Bukefalos 28 år!

Tipsa mig om din bästa lunchsallad!

Pancakes

Trådstartare
Känner för att äta sallad till lunch lite oftare men har noll inspiration, och vad är så inspirerande som buke? :)
 
Sv: Tipsa mig om din bästa lunchsallad!

Jag kom på för ett tag sedan att det är jättepraktiskt - och gott! - att koka kycklingfilé och göra sallad på, gärna med couscous eller bulgur (eller quinoa) - med de grönsaker och liknande man gillar. Jag har gärna oliver, tomat, paprika, och gurka i samt en yoghurtbaserad dressing och gärna fetaost om jag har.

Trodde att det skulle bli rätt tamt att koka kyckling men det är det inte om man kryddar på spadet ordentligt. Dessutom blir spadet en strålande fond om man kokar ner det ordentligt när kycklingen är klar. Jag lägger i en hel fryst filé och kokar långsamt i 45 minuter eller så. Jättegott och saftigt blir det.
 
Sv: Tipsa mig om din bästa lunchsallad!

Och en annan favorit är caesarsallad med rökt makrill till. Så gott!
 
Sv: Tipsa mig om din bästa lunchsallad!

Tycker vi fegar lite bland frukt och grönt.

Skippa isbergssallad, gurka och tomat. Ta istället:

Frisé eller nån annan roligare sallad, blanda in ärtskidor, nötter, physalis (stavas?). Passionsfrukt i sallad är smaskens. Du måste misshandla frukten innan du öppnar den, så lossnar kärnorna, otroligt mycket smak.
Rosta en brödskiva, eller stek och tärna som krutonger. Toppa med en matig ost med lite smak tex västerbotten. Lite dressing efter smak.

..eller granatäpple istället för passion, blir den snygg också.

Eller fetaost + räkor +avokado, funka fint tillsammans.
 
Sv: Tipsa mig om din bästa lunchsallad!

Ett huvud Romansallad, färska champinjoner, avokado och skinka.

Jag kör vinägrett till. :)
 
Sv: Tipsa mig om din bästa lunchsallad!

Med kolhydrater:
Lägg kikärter i en marinad av olivolja, vinäger och kryddor (t ex peppar, salt, vitlök oregano...). Detta är kryddningen så det får gärna vara ganska kraftigt kryddat. Låt det stå minst en halvtimme och rör om några gånger så att alla kikärter får smak, det ska inte vara så mycket marinad att kikärterna badar helt i den.
Under tiden skär du diverse grönsaker som du tycker är goda, t ex majs, broccoli, haricots verts, paprika, tomat och gurka, allt efter din smak, koka de som eventuellt de som ska kokas. Måste man absolut äta kött kan man väl stoppa i lite kyckling. Skär lök i tunna skivor (kan uteslutas om du ogillar lök). Blanda allt i en stor skål, koka couscous (kan ersättas med quinoa eller bulgur) och blanda direkt i grönsakerna. Häll på kikärterna med marinad och blanda om ordentligt, den varma couscousen drar ut smakerna. Ät kall, varm eller fisljummen, gärna med smaksatt crème fraiche.
Lätt att variera efter vad man råkar ha hemma, jag brukar göra i en stor bunke så har jag matlådor för en vecka.
 
Sv: Tipsa mig om din bästa lunchsallad!

Vad jag brukar ha i sallad:

Kidney beans (röda bönor på svenska?) som har legat i egen vinägrett med vitlök/ramslök

Strimlade råa morötter

Svarta kalamataoliver med kärnor

Avocado

Kokt ägg

Roliga små tomater (randiga, avlånga, gröna osv)

Röd lök

Paprika i alla färger

Bladpersilja (massor!)

Färsk timjan

Ost i någon form (feta, buffel, get)

För matigare variant:
Kamutvete
eller
Kokt potatis i tärningar i samma vinägrett som bönorna

Kräftstjärtar
eller
Kyckling
 
Sv: Tipsa mig om din bästa lunchsallad!

Ibland känner jag för att äta mycket. Fylla magen liksom. Normalt är mina portioner rätt små och jag blir snabbt mätt men ibland känner jag för att tugga, tugga...

Då gör jag bönsallad. Morot, rå broccoli, avocado, gurka, paprika, rädisor, kall kokt potatis och vad jag har hemma eller är sugen på. Till det rejält med röda och svarta bönor och kanske kikärter.

Gör en dressing med olivolja, balsamvinäger, italiensk salladskrydda och lite örtsalt.

Mättande!
 

Liknande trådar

Samhälle En smula oplanerat har jag precis landat i Malmö och kommer behöva äta lunch här, någon som kan tipsa om något trevligt ställe ganska...
Svar
5
· Visningar
497
Senast: Halfrek
·
Mat Jag har hittat ett trevligt recept på vitlöksrostad blomkål i ugn som jag tänkte testa i helgen. Funderar på om jag ska göra en större...
Svar
13
· Visningar
740
Senast: Sel
·
Mat Med födelsedagar i antågande så skulle jag gärna ta emot tips på goda tårtor att baka. Vilken är din favorit att bjuda på och äta? Har...
2
Svar
32
· Visningar
2 168
Senast: Keb71
·
Mat När ni köper mat på pizzerian köper ni då en befintlig pizza, sallad, annan maträtt eller lägger ni till och/eller drar i från? Jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
5 570
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp