Tittar in i ditt kök. 22.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ännu en helvetesdag avklarad... frunch blev en liten guck varmrökt röding från Börtnan med lite tunnbröd. Middag två minibaguetter med Philadelphia och skinka.

Jag älskar mitt jobb... men inte just idag.

Edit: Chefen höll på att dö när jag ställde fram det rökta grishjärtat :rofl:
 
I fredags bjöd @Killaloe på en fantastisk halloumigratinerad lax, med rostade grönsaker och matvete och sallad och citronyoghurt och gud vet allt. Så gott! Särskilt med en sorts spännande vulkan till efterrätt :D:D:D

I lördags, jaa, vad åt jag i lördags? Jo just det, det blev ganska sen, rejäl frukost med saffransscones och därför utgick lunchen till förmån för fika, och till kvällen åt jag prinskorv och rostad kryddpotatis, sådan där folieform som finns i kyldisken. Så glammigt! Men faktiskt väldigt gott, de små rara potäterna var välkryddade och lite pikanta.

Igår åts det stekt gnocchi på influencervis, toppat med pesto, prosciutto och oliver någon gång mitt på eftermiddagen. På kvällen åt jag lite potatis från i lördags och lite mer prosciutto.

Nu har jag en fråga till er gullisar - jag har typ ett helt huvud rödkål som behöver min uppmärksamhet. Gärna ikväll, för annars förfars det antagligen. Finns det överhuvudtaget någonting att göra med det som inte är rödkålssallad eller rödkål som på julen? Det måste det ju finnas. Ser något om rostad rödkål med nötter när jag googlar, kan det vara något? Alla tips är som vanligt välkomna :heart

Pickla en burk!
Annars ugnsbakad i klyftor med vitlök och nötter!
 
Restdag. Igår åt jag upp den ljuvliga gorgonzolasåsen från i fredags, med brysselkål, ärtor och bacon. Partner åt likaledes upp den goda nordafrikanska taginen med bulgur. En sorglig skål med pasta, ärtor och brysselkål fanns kvar, den fick avkomman tillsammans med mozzarellabitar och kulturtantsketchup. Jag och partner åt stekt ägg och en kvarglömd salsicchia. Imorgon äter jag i Lund och har höga förhoppningar på indiskt och Netflix och kanske ett glas vin på hotellrummet efter en hel dags datainsamlande. Har jinxat så mycket att det antagligen blir Donken, alternativt svindyr torr köttbit i hotellrestaurangen. :meh:
 
Jag är mycket orolig för morgondagens lunch. Jag har möte till 12 och sen undervisning på andra sidan älven klockan 13.
 
Ikväll gjorde jag ngt lite annorlunda, för oss iaf. Jag gjorde falukorv provencale ur Melkers bok. Man skär ur små hack i falukorven(jag köpte Ernsts som verkligen smakar annorlunda mot övriga) och klämmer ner tomatskivor och ringlar över senap. Jag tog Johnnys Mango Habana. Sen penslar man med olovolja med pressad vitlök och provencale-örter och in i ugnen. Efter halva tiden på med parmesan och in igen.
Till det pasta och kalamata-oliver.
Märkligt gott faktiskt!
 
Jag är mycket orolig för morgondagens lunch. Jag har möte till 12 och sen undervisning på andra sidan älven klockan 13.

Välkommen till ön! :D

Jag bangade kål-i-ugn igår för jag avskyr ju jolmigt och stekte rödkålen med ingefära och sriracha istället. Det blev gott! Små färsbiffar med fetaost till och, tro det eller ej, en skiva vörtbröd med ost på. Det hela såg juligare ut än det faktiskt var ;)
 
Har blivit lite torsk (hehe) på renskav :d
Steker svamp och lök med smör och ordentligt med färsk timjan så att det göttar ihop sig rejält.
Steker sedan renskav, kryddar bara med salt och svartpeppar och blandar ihop allt. Tillsätter viltfond, rör ner en matsked svartvinbärsgele, häller på grädde och låter det puttra ihop.
Till serveringen river jag på mer färsk timjan och strösslar över lingon (obs helt neutrala inte sockrade eller rörda). Kombon salt, lite sött från vinbärsgelen och surt från lingonen är mkt trevlig tycker jag.

45541356_334154977373641_964047073713617761_n.jpg

FDE1D2B0-90FB-444C-ACF7-69EA4F660050.jpeg
 
Senast ändrad av en moderator:
Visning, så vi är slut som artister. Rostbiff, potatissallad och gott bröd samt den Heliga Burken Citronpeppar som enbart används till färdig potatissallad. Sigtuna Organic Ale till, ölen klart godast.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
9 577
Senast: tuaphua
·
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 225
Senast: Acto
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 622
Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
310
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp