Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tänker mig något i stil med hallonmousse mellan bottnarna och färska jordgubbar (såklart!) på toppen men tar gärna emot förslag på goda fyllningar! Smakmässigt bör det helst fungera med halvtorrt mousserande. (Det gör i och för sig det mesta. :D)
Lemoncurd och eller fläderkräm tycker jag är bra till marängbottnar :) Går ju även att göra typ jordgubb/rabarber/annan curd som en sen vispar upp med någon typ av gräddig produkt :)
 
Hmm, skulle göra kycklingpaj med pesto och grönsaker. Hade köpt hem en burk pesto - trodde jag! Och hällde i tre matskedar innan jag insåg att det var tapenade :meh: försökte fiska ut den men då följde halva grädden med, som jag hade precis så mycket som behövdes. Hittade lite urgammal pesto i kylen och hällde i den också. Spännande smak gissar jag, smakade lite på äggstanningen och det smakade inte alltför mycket oliver. Blir det någorlunda lyckat ska jag göra den med pesto.
 
41095281290_bec8ceb45d_n.jpg


Den får svalna lite och sedan blir det många färdiga middagar när man saknar inspiration och ork. Om inte tapenaden förstör allt.
 
Min ömma MODER har utfodrat mig med portabelloburgare med konfiterad paprika, blåmögelost och rostade kålchips. Egenfermenterad hallon- och rabarberkombucha till.
Jag kontrar med någon slags bakverk (principiellt sett en stor, väldigt ful biskvi) med mandelbotten toppad med smörkrämer på mjölkchoklad, rostade hasselnötter och mörk choklad.
Coolt med hemmagjord kombucha! Hur fixar hon fermenteringen, hur avancerat är det liksom?

Hopplöst. Det och koriander.
Amen!
41095281290_bec8ceb45d_n.jpg


Den får svalna lite och sedan blir det många färdiga middagar när man saknar inspiration och ork. Om inte tapenaden förstör allt.
Ser jättefint ut ju! Och jag håller med föregående talare om att tapenade låter som att den skulle kunna höja snarare än sänka rätten :)
 
KONFERANGS. Har varit social och professionell i 16 timmar nu, herreGUD vad jag ska sova gott i natt!

Till lunch fick vi färsbiffar med timjan, nypotatis och lingonsky. Eftersom jag hade stoppat i mig lite för mycket provsmakningsprodukter samt morotskaka under fikarasten var jag inte 100% hungrig, men det var väldigt gott i alla fall!

Till middag bjöds vi på bubbel och snittar följt av skaldjursbuffé: hummer, havskräftor, Smögenräkor, krabba och musslor. Surdegsbröd, tryffelaioli, någon annan örtig sås, vitvin och snaps (med tillhörande Helan Går - något ska ju de utländska besökarna ha att prata om när de åker hem!) till detta. Färska svenska jordgubbar med hemmagjord vaniljglass till efterrätt. Over and out!

12.jpg
 
Den smakade faktiskt riktigt bra :up: ska prova med pesto nästa gång men var god nu. Däremot var pajskalet lite smuligt. Mycket lyckat att byta ut zucchini och svamp mot broccoli och körsbärstomater.

Funderar nu vad man gör med en öppnad burk tapenade?
 
Är också på KONFERANGS. En mycket oglamorös sådan, jämfört med vissa andra.

Hotellfrukosten var riktigt bra i morse! Eftersom detta är England, laddade jag framförallt med frukt, lite fil, och diverse nötter och sådant. Plus en croissant! Alltid croissant när det finns. Allt var gott, till och med kaffet!

Lunchen var enkla grönsaksrätter i studentutfodringen, men helt ok. Det fanns visst kyckling också, men jag vill inte äta kyckling längre.

Efter gårdagens enorma middag, som jag åt ensam på ett litet fult ställe med underbar mat, var det helt ok med lite enkla indiska, vegetariska smårätter idag. Typ som pubmat, fast indisk. Det var på egen bekostnad idag, så bra att gå nånstans som alla har råd med (dvs även studenterna).

Nu ser jag fram mot frukosten imorgon! Är dötrött efter allt prat och umgänge och av att bete mig som en seriös människa.
 
OT men alltid OnT: varför finns Ärnst sparat i min iPads ordlista??!! :arghh::arghh:

OnT på riktigt: i måndags gjorde jag en god sallad med svarta bönor som bas, och så romanticatomater, fetaost, rödlök, vattenmelon och lite persika. Och oliver en masse. Svängde ihop en snabb tsatsiki också, gurkan hann bara vattna ur nån timme men det blev fint ändå i turkisk yoghurt.

Igår Pinchos på Buketräff! Halloumifries med en av de godaste limedressingar jag ätit, en liten fisktaco, mini-plankstek som jag inte kan motstå där och så en portion melon och serrano. Två intensivt blå (men olika) alkoholfria drinkar som måltidsdryck och dessert. Allt mycket gott!
 
OT men alltid OnT: varför finns Ärnst sparat i min iPads ordlista??!! :arghh::arghh:

OnT på riktigt: i måndags gjorde jag en god sallad med svarta bönor som bas, och så romanticatomater, fetaost, rödlök, vattenmelon och lite persika. Och oliver en masse. Svängde ihop en snabb tsatsiki också, gurkan hann bara vattna ur nån timme men det blev fint ändå i turkisk yoghurt.

Igår Pinchos på Buketräff! Halloumifries med en av de godaste limedressingar jag ätit, en liten fisktaco, mini-plankstek som jag inte kan motstå där och så en portion melon och serrano. Två intensivt blå (men olika) alkoholfria drinkar som måltidsdryck och dessert. Allt mycket gott!

För att Ärnst är göllig?
 
Coolt med hemmagjord kombucha! Hur fixar hon fermenteringen, hur avancerat är det liksom?
Jag TROR inte att det är jättesvårt, för det brukar i princip alltid bli bra. Däremot har hon en burk med mystiskt innehåll aka kultur som jag inte riktigt vet hur hon fått fram, eller om det går att köpa.
Det är dock en mycket trevlig dryck som funkar finfint på alla möjliga bär och går att avgöra sötman på själv beroende på när man tar den. :)
 
Apropå hotellfrukostar. Den här business-stilen som män har, alltså kläderna. Är inte det helt enastående oattraktivt? Är målet att vara just oattraktiv så att alla kan koncentrera sig på affärerna, eller hur hänger det annars ihop? (Pga sned könsfördelning, avvaktar jag med mitt omdöme om kvinnornas klädsel.)
 
Apropå hotellfrukostar. Den här business-stilen som män har, alltså kläderna. Är inte det helt enastående oattraktivt? Är målet att vara just oattraktiv så att alla kan koncentrera sig på affärerna, eller hur hänger det annars ihop? (Pga sned könsfördelning, avvaktar jag med mitt omdöme om kvinnornas klädsel.)
Buisiness-stilen? Kostym, skjorta och slips?
 
Är också på KONFERANGS. En mycket oglamorös sådan, jämfört med vissa andra.

Hotellfrukosten var riktigt bra i morse! Eftersom detta är England, laddade jag framförallt med frukt, lite fil, och diverse nötter och sådant. Plus en croissant! Alltid croissant när det finns. Allt var gott, till och med kaffet!

Lunchen var enkla grönsaksrätter i studentutfodringen, men helt ok. Det fanns visst kyckling också, men jag vill inte äta kyckling längre.

Efter gårdagens enorma middag, som jag åt ensam på ett litet fult ställe med underbar mat, var det helt ok med lite enkla indiska, vegetariska smårätter idag. Typ som pubmat, fast indisk. Det var på egen bekostnad idag, så bra att gå nånstans som alla har råd med (dvs även studenterna).

Nu ser jag fram mot frukosten imorgon! Är dötrött efter allt prat och umgänge och av att bete mig som en seriös människa.
Okej @Mineur vinner KONFERANGSligan. Det enda, och då menar jag ENDA, som kan toppa en sådan middag är givetvis KONFERANGSROMANGS.
Ja alltså jag är fortfarande lite i chock över hur tjusigt det var! De måste ha lagt precis hur mycket pengar som helst på det här! Jag som halkade in på den här KONFERANGSEN på lite av ett bananskal, och fick frågan lite sådär i förbifarten om jag förresten ville följa med på middagen sen också. Sjukt nöjd med att ha tackat ja där!

Hotellboende, hotellfrukost eller KONFERANGSROMANGS blev det dock inget av (om man inte räknar min flirt med en havskräfta som var oerhört svår att öppna), så lite eländigt har jag det allt.

Jag TROR inte att det är jättesvårt, för det brukar i princip alltid bli bra. Däremot har hon en burk med mystiskt innehåll aka kultur som jag inte riktigt vet hur hon fått fram, eller om det går att köpa.
Det är dock en mycket trevlig dryck som funkar finfint på alla möjliga bär och går att avgöra sötman på själv beroende på när man tar den. :)
Ja jag är ganska förtjust i just smaken av kombucha, därav mitt intresse för hur man gör det själv. Men ja, bakteriekulturen bör man ju kunna köpa någonstans precis som du säger, och sedan är det nog inte så komplicerat därifrån! Jag får undersöka saken vidare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
13 14 15
Svar
281
· Visningar
11 353
  • Låst
Kropp & Själ Dagens middag: Surdegsbaguette, rökta räkor och kalixlöjrom :d👌 Edit: Jag tror jag fick numreringen rätt, annars får en moderator ändra :)
Svar
1
· Visningar
329
Senast: Mineur
·
M
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I onsdags, vid lunch ungefär, packade jag och en kompis ihop oss och rullade ner mot Falsterbo. Tältet packat och vi skulle tälta på ett...
Svar
1
· Visningar
1 129
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
33 077
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp