Tittar in i ditt kök, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hittade en påse Za‘atar i skåpet (fyndad för ett tag sedan) som jag marinerade kyckling i över dagen. Stekte kycklingen, körde halverade små färskpotatisar samt knippmorötter i ugn med havssalt och rosmarin, serverade allt med surdegsbröd och en fenomenal tzatziki. Nu vill jag ha efterrätt men har ingen hemma. Inte okej!
 
Apropå hotellfrukostar. Den här business-stilen som män har, alltså kläderna. Är inte det helt enastående oattraktivt? Är målet att vara just oattraktiv så att alla kan koncentrera sig på affärerna, eller hur hänger det annars ihop? (Pga sned könsfördelning, avvaktar jag med mitt omdöme om kvinnornas klädsel.)

Ja. Och nej.
Blå eller vit skjorta och trist kostym är aptrist. Min partner i tweedkostym, rosa skjorta och lila slips är jättesnygg.
 
Jag fortsätter äta ute-trenden (fyra restauranger på tre dagar, det känns som att jag är på semester!) och besökte igår Rebell i Malmö tillsammans med en kär vän. Så otroligt trevligt! Och gott! Jag åt grillad grön sparris med gravad äggula, stenbitsrom, mandel och brunt smör + grillad halloumi med yoghurt, granatäpple och någon slags syrad gurksallad + mac 'n cheese på västerbotten, cheddar, Gruyère och pecorino med fröknäcke strött ovanpå. Sangria i glaset.

Jättefin mat, bra service och relativt humana priser. Rekommenderas!
 
Jag var ute och åt med god vän igår. Det blev sushi, fantastiskt gott! Jag gillar inte alltid sushi men har insett att det handlar om att jag inte gillar

a) när riset är för kallt
b) när sjögräset är segt så att jag inte kan bita av bitarna
c) när bitarna är för stora, trots att jag pratar mycket har jag en ganska liten mun
d) när fiskbitarna är för stora så att jag inte kan bita av bitarna

Dessa var alldeles lagom på alla sätt och det var så gott. 3 lax, 2 tonfisk och 1 avokado på nigirikuddar och så var det fem rullar med lite olika goda röror i, någon med tonfisk och lite annat och så en fin liten anrättning med... krabbröra, kanske? Barnsligt gott i alla fall och vackert är det ju också.

mobiluppladdning_5b2b55e59606ee4f3dd123aa.jpg

Sedan kaffe och en liten blå makron på fransken.

mobiluppladdning_5b2b55e79606ee4fa158351b.jpg


Tror inte att denna måltid för mig mot Gulag, det är väl en halvrimlig utekväll ur kaloriperspektiv. Att jag sedan åt två försvarliga bitar borgmästarost vid hemkomst ty jag var frusen och sugen tänker jag inte berätta för Putin.
 
Hade noll matinspiration igår, var en vända och badade i havet pga överhettad jobbhjärna. Sedan cyklade jag hem och gjorde omelett med grädde och pecorino i, och fyllde den med smörstekta kantareller, lök och persilja. En liten sallad av romanticatomater, gurka och balsamicocreme till.
 
Ja! Den var liksom riven och strödd över allt det andra som ett gult strössel, och smakade mest salt och nästan lite ostigt. Jag önskar att jag hade frågat mer om tillverkningsprocessen, men jag var upptagen av att äta.

Jag har hört att det är lite parmesanaktigt? Måste verkligen prova någon gång.
 
Jag behöver er eminenta input. Jag har lovat att göra mina fetaostbollar till midsommarlunchen men eftersom de innehåller bacon, och det behövs, vad kan jag ersätta det med sådig det passar vegetarianerna som också ska kunna äta dem?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
8 553
  • Låst
Kropp & Själ Dagens middag: Surdegsbaguette, rökta räkor och kalixlöjrom :d👌 Edit: Jag tror jag fick numreringen rätt, annars får en moderator ändra :)
Svar
1
· Visningar
323
Senast: Mineur
·
M
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I onsdags, vid lunch ungefär, packade jag och en kompis ihop oss och rullade ner mot Falsterbo. Tältet packat och vi skulle tälta på ett...
Svar
1
· Visningar
1 125
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 798
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp