Tips på roliga trick att lära hästen?

Nominous

Trådstartare
Har spenderat en bra tid med att gå igenom trickträningstrådar här med förtjusning. :D Saknar däremot en aktiv tråd nu.:)

Jag söker lite nya roliga trick att lära. Har precis börjat klickerträna hästen och det går lysande. Är så jäkla roligt!! :D

Han kan nu efter lite mer än en veckas lite sporadiskt tränande:
Le - gick sjukt lätt att träna in ju! Ruskigt kul.
Pussas
Gripa saker/plocka upp från backen - på väg mot apporteringen. Går dock långsamt då han inte tycker just det är så där jätteroligt så jag har backat av lite för att få upp intresset. Han biter tag rejält och lyfter upp dem en bit från backen men jag märker att det är inte det roligaste han vet.
Bugningen påbörjad. Håller på först att lära in att lyfta båda frambenen med pet av pisken. Går hyffsat. Tycker inte heller detta är jättekul så vi tar det lite pö om pö. Är meningen att från detta utveckla vacker tass, spansk skritt, bugningen och till slut komplement och ligg. :angel: Man må ju ha mål?? :p
Yoga har han kunnat sen innan hyffsat bra men vi har inte rört det med klickern och har inget kommando för det. Kommer sen tror jag, är inte det roligaste jag vet att träna.

Men apporteringen och bugningen och resten får ta lite tid. Under tiden vill jag lära in mer småsaker känner jag. Han blir så himla till sig när han lärt sig nåt som han tycker är roligt! Som tex att le och pussas är ju sjukt kul tycker han.

Planerar att låta han kliva upp på pall nån dag här för att prova bergsgeten (heter det så?? haha) Hur har ni gjort med pallarna? Låter som vara som de är eller förstärker ni dem på något sätt? Detta är hyffsat nya SJ pallar med glest mellanrum mellan bräderna som han skall stå på. Ska man förstärka med en skiva över eller funkar det som de är? Har häst på 650kg.

Har ni några roliga små trick som ni kan tipsa om? Han tycker det är roligast när han får variera och göra lite olika. Gärna nåt liknande le och pussas som är lite cirkus och charmigt på samma gång. :D
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på roliga trick att lära hästen?

Kom på en sak till. Lär ni in ord som kommandon eller tex tryck med pisk eller någon annan gest som kommando? Har märkt att min inte riktigt tar till sig orden och hellre går på mitt kroppsspråk. Nu har vi ju inte hållt på så länge så jag kräver absolut ingenting av honom, vi leker bara. Men man ser ju lite mönster. Så jag funderar på om jag ska envisas på att lägga till röstkommando och fortsätta repetera dem eller ska jag helt enkelt skippa dem om han har lättare för att tyda och lära in kroppsspråket? Sånt kanske är sånt som kommer med tiden när de lärt sig att lära sig eller man ska uttrycka det? Är ju som sagt väldigt färskt. Men det kanske räcker utmärkt med bara kroppskommandon. Fast det skulle ju underlätta med röstkommando på tex apportering och liknande.
Vad har ni för kommandon?:)
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på roliga trick att lära hästen?

Verkligen ingen av alla trickfantaster som har någon kommentar om nya intressanta trick, hur lastpallen bör vara för att hålla eller om kommandon? Verkligen ingen?? :)
 
Sv: Tips på roliga trick att lära hästen?

Jo här är en som intresserad, men jag har inte riktigt haft tid att börja riktigt, men jag tänkte att jag skulle testa lite idag om jag hinner! Tänkte försöka börja med yoga eller buga, vad är lättast, eller finns det ännu roligar och enklare trick att börja med. Både jag och hästen är nya inför detta, men det ska bli spännande att se hur det går!

Du har inga bilder på när ni tränar?
 
Sv: Tips på roliga trick att lära hästen?

Jag hinner inte trickträna så mycket. Men det finns studier på att hästar snabbare lär in kroppsspråk och respons för tryck/eftergift snabbare än ord.

Jag vill kunna använda rösten till iaf vissa saker. Så jag kombinerar. Men IOM att de snabbare förstår kroppsspråk etc så gör jag just en kombination.

Man får tänka på att begränsa tricken lite om andra ska hantera hästen. Så inte någon av misstag gör tecken för ngt och hästen gör ngt som kan skada om ngn står olämpligt till.

Tricktips:

Lyfta ben( även bak likt en hund tex,
Sänka huvud/hals
Rulla boll
Rulla ut matta
Gå dit man pekar
Snurra runt
Nicka
Ruska
Hoppa saker man pekar på
Kliva upp på saker

Buga, ligga, rulla och stegra tycker jag man ska utveckla med hjälp av tränare om denne finner det lämpligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på roliga trick att lära hästen?

Till TS

Va gulligt med en häst som ler :D

Önskar jag hade kommit på det med min förre som älskade konster och klickträning. Han kunde blad annat bita på kommando och ta neeer huvudet i backen, pussas och en massa annat fjantigt :love:
 
Sv: Tips på roliga trick att lära hästen?

Jo här är en som intresserad, men jag har inte riktigt haft tid att börja riktigt, men jag tänkte att jag skulle testa lite idag om jag hinner! Tänkte försöka börja med yoga eller buga, vad är lättast, eller finns det ännu roligar och enklare trick att börja med. Både jag och hästen är nya inför detta, men det ska bli spännande att se hur det går!

Du har inga bilder på när ni tränar?

Jag tycker att det är bra att börja med små enkla saker så man lär både sig själv och hästen att lära sig saker. Det går mycket enklare när man lärt sig hur man ska jobba tillsammans. Och det blir en sådan boost av att lyckas!! Både för mig och för hästen. Det märks väldigt väl på min hur peppad han blir när han fattar vad jag vill och han bara vill mer och mer. :D
Istället för att tex börja med ett svårare trick som tex buga som jag förstår kan ta en vecka eller lika gärna tre år att lära in och håller på traggla och det inte lossnar riktigt och så lessnar både du och häst.

Därför har jag valt att börja med enkla saker som pussas och le så han får lära sig fulländade trick på en gång, och samtidigt börja introducera apporteringen och bugningen i form av att lyfta bestämda ben osv.

Men observera att jag är jäkligt nybörjare på detta!!! Jag pratar bara utifrån hur jag har valt att se på saken. :)

Har tyvärr inga bilder. Har bara en film från dag två på träningen att le. Ler bättre idag men jag tycker det är helt godkänt på filmen med för att vara första tricket vi lär in och inte helt befäst ännu till den grad jag vill. Idag är det dock det. :)

Länk

Jag hinner inte trickträna så mycket. Men det finns studier på att hästar snabbare lär in kroppsspråk och respons för tryck/eftergift snabbare än ord.

Jag vill kunna använda rösten till iaf vissa saker. Så jag kombinerar. Men IOM att de snabbare förstår kroppsspråk etc så gör jag just en kombination.

Man får tänka på att begränsa tricken lite om andra ska hantera hästen. Så inte någon av misstag gör tecken för ngt och hästen gör ngt som kan skada om ngn står olämpligt till.

Tricktips:

Lyfta ben( även bak likt en hund tex,
Sänka huvud/hals
Rulla boll
Rulla ut matta
Gå dit man pekar
Snurra runt
Nicka
Ruska
Hoppa saker man pekar på
Kliva upp på saker

Buga, ligga, rulla och stegra tycker jag man ska utveckla med hjälp av tränare om denne finner det lämpligt.

Ja jag har verkligen fått känslan att kroppsspråket fäster mycket snabbare!!

Benen har jag börjat öva att lyfta på kommando, ska även börja ta bak nu.
Ska klura lite på de trick du nämner. Tycker han verkar vara lite ointresserad av föremål, verkar hellre vilja greja med kroppen sin. Men snurra runt och sådant ska vi börja nosa på. :laugh:

Till TS

Va gulligt med en häst som ler :D

Önskar jag hade kommit på det med min förre som älskade konster och klickträning. Han kunde blad annat bita på kommando och ta neeer huvudet i backen, pussas och en massa annat fjantigt :love:

Men det är ju roligt med fjantiga saker! Det är ju då man blir så löjligt kär i dem :love:
 
Sv: Tips på roliga trick att lära hästen?

Jag fattar inte hur det fungerar! Jag har köpt en klicken och en klicker bok och prövat själv och läst massa trådar men nej jag försåt rinte.

jag försökte få min häst att ta upp saker för att lära henne apport. Jag fick henne att nudda på saker med mulen som jag la på marken eller höll i. men sen tog det stop.. hur går man från det till att få henne att bita på saken och lyfta upp den?

Och att le? hur i hela världen har du lärt hästen det? och den andra som hade lärt sin häst att hoppa över saker HUURRR?? kan någon snälla berätta steg för steg exakt hur ni gjort?
 
Sv: Tips på roliga trick att lära hästen?

Min vanliga SJ-pall verkade hålla som den var för herr klump. Har tränat på den igår och det gick ju över förväntan. Han fick kliva upp på den tre gånger och stå kvar med alla 4 på pallen. Det blev tråååååångt för stora herrn. :D Men han var duktig. Nu ska jag bara börja jobba med att få han att stå kvar längre. Han står väl 10 sek sen är det nåt ben som går åt nåt håll :angel:
 
Sv: Tips på roliga trick att lära hästen?

Man måste förstärks pallarna och spika igen mellanrummen.
Är hästen barfota kan den kliva upp på lämpliga stenblock med. Har den skor kanske man får nöja sig med stubbar.

För att rulla boll kan man fuska och börja med att lägga godis under bollen.
Samma med mattan. Man lägger en radda godisar i som gradvis kommer fram.
 
Sv: Tips på roliga trick att lära hästen?

Man lär dem följa kroppsspråk eller dit man pekar. Och så kan man lära in kommando för hopp. Sen kombinerar man det. Skickar till hindret och ger hoppkommando. Till slut fattar de bara man skickar dem dit man visar.
 
Sv: Tips på roliga trick att lära hästen?

Du gör det hela tiden liiite svårare innan du klickar. När det gäller apport, t ex, så klickar du först för att hästen nuddar saken med mulen. När det är befäst slutar du klicka när den nuddar. Hästen funderar. Hästen provar med något annat. Hästen kanske till och med går iväg en stund, ha is i magen då. Till slut, i ren frustration, biter hästen i saken. KLICK!:D

En underbar sak med klicker är att man får ett djur som gärna provar olika saker. Allt blir positivt, liksom.
 
Sv: Tips på roliga trick att lära hästen?

Jag har en fundering!

Har själv tränat tricks med min gamla valack, som gör vaaad som helst för en godisbit. Alla tricks lärde jag honom med hjälp av godis.

Vill nu börja med mitt treåriga sto, men vill inte använda godis. Jag tycker klickern är ett mkt användbar och skulle gärna ta hjälp av den - men, funkar det utan godis? Hur gör ni? Klickar ni med eller utan godis?
 
Sv: Tips på roliga trick att lära hästen?

Jag klickertränar min ettåring. Med godis. Det jag tycker är positivt med klickern är att det är bara när jag klickar som han förväntar sig godis. Eftersom han aldrig får det annars så tigger han inte efter godis i vardagen. Om jag klickar vid positivt beteende så kommer mulen för att få godis direkt men har aldrig försökt tvinga av någon godis pga klickern. Extra bra är det ju att det bara är jag som klicktränar honom och då förväntar han sig inte godis av någon annan. Kan lugnt släppa in småtjtjerna till honom och vet att han inte äter upp dem :D

Till TS jag tränar mycket att komma till mig och följa med mig, utan grimma. Då är klickern utmärkt i början eftersom jag kan berömma med klick redan om han går ett steg i min riktining. Det tror jag gör det lättare för honom att förstå att han gör rätt. När vi tränade lösa i ridhuset kunde han komma travande mot mig och någon gång i galopp och sakta av lagom tills han var framme.

Sen är det jättebra att träna tex start och stopp med klickern. Jag klickar och ger godis endast när han har huvudet framåt. Vill inte att han ska stanna och vända in huvudet till mig för godis när vi tränar sådant. Även viktigt vid tex tömkörning. Att jag klickar betyder ju inte att han får vända sig om och komma till mig för en godis. Det är jag som kommer till honom med den.

Alldeles i början lärde jag min att vända bort huvudet när jag har sluten hand. Det är väldigt bra eftersom jag då kan få min egna zon. Kommer han för nära kan jag antingen backa honom med ett lätt tryck på bringan eller vända handen med handryggen uppåt för att han ska låta mig vara ifred. :)

Det blev långt här. Hoppas du fått nya funderingar. Jag ska helt klart lära min att gå dit jag pekar och snurra. :D
 
Sv: Tips på roliga trick att lära hästen?

Glömde en grej som jag gjorde idag med en elevs häst. En vidareutveckling på att ta ner huvud/hals och att följa.
Jag tar ner huvud/hals och lägger min arm om halsen. Hästen ska gå kvar med huvud/hals rejält sänkt utan motstånd och följa mitt tempo, antingen snigeltempo eller springa tex.
 
Sv: Tips på roliga trick att lära hästen?

Har precis börjat träna med min minishettis. Har lärt henne omvänt lockande, vilket tog typ 5 minuter att fatta :p
Får se vad jag fortsätter med :)
 
Sv: Tips på roliga trick att lära hästen?

*kl*
Jag har lärt min ena mini-shettis; yoga, buga, kompliment, ligg, sitt, stegra, ställa sig med frambenen på stenar och andra saker. Då jag är urkass på detta med ord och klicka i tid har vi bara kört på kroppsspråk, beröring och lite mutor :p Nu tränar vi på "piruett" & spinn ^^ Ska försöka på med träna med spö så vi kan få in benlyft i allt möjligt men han är inget fan utav spön. Tränar alltid min lös i hagen så han får avgöra om han vill eller inte :) Försökt skicka honom över hinder men han springer bara brevid, där emot hoppar han om jag gör det först XD
 
Sv: Tips på roliga trick att lära hästen?

Tränade en massa trick med min gamla häst de sista åren, när han inte var så ridbar längre. Tyvärr är han borta nu :cry:.

Men jag hade tänkt börja träna trick med min 3-åring, hittills har vi bara använt klickern till "nyttiga saker" som lyfta hovar o.dyl.


Angående pallen; jag har förstärkt med ett extra lager bräder.

Ler


Sätter frambenen i kors


"Dricker" ur flaska


Vifta med handduk


Salut på pall
 
Sv: Tips på roliga trick att lära hästen?

forts.

Tränar buga
bugartrningbild.jpg


Flaska
flaskadricker.jpg


Har även tränat endel med kallblodet

ppall.jpg


Apport


Fotboll
 
Sv: Tips på roliga trick att lära hästen?

Lite kul som man också ser på filmerna att en tricktränad häst gärna provar alla trick den har i "lådan" för att se om det kanske kan vara det som eftersöks :D.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
10 024
Senast: WildHorse
·
Hästhantering Vill ha lite tips på hur man kan aktivera en senskadad häst som kräver mentalt jobb? I dagsläget får hon inte gå så mycket. Till och...
Svar
8
· Visningar
2 302
Senast: Perla
·
Övr. Hund Hej! Har läst här mycket men inte haft en egen användare, men nu tyckte jag att det var dags!! :D Jag har velat ha en hund nu i...
Svar
18
· Visningar
1 507
Senast: Lejonelle
·
D
Övr. Hund Hej! Vet att det finns trådar om detta men får inga ut det jag söker av dem så lägger upp en egen. Har en 6 år gammal långhårig...
Svar
6
· Visningar
1 120

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp