Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inga moules igår - jag orkade inte med rastplatsrestaurangen så köpte lite picnic istället och satte mig i solen. Oliver och fetaost och några goda små saucisson-snuttar som man kunde äta med tandpetare. Jag åt med händerna.

Middagen väl framme i Rouen var god, men ännu en gång lite för sen för att vara trerätters.

mobiluppladdning_5b539be7ddf2b33e08b4c795.jpg


Anka till förrätt, med diverse blad och riktigt goda tomater. Ankan var rätt mager för att vara anka och nästan lite krispig, bra! Huvudrätten var godare än den ser ut, något fläskkött på spett med potatisgratäng (mums) och haricots verts. Allt behövde salt, men det kan ha med värmen att göra också, jag vill äta oliver 24/7 just nu. Och en ljuvlig relativt lätt liten bakelse till efterrätt (det är mousse, inte mockakräm, mellan lagren) med en sorts bränd kolasås till, fantastiskt gott.

mobiluppladdning_5b5421399606ee5bbde37209.jpg


Nu har jag just ätit en très fransk frukost och ska strax gå ut på stan och se så glättiga saker som platsen där Jeanne d'Arc brändes på bål... ja, och lite annat också förstås ;)
 
Inga moules igår - jag orkade inte med rastplatsrestaurangen så köpte lite picnic istället och satte mig i solen. Oliver och fetaost och några goda små saucisson-snuttar som man kunde äta med tandpetare. Jag åt med händerna.

Middagen väl framme i Rouen var god, men ännu en gång lite för sen för att vara trerätters.

mobiluppladdning_5b539be7ddf2b33e08b4c795.jpg


Anka till förrätt, med diverse blad och riktigt goda tomater. Ankan var rätt mager för att vara anka och nästan lite krispig, bra! Huvudrätten var godare än den ser ut, något fläskkött på spett med potatisgratäng (mums) och haricots verts. Allt behövde salt, men det kan ha med värmen att göra också, jag vill äta oliver 24/7 just nu. Och en ljuvlig relativt lätt liten bakelse till efterrätt (det är mousse, inte mockakräm, mellan lagren) med en sorts bränd kolasås till, fantastiskt gott.

mobiluppladdning_5b5421399606ee5bbde37209.jpg


Nu har jag just ätit en très fransk frukost och ska strax gå ut på stan och se så glättiga saker som platsen där Jeanne d'Arc brändes på bål... ja, och lite annat också förstås ;)
Jag är van vid att jag använder mindre salt än alla andra, men de senaste veckorna har jag varit sugen på salt och tyckt att salta grejer är löjligt gott.
 
Jag är van vid att jag använder mindre salt än alla andra, men de senaste veckorna har jag varit sugen på salt och tyckt att salta grejer är löjligt gott.
Samma här. Mitt akuta stekta potatis-behov hade sitt ursprung i tankar på salt lakrits, popcorn och chips (har inte köpt en påse chips i hela mitt liv) och landade sen i potatisen. Def saltbehov. :D
 
Åkte från landet igår. Himla trist att lämna stuga, strand, båt och hundra dopp om dagen för 400 grader varm lägenhet i stan. Karelska piroger och rökt sik till avslutningslunch tröstade något. Nu försmäktar vi här i asfaltsdjungeln till imorgon då partner och barn åker till Gotland medan jag åker till Birmingham på KONFERANGS. Planerar för en myckenhet av indisk mat i England.
 
Idag ska vi ha gäster så det blir grillad (på elgrill inomhus så ingen undrar) benfri kotlett, ugnsrostad potatis och sallad med melon bland annat. Mojo rojo och chipotlebearnaise är såser till det och rosevin eller alkoholfritt. . Till efterrätt blir det en bakad cheesecake med jordgubbar, i cheesecaken är det bland annat vit smält choklad och vaniljstång.
 
Idag ska jag äta mikromorötter (höstens trend för hipsters, ni vet vart ni hörde det först!) till middag :D Är så skönt att kunna vara självförsörjande :angel:

Visa bifogad fil 17464
Glöm inte att dela med dig av upplevelsen på Instagram bara! Minst fyra stories och två bilder vill vi ha, naturligtvis med de sedvanliga 237 hashtaggarna (nytt svenskt ord, min tur att influera)!
 
Jag har fortsatt märkliga cravings (finns det något bra svenskt ord för det?), och just idag råkade steak pie vara det som hjärnan styrde in mig på. Sagt och gjort, sambon fixade en inbjudning till svärmor som gör den godaste steak pie jag någonsin smakat, och kl 18 ska vi gå dit. Längtar :love:
 
Jag har fortsatt märkliga cravings (finns det något bra svenskt ord för det?), och just idag råkade steak pie vara det som hjärnan styrde in mig på. Sagt och gjort, sambon fixade en inbjudning till svärmor som gör den godaste steak pie jag någonsin smakat, och kl 18 ska vi gå dit. Längtar :love:

Föreslår "sukt". Som i att sukta efter något. Låter jätteobehagligt! T ex "Jag har en sukt efter stekpaj".
 
Igår var jag prick hela dagen på en väninnas lantställe, precis vid Ärlången. Tusen bad, lunch på deras brygga, jordgubbstårta med bubbel eftersom hon fyllde jämnt, grillmiddag och ännu mera bad och sedan övernattning. Idag körde jag den lilla nätta sträckan Linköping-Grebbestad med detour över Örebro för att hälsa på skruttig släkting. Åt förvånansvärt god pizza i Billingsfors och är nu framme i stugan. Lugnet infinner sig :love:
 
Billingsfors och är nu framme i stugan. Lugnet infinner sig :love:
Billingsfors - denna metropol! :love:

Har ni mer tid, åk via fengefors! Finns jättegoda surdegsbröd där på bruket (och pizzor tydligen men dom ska bokas långt innam :o )

@Mineur självkvarn bild och massor av taggar! Går det att äta mat på annat sätt? Min bästa tagg är förkortningen för ”hipsters taking pictures of hipsters taking pictures of food” :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
12 13 14
Svar
273
· Visningar
10 672
  • Låst
Kropp & Själ Dagens middag: Surdegsbaguette, rökta räkor och kalixlöjrom :d👌 Edit: Jag tror jag fick numreringen rätt, annars får en moderator ändra :)
Svar
1
· Visningar
327
Senast: Mineur
·
M
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I onsdags, vid lunch ungefär, packade jag och en kompis ihop oss och rullade ner mot Falsterbo. Tältet packat och vi skulle tälta på ett...
Svar
1
· Visningar
1 128
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 991
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp