Tittar in i ditt kök, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åt spagetti och lammköttfärsås till middag innan jag åkte på visningsträning med mitt lilla odjur. Efter oväntat väl genomförd träning var jag uppenbarligen värd ett glas rödvin. Nu behöver jag nog sova.
 

Bifogade filer

  • Visningsträning.jpg
    Visningsträning.jpg
    145,5 KB · Visningar: 32
Vi har förhalat att åka och handla sen vi kom hit, så lunchen bestod av kokt potatis med smör, salladsblad och rostade kikärtor. Sen var ALLT slut. Tack och lov fick vi gäster och blev tvungna att handla. Bjöd på små munsbitar surdegsbröd med tapenade, pesto och tomater och sen bulgur upplagd på ett stort fat och täckt med stekt aubergine, squash och nektarin, inlagd rödlök och halloumi. Vinägrett med mynta på och till fet yoghurt med chili och örter. Kladdkaka och urgoda lokala hallon och jordgubbar samt vispad grädde till efterrätt. Chardonnay till och nu är jag så mätt att jag känner mig berusad.
 
Bulgursallad med selleri, spenat, granatäpple, valnötter och fetaost. Stelt kyckling kryddad med nejlika, kardemumma, kanel, kryddpeppar och chili (hela köket luktade pepparkaka märkligt nog) samt hembakade naanbröd som förvisso smakade bra men hade sisådär noll likheter med naan.

Alltså, hur bakar en naan egentligen??
 
Bulgursallad med selleri, spenat, granatäpple, valnötter och fetaost. Stelt kyckling kryddad med nejlika, kardemumma, kanel, kryddpeppar och chili (hela köket luktade pepparkaka märkligt nog) samt hembakade naanbröd som förvisso smakade bra men hade sisådär noll likheter med naan.

Alltså, hur bakar en naan egentligen??
Ingen vet. Inte ens min partner kan.

Jag brukar hämta naan hos en av kvartersindierna när partner lagar indisk mat. Jag förstår ditt läge där.
 
Bulgursallad med selleri, spenat, granatäpple, valnötter och fetaost. Stelt kyckling kryddad med nejlika, kardemumma, kanel, kryddpeppar och chili (hela köket luktade pepparkaka märkligt nog) samt hembakade naanbröd som förvisso smakade bra men hade sisådär noll likheter med naan.

Alltså, hur bakar en naan egentligen??
Efter att ha kollat ett gäng youtube-videos landade jag i att fortsätta köpa naan. Utan tandooriugn verkar det inte bli så bra.
 
Bulgursallad med selleri, spenat, granatäpple, valnötter och fetaost. Stelt kyckling kryddad med nejlika, kardemumma, kanel, kryddpeppar och chili (hela köket luktade pepparkaka märkligt nog) samt hembakade naanbröd som förvisso smakade bra men hade sisådär noll likheter med naan.

Alltså, hur bakar en naan egentligen??
Ingen aning, men nu kom jag på att jag har en bit naan liggandes i frysen som absolut måste ätas upp ikväll tror jag. Yum!
 
Trött dag. Tung värme, lite feber och penicillinkur.

Yoghurt med mango, nötter och torkad frukt till lunch. Caesarsallad till middag, allt gjort av moi. Strax kaffe och saffransglass och hallonsorbet. Tyvärr från Järnaglass, men GB var enda tillgängliga alternativet.
 
Middagen är just överstökad. Det är ovant, men bra för ekonomin, detta att ha så långt till mataffären. Normalt handlar jag ju dagligen och ibland flera gånger på en dag. Ikväll åt vi bra bönbiffar med tapenade i, stekt potatis, kokt broccoli och yoghurtsåsen från igår uppiffad med lite inlagd rödlök och kapris. Gott. Nu jordgubbar.
 
Har bara ätit mackor idag. Först sandwich med nektarin som brunch på stranden, sedan lyxmacka på lokal som middag. Lyxmackan bestod av betor och kål på längden och tvären. Drack en trevlig folk-ipa till. Mycket gott! Kommer runda av med en gurksandwich senare ikväll.
 
Tunnbrödsrulle med kallrökt lax på en segelbåt idag! Mängder av kaffe, muffins och kanelbulle (det var verkligen min FARs bullbak). Sjön suger! Hemma till middag blev det ugnsbakad lax, pappas finfina fisksås, matvete, sallad och pärlande rosé. Hasselnötsglass till dessert.
 
Nu anfaller squashen på bred front. :D
Om ni har några nya, roliga sätt att konsumera dylika så hör av er...n

Trots hettan och torkan är trädgården ett underbart skafferi just nu. Prio ett är att använda gurkorna som har kortast hållbarhet. Alltså blev det grekisk sallad med tzatziki idag. LITE vitt vin eftersom jag ska jobba i natt, tänkte jag. Till efterrätt en muffins som smakar mjuk pepparkaka med massor med riven squash i. Alltså SUPERGODA!!!

Sen har jag fryst ärtor som jag inte hann använda idag. Plus torkat en massa tomater och lagt in dem i olivolja och massa kryddor + vitlök.

I morgon får det bli blandade ugnsrostade grönsaker, helt enkelt.
Eller squashbiffar.
Eller lax med mangold & grönkål.
Plus kronärtskockor som är klara.

:heart
 
Nu anfaller squashen på bred front. :D
Om ni har några nya, roliga sätt att konsumera dylika så hör av er...n

Trots hettan och torkan är trädgården ett underbart skafferi just nu. Prio ett är att använda gurkorna som har kortast hållbarhet. Alltså blev det grekisk sallad med tzatziki idag. LITE vitt vin eftersom jag ska jobba i natt, tänkte jag. Till efterrätt en muffins som smakar mjuk pepparkaka med massor med riven squash i. Alltså SUPERGODA!!!

Sen har jag fryst ärtor som jag inte hann använda idag. Plus torkat en massa tomater och lagt in dem i olivolja och massa kryddor + vitlök.

I morgon får det bli blandade ugnsrostade grönsaker, helt enkelt.
Eller squashbiffar.
Eller lax med mangold & grönkål.
Plus kronärtskockor som är klara.

:heart
Bevattningsförbudet hade det goda med sig att strömmen av squash stillade sig något. Annars åt jag dem tunnskivade som salladsgrönsak och rivna i biffar, mest.
 
Ingen aning, men nu kom jag på att jag har en bit naan liggandes i frysen som absolut måste ätas upp ikväll tror jag. Yum!
Jag vill såklart också ha naan nu. Mitt ute på landet. Typiskt dig, @Killaloe att vara en sån fresterska.
Jag är en sådan källa till inspiration! Borde kanske starta en egen youtube-kanal och börja kalla mig influencer :D :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
212
· Visningar
8 253
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Kropp & Själ Dagens middag: Surdegsbaguette, rökta räkor och kalixlöjrom :d👌 Edit: Jag tror jag fick numreringen rätt, annars får en moderator ändra :)
Svar
1
· Visningar
320
Senast: Mineur
·
M
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I onsdags, vid lunch ungefär, packade jag och en kompis ihop oss och rullade ner mot Falsterbo. Tältet packat och vi skulle tälta på ett...
Svar
1
· Visningar
1 125
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 772
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ont i ryggen efter förlossning
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp