Bukefalos 28 år!

Tips på kombinerad kött- veganmat

Tack för påhoppet. Jag har tipsat om mitt go to val när det gäller att laga mat till specialönskemål . Du är extremt otrevlig i ditt inlägg och jag har inte noterat någon hittills som haft problem med mitt värdskap.
Nej då så. Då behöver du ju liksom inte ta åt dig. Som sagt. Jag tycker mest det är rätt fåniga bortförklaringar.
Nej, det är inte samma sak. Blandkostaren har troligtvis inget etiskt problem med att köpa t.ex. havregrädde.
Just så. Det är faktiskt inte samma sak alls. Jag är köttätare, jag kan se nyanserna trots det. Hade aldrig tvingat min man äta fläsk trots att han troligen "kan", aldrig tvingat en vegan att äta kött trotts att hen också troligen kan (fast har man varit vegan länge säger magen ifrån när kött kommer in i bilden så är inte alls säker på att det är en bra idé) och hade förutsatt om jag inte äter något att det serveras något till mig som jag kan äta, en fulltalig rätt, om jag blir BJUDEN hem på middag. Allt annat är faktiskt dåligt värdskap.
Låter så enkelt men är inte, finns ju mat som är vegansk men inte tillverkats på ett veganskt vis.

Kasta sedan in 1 som äter enligt keto och 2 med allergi på bjudningen och du är körd med allt annat än plockmat.
Jag har lyckats göra precis det jag skrev, meze, smårätter från mellanöstern, till ett sällskap på 50 pers med diverse allergier och olika matpreferenser. Ja, det är faktiskt ingen big deal. Jag följde recepten (till exempel Zeina har en otrolig receptbank på massor av god vegansk mat från Mellanöstern) och det blev faktiskt helt otroligt bra. Bara av att vara läskunnig liksom ...
Tror du missförstår sjöberga medvetet. Att kunna tillaga mat på ett sätt man inte hanterar där avvägningar med smakbärare och texturer är av annan utgångspunkt än traditionellt för att uppnå den mat man själv tycker om och vill bjuda på är inte lätt.
Ok. Alternativet är alltså att låta veganen äta kött. Dåligt värdskap tycker jag personligen.
 
Nej då så. Då behöver du ju liksom inte ta åt dig. Som sagt. Jag tycker mest det är rätt fåniga bortförklaringar.

Just så. Det är faktiskt inte samma sak alls. Jag är köttätare, jag kan se nyanserna trots det. Hade aldrig tvingat min man äta fläsk trots att han troligen "kan", aldrig tvingat en vegan att äta kött trotts att hen också troligen kan (fast har man varit vegan länge säger magen ifrån när kött kommer in i bilden så är inte alls säker på att det är en bra idé) och hade förutsatt om jag inte äter något att det serveras något till mig som jag kan äta, en fulltalig rätt, om jag blir BJUDEN hem på middag. Allt annat är faktiskt dåligt värdskap.

Jag har lyckats göra precis det jag skrev, meze, smårätter från mellanöstern, till ett sällskap på 50 pers med diverse allergier och olika matpreferenser. Ja, det är faktiskt ingen big deal. Jag följde recepten (till exempel Zeina har en otrolig receptbank på massor av god vegansk mat från Mellanöstern) och det blev faktiskt helt otroligt bra. Bara av att vara läskunnig liksom ...

Ok. Alternativet är alltså att låta veganen äta kött. Dåligt värdskap tycker jag personligen.

Då har du ju missförstått 100% av det jag skrivit. Jag har aldrig hävdat att en inbjuden vegan skulle få annat än från så bra det går att få till, givet den kunskap matlagaren har och med rimlig insats kan få till. Det var du som skrev rå morot, vilket jag höll med om vare sig är en rätt eller acceptabelt.

Och sen tycker jag det är orimligt att som vegansk inbjuden kräva att alla andra ska äta mat med samma urval, oavsett hur obekväm värden är med att laga den.
 
Min poäng var inte att det var exakt samma sak. Bara att det var lite absurt att kräva att en värd ska bygga omfattande nytt smakbibliotek hemma för en middag, för att en av gästerna har politiska preferenser när det gäller kostval.
Jaha okej. Ja jag är ju inte den som tycker det, jag räknar alltid med att få ta med egen mat. Jag har argumneterat mot att det inte går att laga god vegansk mat, att man måste använda högprocessade importerade proteiner och allt tokigt som stått.
Jo, jag har men inte av etiska skäl utan av smakmässiga skäl.
En viss skillnad. Jag kan utan problem köpa saker jag själv inte gillar för att bjuda gäster på (för att jag vet att gästerna gillar det) men inte om det innebär köpa kött.
 
Ok. Alternativet är alltså att låta veganen äta kött. Dåligt värdskap tycker jag personligen.
Det är bara du som gör den slutsatsen att VÄRDEN tvingar veganen äta kött. Absurd slutsats. Till och med du måste väl ändå ha sett eller hört om både vegetarianer som veganer som uttrycker att de får ett salladsblad för att värden inte har engagerat sig mer i vegetarisk/vegan-matlagning. Att tillaga vegetarisk mat skiljer sig inte från blandkostmenyn annat än att man mycket lätt byter ut proteinkällan, men att tillaga veganmat kräver något helt annat. Där är det veganen som ställer kraven på matlagningen, inte värden.
 
Jaha okej. Ja jag är ju inte den som tycker det, jag räknar alltid med att få ta med egen mat. Jag har argumneterat mot att det inte går att laga god vegansk mat, att man måste använda högprocessade importerade proteiner och allt tokigt som stått.

En viss skillnad. Jag kan utan problem köpa saker jag själv inte gillar för att bjuda gäster på (för att jag vet att gästerna gillar det) men inte om det innebär köpa kött.
Jag tänker att det går att laga god vegansk mat, men jag är inte särskilt bra på det.
 
Nej då så. Då behöver du ju liksom inte ta åt dig. Som sagt. Jag tycker mest det är rätt fåniga bortförklaringar.

Just så. Det är faktiskt inte samma sak alls. Jag är köttätare, jag kan se nyanserna trots det. Hade aldrig tvingat min man äta fläsk trots att han troligen "kan", aldrig tvingat en vegan att äta kött trotts att hen också troligen kan (fast har man varit vegan länge säger magen ifrån när kött kommer in i bilden så är inte alls säker på att det är en bra idé) och hade förutsatt om jag inte äter något att det serveras något till mig som jag kan äta, en fulltalig rätt, om jag blir BJUDEN hem på middag. Allt annat är faktiskt dåligt värdskap.

Jag har lyckats göra precis det jag skrev, meze, smårätter från mellanöstern, till ett sällskap på 50 pers med diverse allergier och olika matpreferenser. Ja, det är faktiskt ingen big deal. Jag följde recepten (till exempel Zeina har en otrolig receptbank på massor av god vegansk mat från Mellanöstern) och det blev faktiskt helt otroligt bra. Bara av att vara läskunnig liksom ...

Ok. Alternativet är alltså att låta veganen äta kött. Dåligt värdskap tycker jag personligen.
Ja, plockmat som jag skrev.
 
Och ändå förväntar du mfl sig att andra ska köpa något de inte vill köpa, använda eller själva äta bara för att ni vill ha det.

Så..lustigt...
Var har jag skrivit det? Jag har skrivit att jag räknar med att ta med egen mat.

Men jag köper gärna nåt jag själv inte gillar till gäster, dock inte kött. Blandkostare har väl vanligtvis inget etiskt problem med att köpa t.ex. havregrädde eller en vegansk glass?

Förr köpte jag alkohol till mina gäster trots att jag inte ens dricker det själv.
 
Nej, det är inte samma sak. Blandkostaren har troligtvis inget etiskt problem med att köpa t.ex. havregrädde.
Jag har ett stort etiskt problem i att köpa hem en produkt som jag kommer få slänga pga att den står i kylskåpet och blir dålig. Havregrädde är inget jag använder och inget jag vet hur man använder så den skulle inte gå åt i min vanliga matlagning.
Skulle jag bjuda en vegan på mat, vilket jag gjort, så skulle det bli en tomatbaserad linsgryta. Det är mat jag kan laga av produkter jag vanligen använder och där jag själv utan problem kan äta upp resterna. Jag är dock ganska säker på att övriga gäster föredrar att få något annat då min veganska matlagning är mycket haltande.
 
Var har jag skrivit det? Jag har skrivit att jag räknar med att ta med egen mat.

Men jag köper gärna nåt jag själv inte gillar till gäster, dock inte kött. Blandkostare har väl vanligtvis inget etiskt problem med att köpa t.ex. havregrädde eller en vegansk glass?

Förr köpte jag alkohol till mina gäster trots att jag inte ens dricker det själv.
Fast vegankosten ställer ju krav på hela matlagningen på middagen, det är ju kanske inte bara att byta ut en produkt. Jag kan inte använda smör/mejeriprodukter och det ger ju också ett annat perspektiv med begränsningar för hela måltiden. Allt kanske måste anpassas för veganen.
 
Jag har ett stort etiskt problem i att köpa hem en produkt som jag kommer få slänga pga att den står i kylskåpet och blir dålig. Havregrädde är inget jag använder och inget jag vet hur man använder så den skulle inte gå åt i min vanliga matlagning.
Skulle jag bjuda en vegan på mat, vilket jag gjort, så skulle det bli en tomatbaserad linsgryta. Det är mat jag kan laga av produkter jag vanligen använder och där jag själv utan problem kan äta upp resterna. Jag är dock ganska säker på att övriga gäster föredrar att få något annat då min veganska matlagning är mycket haltande.
Det var ett exempel. Men överblivna veganska produkter går ju att skicka med veganen hem. Den här diskussionen kom ju av påståendet att be en blandkostare köpa vegansk produkt var som att be en vegan köpa köttfond.
 
Fast vegankosten ställer ju krav på hela matlagningen på middagen, det är ju kanske inte bara att byta ut en produkt. Jag kan inte använda smör/mejeriprodukter och det ger ju också ett annat perspektiv med begränsningar för hela måltiden. Allt kanske måste anpassas för veganen.
Återigen: jag räknar alltid med att ta med egen mat och frågar om det. Men t.ex. om det ska bjudas på nån efterrätt/dessert tycker jag det skulle vara schyst att kanske köpa vegansk glass till veganen, istället för att vägra för att veganen minsann inte skulle köpa kött.

Fattar ni verkligen inte skillnaden på att kräva att en vegan köper kött till sina gäster, jämfört med att blandkostaren köper nån vegansk produkt (som i exemplet ovan)?
 
Återigen: jag räknar alltid med att ta med egen mat och frågar om det. Men t.ex. om det ska bjudas på nån efterrätt/dessert tycker jag det skulle vara schyst att kanske köpa vegansk glass till veganen, istället för att vägra för att veganen minsann inte skulle köpa kött.

Fattar ni verkligen inte skillnaden på att kräva att en vegan köper kött till sina gäster, jämfört med att blandkostaren köper nån vegansk produkt (som i exemplet ovan)?
"Ni" fattar vad du säger, självklart skulle jag köpa en veganglass till veganen, självklart skulle jag kunna laga en helt separat rätt till veganen efter förmåga, däremot att anpassa en hel middag till ett helt sällskap efter vegankost är ett lite övermagat krav kan jag tycka, jag kan inte laga sån mat och vill heller inte bjuda på sån mat som jag känner mig begränsad av.
 
Då har du ju missförstått 100% av det jag skrivit. Jag har aldrig hävdat att en inbjuden vegan skulle få annat än från så bra det går att få till, givet den kunskap matlagaren har och med rimlig insats kan få till. Det var du som skrev rå morot, vilket jag höll med om vare sig är en rätt eller acceptabelt.

Och sen tycker jag det är orimligt att som vegansk inbjuden kräva att alla andra ska äta mat med samma urval, oavsett hur obekväm värden är med att laga den.
Varför svarade du då på mitt inlägg? För mitt inlägg har liksom inte ens med det du svarade på det att göra.
 
Det var ett exempel. Men överblivna veganska produkter går ju att skicka med veganen hem. Den här diskussionen kom ju av påståendet att be en blandkostare köpa vegansk produkt var som att be en vegan köpa köttfond.
För mig blir det ju så om jag ska köpa någon typ av ersättning för tex grädde. Det är inte en produkt jag använder alltså är likheten med veganen och köttfond mycket stor. Det är en för mig oätlig produkt som blir stående oanvänd.
Om jag ska skicka med veganen överbliven havregrädde hem kan ju veganen skicka med den där överblivna köttfonden hem (och nej jag ser inget behov av att veganen köper köttfond lika lite som jag ser behov av att blandkostaren köper, för denne, oanvändbara produkter).
Problemet som jag ser det är att många, långt ifrån alla, veganer anser att alla ska rätta sig efter deras kostval och förväntar sig att folk ska vrida sig ut och in för att få till mat till dem. Lite av den varan finns ju med i den här tråden bla i att det skrevs att det egentligen inte gjorde något om den föreslagna veganska maten inte blev så god iom att det viktiga var umgänget. För mig uppstår då frågan varför man ska bjuda hela sin vänkrets på mat som i bästa fall kan anses acceptabel när man kan bjuda alla utom en på supergod mat och den sista på acceptabel mat. Det måste väl ändå bli trevligast för alla om maten är god för de flesta?
Jag har för övrigt smakat på vegansk mat där basen var någon svamp (alltså hel svamp inte processad) och någon mjölkersättningsprodukt. Den ansågs av veganen vara supergod medan jag fick tvinga mig till att svälja. För mig kändes det som om smakkarraktären på maten helt enkelt inte var inom samma område alls vilket skulle skapa ännu större problem för mig att tillaga den så den blev acceptabel för alla inblandade.
 
"Ni" fattar vad du säger, självklart skulle jag köpa en veganglass till veganen, självklart skulle jag kunna laga en helt separat rätt till veganen efter förmåga, däremot att anpassa en hel middag till ett helt sällskap efter vegankost är ett lite övermagat krav kan jag tycka, jag kan inte laga sån mat och vill heller inte bjuda på sån mat som jag känner mig begränsad av.
Vegankost är inte något från yttre rymden. Det är faktiskt bara vanlig mat. Varken mer eller mindre.
 
"Ni" fattar vad du säger, självklart skulle jag köpa en veganglass till veganen, självklart skulle jag kunna laga en helt separat rätt till veganen efter förmåga, däremot att anpassa en hel middag till ett helt sällskap efter vegankost är ett lite övermagat krav kan jag tycka, jag kan inte laga sån mat och vill heller inte bjuda på sån mat som jag känner mig begränsad av.
Okej.

Svaret var väl bl.a. till @Gnist också som skrev:
Och ändå förväntar du mfl sig att andra ska köpa något de inte vill köpa, använda eller själva äta bara för att ni vill ha det.

Så..lustigt...
 

Liknande trådar

Mat Fyller 40 om drygt 2 veckor och för att fira detta har jag bjudit mina vänner på bla en picknick nästa helg. 🥳 I gruppen finns bla 2...
Svar
13
· Visningar
1 497
Senast: Tilly_85
·
Mat Det verkar som att det blir middag hemma hos oss på julafton och jag är inte så speciellt förtjust i traditionellt julbord. Det är gott...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 672
Senast: Voeux
·
Mat Jag vill bjuda en person som är speciell för mig på middag. Jag har en ytterfilé av lamm i frysen, och eftersom det lille lammet är har...
Svar
6
· Visningar
973
Senast: Karfitsa
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 726
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp