tips på vad jag skall göra

vinkelina

Trådstartare
fick ett lite oväntat problem när jag klippte min häst.... hon blev väldigt överenergisk. innan så jobbade man henne 30 min, hon var plaskblöt och färdigt motionerad

men nu, efter 45 min syns det inte till nån minskning av energi, och den är på ett sånt sätt att man ej kan jobba med henne. dvs de är bara springa runt spåret som gäller. försöker man jobba i form, skolor mm, så bara sprätter de i benen, ingen ordning alls. lägger man spö mot baken för att få med de så bara kickar hon *suck* minsta lilla eftergift betyder ökning....

hur skall jag göra för att bli av med alla denna extra energi som uppstått
 
Sv: tips på vad jag skall göra

Du får väl helt enkelt rida mer eller se över foderstaten om hon får för mycket :)
 
Sv: tips på vad jag skall göra

Håller med Mitrolle. Det finns inte mycket annat att göra än att se över foderstaten och motionera mera. Långa travturer brukar hjälpa på mina yrväder när de är fulla med överskottsenergi.
Sen tycker jag att de värsta tokerierna brukar plana ut efter ett tag när de inte är helt nyklippta längre.:D
 
Sv: tips på vad jag skall göra

oki...foderstaten var enkel ½l havre.

blir träning för tränare i kväll, kanske de försvinner lite energi då, hoppas. tyvärr har hon hamna att stå två dagar, undrar hur detta skall gå
 
Sv: tips på vad jag skall göra

jag har nästan samma problem. Jag arbetar och arbetar min foderhäst, och han blir inte minsta lilla svettig knappt, inte som innan iallafall. Visst, det ryker ju om honom, det är ju kallt ute, men jag är slut innan honom. ( kanske dax att träna mera) ;D han får dock ganska mycket foder, men han rids mycket och är en stor herre. 1kg betfor och 3/4 havre och hö.
 
Sv: tips på vad jag skall göra

Jag har samma "problem", bara att min häst är överenergisk pga konvalecens och sedan lite vila här och där, nån vecka hit och dit. Jag brukar ta henne till klätterbacken så att hon får kämpa där i skritt, och efter 2 varv där så är hon så nöjd, och har fått ur en del överskottsenergi. Ibland har jag gjort som så att, när jag varit ute och ridit, och jag känner att hon fortf. är på G, så släpper jag henne i paddocken och leker med henne så att hon får bli trött på så vis, det brukar funka, hon är mycket lugnare dagarna efter.

Nu har hon stått sen i lördags pga tappsko, så idag kan ju bli en härlig ridtur.. xD
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 758
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 907
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
12 611
Senast: Tarantino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp