Tittar in i ditt kök. 22.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lagat och ätit middag. Jordärtskockor rostade i ugnen. Champinjoner med rostad vitlök och så häller man på vitt vin som får koka bort plus mycket persilja. Lammfärsbiffar med mycket spiskummin och bockhornsklöver. Vatten pga vit och även rökfri vecka. Detox efter Sicilien. (EGENTLIGEN röker jag inte alls, men ska börja igen när jag fyller 70.)
 
I fredags bjöd @Killaloe på en fantastisk halloumigratinerad lax, med rostade grönsaker och matvete och sallad och citronyoghurt och gud vet allt. Så gott! Särskilt med en sorts spännande vulkan till efterrätt :D :D :D

I lördags, jaa, vad åt jag i lördags? Jo just det, det blev ganska sen, rejäl frukost med saffransscones och därför utgick lunchen till förmån för fika, och till kvällen åt jag prinskorv och rostad kryddpotatis, sådan där folieform som finns i kyldisken. Så glammigt! Men faktiskt väldigt gott, de små rara potäterna var välkryddade och lite pikanta.

Igår åts det stekt gnocchi på influencervis, toppat med pesto, prosciutto och oliver någon gång mitt på eftermiddagen. På kvällen åt jag lite potatis från i lördags och lite mer prosciutto.

Nu har jag en fråga till er gullisar - jag har typ ett helt huvud rödkål som behöver min uppmärksamhet. Gärna ikväll, för annars förfars det antagligen. Finns det överhuvudtaget någonting att göra med det som inte är rödkålssallad eller rödkål som på julen? Det måste det ju finnas. Ser något om rostad rödkål med nötter när jag googlar, kan det vara något? Alla tips är som vanligt välkomna :heart
 
I fredags bjöd @Killaloe på en fantastisk halloumigratinerad lax, med rostade grönsaker och matvete och sallad och citronyoghurt och gud vet allt. Så gott! Särskilt med en sorts spännande vulkan till efterrätt :D:D:D

I lördags, jaa, vad åt jag i lördags? Jo just det, det blev ganska sen, rejäl frukost med saffransscones och därför utgick lunchen till förmån för fika, och till kvällen åt jag prinskorv och rostad kryddpotatis, sådan där folieform som finns i kyldisken. Så glammigt! Men faktiskt väldigt gott, de små rara potäterna var välkryddade och lite pikanta.

Igår åts det stekt gnocchi på influencervis, toppat med pesto, prosciutto och oliver någon gång mitt på eftermiddagen. På kvällen åt jag lite potatis från i lördags och lite mer prosciutto.

Nu har jag en fråga till er gullisar - jag har typ ett helt huvud rödkål som behöver min uppmärksamhet. Gärna ikväll, för annars förfars det antagligen. Finns det överhuvudtaget någonting att göra med det som inte är rödkålssallad eller rödkål som på julen? Det måste det ju finnas. Ser något om rostad rödkål med nötter när jag googlar, kan det vara något? Alla tips är som vanligt välkomna :heart
Jag tror mycket på att rosta klyftor av rödkål i ugnen!
 
Steka i ugnen med olja och curry och använda till nasi goreng? Jag gör det med vitkål, borde inte vara jätteskillnad.
 
Jag tror mycket på att rosta klyftor av rödkål i ugnen!
Blir inte varm rödkål typ söt och äcklig? Jag röstar för att riva den och göra oerhörda mängder falafelrullar. :angel:
Det kan vara jag som gjort något galet, men när jag kört rödkål i ugn har den förvandlats till julkål och inte alls betett sig som spetskål! Den blir söt och jolmig, så jag har den hellre i wok som @Killaloe eller hyvlar riktigt fint och picklar på olika vis till sallader.
 
Det kan vara jag som gjort något galet, men när jag kört rödkål i ugn har den förvandlats till julkål och inte alls betett sig som spetskål! Den blir söt och jolmig, så jag har den hellre i wok som @Killaloe eller hyvlar riktigt fint och picklar på olika vis till sallader.
Jag har förvisso aldrig försökt rosta rödkål, men jag tycker att det borde gå!
 
Min lillasyster, som bor i Umeå, meddelade för ett par timmar sedan att hon är i Malmö och gärna äter middag hos mig ikväll. Oh, framförhållningen. Funderar på att gratinera havskräftor och dricka vin. Jag är för god för henne! :angel:
 
Väldigt grön lunch. Spenat, svartkål, ärter, zucchini, rökt tofu samt sesam och-pumpafrön. Mjukstekt i olivolja och rostad sesamolja. Strax banana bread till efterrätt!
IMG_20181119_151431.jpg
 
Kylskåps och frysrensning (och trött kock efter lång dag) så ikväll blir det några tråkiga potatisar och palsternackor i klyftor i ugnen. Sen tänkte jag slänga dit frysens sista fiskpinnar på samma plåt under den sista kvarten.
Har fått dille på palsternacka för tillfället, antingen tillsammans med andra rotsaker med valfritt tillbehör, eller att göra chips av 😁
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
7 682
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 172
Senast: Acto
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 543
Kultur Har aldrig sett Sámi Grand Prix förut men nu ska det sändas på SVT ikväll kl 20:15-22 så tänkte titta. Det är uppdelat i både jojk och...
Svar
0
· Visningar
175
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp