plocka ihop sin tallrik själva - buffé, soppa med olika toppings, tacos, sommarrullar mm.

Den som bjuder på middagen väljer ju vad hen vill laga för nåt. Jag kan vara så att jag absolut vill bjuda på en specifik rätt. För att jag tycker att jag lagar den väldigt bra, jag är väldigt sugen på just den rätten eller nån annan anledning. För mig är vegetariska rätter mer lunchrätter än middagsrätter. I min ögon är inte vegetariskt nåt jag personligen känner för att bjuda på när det är finmiddag. Vegetariskt kan jag laga till lunch en vardag.

Jag tycker att det låter väldigt självcentrerat att som vegan/vegetarian tycka att bara för att de andra äter "allt" (vad det nu innebär, bara för att jag äter kött innebär det inte att jag äter allt) så ska de äta veganskt/vegetariskt pga en själv.
 
Sa… jag har crohn’s disease och collagenous colitis, en hel del allergies, och det ar inte sa himla mycket jag kan ata i vardagslag. Linser, bonor, ris, potato, och mycket mer gar inte all’s. Men jag KAN alltid ata kott produkter. Jag undrar sa vad ni veganer skulle laga till mig?
 
Den som bjuder på middagen väljer ju vad hen vill laga för nåt. Jag kan vara så att jag absolut vill bjuda på en specifik rätt. För att jag tycker att jag lagar den väldigt bra, jag är väldigt sugen på just den rätten eller nån annan anledning. För mig är vegetariska rätter mer lunchrätter än middagsrätter. I min ögon är inte vegetariskt nåt jag personligen känner för att bjuda på när det är finmiddag. Vegetariskt kan jag laga till lunch en vardag.

Jag tycker att det låter väldigt självcentrerat att som vegan/vegetarian tycka att bara för att de andra äter "allt" (vad det nu innebär, bara för att jag äter kött innebär det inte att jag äter allt) så ska de äta veganskt/vegetariskt pga en själv.
Då tycker vi helt enkelt olika. Jag tänker att som värd är huvudsaken att gästerna ska få känna sig välkomna med trevlig mat, och väljer då mat efter vad gästerna tycker om. Mina egna favoriträtter lagar jag åt mig själv, eller bjuder hem folk som gillar samma saker som jag.
Sen kan det såklart finnas lägen när viss kost är själva centrum för umgänget (t. ex. kräftskiva eller liknande) och då är det ju rimligt att den som inte äter det men ändå vill vara med får något annat.
 
Jag tål inte gluten. Själv använder jag inte substitut utan äter annat. Dessutom äter jag lite kolhydrater, eftersom jag mår bäst av det. Men självklart gnäller jag inte över vare sig substitut, kolhydratstinn mat eller att jag får annat än majoriteten om jag är bortbjuden. Det är ju ingen restaurang. Magen kan protestera dagen efter dock.
 
Sa… jag har crohn’s disease och collagenous colitis, en hel del allergies, och det ar inte sa himla mycket jag kan ata i vardagslag. Linser, bonor, ris, potato, och mycket mer gar inte all’s. Men jag KAN alltid ata kott produkter. Jag undrar sa vad ni veganer skulle laga till mig?

Kompisen har liknande problem. Han kan iofs äta tillagad potatis (men inte hantera rå), ris och spannmål, men bland övriga frukt/grönsaker tål han lök, bananer och majs. Är det inte pollensäsong kan han äta isbergssallad också. Svårt att bygga vegetarisk mat på de premisserna.

Och han är jävligt trött på alla veganer som hävdar att alla kan äta vegansk kost.

Nu är ju hans allergier väldigt omfattande, men det finns en hel del personer där ute där verkligheten ser ut så. Speciellt utifrån allergier mot tex baljväxter.

Sen har jag egna 'varor' som jag undviker av etiska skäl; tex qinoa, avokado, paprika, kaffe mm. Jag äter dessa saker om jag bjuds på dem men köper inte själv för jag vill inte stötta industrin kring dem.
 
Sen har jag egna 'varor' som jag undviker av etiska skäl; tex qinoa, avokado, paprika, kaffe mm. Jag äter dessa saker om jag bjuds på dem men köper inte själv för jag vill inte stötta industrin kring dem.
Nyfiken fråga. Jag förstår listan förutom paprika. Varför är den med där?
 
Jag är lite färgad av vänner som är glutenint.,
och vet själv hur det är när man är vego- även om det blivit väldigt mycket bättre.
Oftast är man förpassa till en sak och det är inte lika välgjort/ genomtänkt som de som äter "vanligt".
(det syns ju bra i tråden också, vissa är närmast förolämpade för att man inte äter kött och bara tanken på att inte få sin köttbit en måltid verkar ge dem abstinens)

Men ja, att ha två olika sorters grädde är helt rimligt. 🙂
Läser vi samma tråd? Jag ser inget av det men däremot flera som inte vill servera en vegansk festmåltid, du kanske sätter likhetstecken mellan att vilja har kött och/eller mejeriprodukter och ägg när det är fest och tanken att en köttfri måltid ger abstinens?
 
Nyfiken fråga. Jag förstår listan förutom paprika. Varför är den med där?

För att det är den hårdast besprutade grönsaken. Det kan inte vara hälsosamt att jobba med att odla dem. (jag äter inte heller bananer, men det beror mest på att de är äckliga, så behöver inte tänka på tex eko varianter där).
 
I såna fall är det väl bara enklast att göra en buffe, plockmat eller så? Jag utgår i mitt grundinlägg från TS dvs att En person avviker på Ett sätt.
Dumt och dumt vet jag inte om jag uttryckte det, men ibland tänker jag att det är att göra det onödigt svårt för sig om man utgår från att det inte går att göra en rätt som kan ätas av alla gästerna. Det var i vilket fall min poäng. Det går ofta att tänka utanför boxen och i det fallet menar jag att boxen är att de som äter kött alltid måste äta kött. Det är i mina kretsar en väldigt invand och stark box, för andra kanske det är olika men i min familj tror vissa på fullaste allvar att de ska få bristsjukdomar om inte varenda måltid innehåller kött. Trots detta har de ätit grönsakssoppa ibland utan att lida, med den skillnaden att då har de inte tänkt på det som en anpassad vegetarisk måltid och detta har även gjort hela skillnaden för dem. Dvs inställningen.

Att nån surar för att de inte gillar nån ingrediens tycker jag låter oerhört barnsligt. Jag hoppas att vuxna människor har bättre uppfostran än att uttrycka sig så. Jag gillar inte heller allt vegetariskt men inte behöver jag ju tala om det för hela världen.
Det handlar väl inte om att det inte skulle gå att laga något som alla kan äta utan att man inte vill begränsa sig när det är fest. Det går säkert att laga fantastik vegansk mat, men det är inget som man lär sig i en handvändning och alla uppskattar inte den typen av mat även om de utan vidare kan tänka sig att avstå från köttet.

Det är också en enorm skillnad att anpassa sig efter vegetariskt (inklusive mjölkprodukter och ägg) och att anpassa sig efter någon som äter veganskt. Det är väldigt mycket som går bort om man är strikt.
 
Det handlar väl inte om att det inte skulle gå att laga något som alla kan äta utan att man inte vill begränsa sig när det är fest. Det går säkert att laga fantastik vegansk mat, men det är inget som man lär sig i en handvändning och alla uppskattar inte den typen av mat även om de utan vidare kan tänka sig att avstå från köttet.

Det är också en enorm skillnad att anpassa sig efter vegetariskt (inklusive mjölkprodukter och ägg) och att anpassa sig efter någon som äter veganskt. Det är väldigt mycket som går bort om man är strikt.

De allra flesta av mina vegetariska rätter innehåller ost, grädde eller creme fraiche. De som inte gör det är renodlade grönsakssoppor som jag lagar för att ha till lunch.
 
Fast det är ju inte svårt att laga en god vegansk rätt som är fri från gluten, baljväxter och nötter. Att äta veganskt jämt utan alla dessa saker är ju dock knepigare.

För en vegan är det kanske inte det. För en icke-vegan är det ganska svårt att ha koll på alla tillverkningsprocesser som kan göra en råvara politiskt fel att använda i denna matpreferens. Jag tänker att om den som ska laga maten är vegan är det inte konstigt att emellanåt bjuda hela sällskapet på en helt vegansk måltid, men om det bara är deltagare som är vegan(er) så blir det konstigt att utgå från att maten som ska lagas by default ska vara vegansk för alla.
 
Senast ändrad:
Jag tycker att det låter väldigt självcentrerat att som vegan/vegetarian tycka att bara för att de andra äter "allt" (vad det nu innebär, bara för att jag äter kött innebär det inte att jag äter allt) så ska de äta veganskt/vegetariskt pga en själv.
+ på den.

Och ska man hårddra det hela, så kan nog de allra flesta veganer och vegetarianer äta kött, men de vill inte av en eller annan orsak och iaf jag känner absolut noll och ingen som tvingar på folk mat som de inte äter, oavsett anledning till varför de inte äter den.
 

Liknande trådar

Mat Fyller 40 om drygt 2 veckor och för att fira detta har jag bjudit mina vänner på bla en picknick nästa helg. 🥳 I gruppen finns bla 2...
Svar
13
· Visningar
1 473
Senast: Tilly_85
·
Mat Det verkar som att det blir middag hemma hos oss på julafton och jag är inte så speciellt förtjust i traditionellt julbord. Det är gott...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 548
Senast: Voeux
·
Mat Jag vill bjuda en person som är speciell för mig på middag. Jag har en ytterfilé av lamm i frysen, och eftersom det lille lammet är har...
Svar
6
· Visningar
961
Senast: Karfitsa
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 609
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp