Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den här kändes som att den var sous vide:ad! Kan man göra det med potatis? Typ, perfekt 89 graders King Edward :p

Svar från sous vide-forskaren :D:
Det går fin-fint att sousvidda potatis. 80 grader i en och en halvtimme rekommenderas om man ge den en längre hållbarhet (krävs för att få bort evt. Cl. botulinum sporer), lite kortare tid om den ska vara riktigt fast i konsistensen :up:.
 
Nånting inom mig har dock sått ett litet frö av misstro mot att detta café hade en sous vide. De gav liksom inte riktigt det intrycket. De måste gjort på annat sätt. Tryckkokare? Magipotatis?
 
Jag gjorde klyftpotatis och sambo hackade tomat, paprika och färska örter som fick puttra med en skvätt rödvin och en mängd vitlök. Blev gott! Bakningsmotståndaren jag fick feeling och framställde en smulpaj på björnbär som min kæreste fick i uppdrag att plocka när jag mockade i stallet. Hen följer gärna med dit, vilket jag i sig uppskattar, men jag blir så stressad när hen bara strosar omkring och tittar på saker helt avslappnat och jag tror att hen - ve och fasa - har tråkigt! :D Tyvärr hade vi bara chokladglass hemma. Vilket antiklimax. Nu har sambo motvilligt gått på fest, jag skall prova Pringles med "sea salt & herbs".
 
Jag har jobbat natt och följaktligen fick det bli en kombinerad frukost och eftermiddagsfika i form av vedugnsgräddat knäckebröd med Appenzeller och en trevlig liten krusbärskaka som min Goda Mor bakat. Fin mjölk från lokala Krav-kossor i glaset.

Efter stallet hittade jag ekologiska urkärnade snackoliver på lokala ICA, mycket gott i värmen men för lite oliver i förhållande till förpackningen. De tog slut innan jag ens hunnit halvvägs hem. :mad:

Till middag hade Modern bakat paj fylld med diverse kryddor och grönsaker från trädgården. Gäddvin (Brochet Réserve) till. Italiensk kaffeglass till efterrätt.
 
Idag åt vi gaspacho ihop med silverlök, serrano-skinka och någon spansk ost till förrätt. Galet gott!
Sen åt vi lamkotletter. Vi hade velat ha lamm-racks. Men det var slut överallt.
Till det gjorde vi en röra i stekpannan med fetaost, karamelliserad rödlök, spenat och vaxbönor. Vi hade också marinerade ärtor.
Till det drack vi sangria. Det var asgott!
 
Baba Ganoushen star i kylen.
En rejal laddning sa vi har den narmaste veckan. Middagen blev tortillas som jag "brannde" lite pa gasspisen och hade baba ganoush, lite iron steak bitar som var "left overs", get ost, inlagd gurka, och lite salad pa. Mycket gott och resterna blev uppatna.:p
 
Funderar pa vad jag ska gora for middag i kvall ... jag hade tankt gora en salad, men sag ett sa himla mumsigt recept pa en "po'boy" med friterad dill gurka fran Food Network. Tyvarr ar det nog sa att det maste bli salad, men jag kan ju alltid piffa till den som jag kanner och gora en smaskig dressing. So there. :p
 
Freestyleade en moussaka. Hade inga burktomater hemma, bara några färska. Fick göra väldigt mycket bechamelsås (den är ju ändå godast, mvh vetejunkie). Alltså, den blev skitful, delvis pga fullkornsmjöl. Men ganska god. Jag tycks befinna mig i en svacka där allt jag lagar blir fult men ätligt. 🙄 Salladen bestod av ruccola, persika och rödlök. Den var faktiskt snygg OCH god! Nu tröstar jag mig med italienskt (lite för sött) rosé på balkongen, ety här är bara 25° nu! Hurra!
 
Har ätit för mycket glass idag. Men det var det värt.
Middagen bestod av lax som sjöds i en snäll lag, serverades ljummen med dill, gräslök, sallad och turkisk-ish yoghurt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
638
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
212
· Visningar
8 194
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 897
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 384
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp