Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag gjorde jag paella, det har jag varit sugen på i flera veckor. Sangria till.

Nackdelen med att bo i en liten by långt ute i inlandet är att det är svårt att hitta fina skaldjur. Lyckades dock hitta kammusslor och blåmusslor i frysdiskarna på ortens mataffärer, som faktiskt blev riktigt bra.
DSC_0014.JPG
 
En sen lunch avats just nu. En bricka med 4 olika hummus fran affaren men bara organiska varor. Rodbetts hummusen var som alltid mycket god, men den med rostad lok ar "to die for". Rottweilern kunde inte lata bli att sitta och stirra pa varje tugga, sa till sin sorg blev hon skickad till sin sang medan jag ater. Just nu slickar jag i mig det sista ... och letar efter lampliga recept, medan hon piper lite tyst da och da for hon far ju inte ata nagot.:angel:
 
Igår åt vi en mer omfattande lunch än vi egentligen orkade pga hungrigt besök, bönbiffar och nypotatis med en yoghurt-majonnäs-srirachasås och morotssallad med koriander och solrosfrön till.

På kvällen åt vi räkor vända i olja och stekt chili, ingefära och vitlök med bake off-surdegsbaguette och smör och Chardonnay. Bubbel med chips först för att få upp salthalten.

Idag kanelbulle och vatten till lunch. Det är olidligt!
 
På kvällen åt vi räkor vända i olja och stekt chili, ingefära och vitlök med bake off-surdegsbaguette och smör och Chardonnay. Bubbel med chips först för att få upp salthalten.
Åhhh vad gott det låter!!
Alltså jag tänker att jag föyttar in hos dig och så får jag äta samma rätter som du typ alltid! :D:up:

Inte för att jag ska klaga på maten idag - har varit på shoppingturné med @Ceta och passade på att äta midddag i stan. Väldigt god burgare med picklad lök och chilimajo samt riktigt bra sötpotatispommes och goda mozzarellasticks på burger-hak. Faktiskt förvånad över att dom var såpass bra, med tanke på vart stället ligger :)
 
Åhhh vad gott det låter!!
Alltså jag tänker att jag föyttar in hos dig och så får jag äta samma rätter som du typ alltid! :D:up:

Inte för att jag ska klaga på maten idag - har varit på shoppingturné med @Ceta och passade på att äta midddag i stan. Väldigt god burgare med picklad lök och chilimajo samt riktigt bra sötpotatispommes och goda mozzarellasticks på burger-hak. Faktiskt förvånad över att dom var såpass bra, med tanke på vart stället ligger :)
Ska du säga!
 
Gazpacho! Står och står till sig i mitt kylskåp, skall förtäras imorgon. Receptet sade 2 tsk champagne, men det hade jag icke. En skvätt rosé och en plattpersika fick duga. Jag är helt hopplös på att följa recept alltså. Ändå tog jag första träffen på sökningen "världens bästa gazpacho". Har orimligt höga förväntningar.
 
Efter tio dagar på Kontinenten med mer eller mindre bra trerätters varje dag (bästa har varit fisk, både lax och torsk, och en helt underbar löksoppa uppe på Montmartre - det var löjligt varmt även i Frankrike, kan jag säga - och en lunchbuffé på vad som tydligen är St. Heliers (Jersey) bästa hotell med fantastiska räkor och efterrätter, är jag nu hemma i Göteborg igen. Det är lite lagom olidligt varmt, så igår bredde vi baguetter med brie och salami och tomater och tog med till stranden med en bytta vitlöksoliver och en med soltorkade tomater. Bad till förrätt och efterrätt. Inte det minsta fel någonstans :)
 
Inte för att jag ska klaga på maten idag - har varit på shoppingturné med @Ceta och passade på att äta midddag i stan. Väldigt god burgare med picklad lök och chilimajo samt riktigt bra sötpotatispommes och goda mozzarellasticks på burger-hak. Faktiskt förvånad över att dom var såpass bra, med tanke på vart stället ligger :)
Och min burgare med bacon och bourbonsås var också riktigt god!:d
 
Planerar förresten överraskningsmiddag till föräldrarna i nästa vecka men behöver hjälp med inspirationen (jag tror dom vill äta något annat än glass och yoghurt vilket är allt jag tänker på i värmen :o :angel: )

Planen är lax till huvudrätt och bubbel som fördrink (har lyckats få med det viktigaste ändå?!). Men vad ska jag göra med laxen? Och förrätt? Och efterrätt? :nailbiting: Det kommer bli väldigt överraskande dock om det bara är rå lax och bubbel..
 
Planerar förresten överraskningsmiddag till föräldrarna i nästa vecka men behöver hjälp med inspirationen (jag tror dom vill äta något annat än glass och yoghurt vilket är allt jag tänker på i värmen :o:angel: )

Planen är lax till huvudrätt och bubbel som fördrink (har lyckats få med det viktigaste ändå?!). Men vad ska jag göra med laxen? Och förrätt? Och efterrätt? :nailbiting: Det kommer bli väldigt överraskande dock om det bara är rå lax och bubbel..

Gravad lax? Eller ljummen/kall inkokt? Alltså inte i gelé utan att man sjuder den i vatten/lite ättika/lagerblad/kryddor och serverar med kokt potatis och en god sås med massa dill och gräslök och citron?
Det är sommarmat för mig, farmor bjöd alltid på det när vi var där. Skagen som förrätt är aldrig fel, och en paj till efterrätt? Eller OSTKAKA MED KLARBÄR?

Herregud. Jag måste snart till stan. Kolla borgarbrackamenyn! Jag är dessutom inne på att flytta till Karlsborg. Hur ska detta sluta?
 
Gravad lax? Eller ljummen/kall inkokt? Alltså inte i gelé utan att man sjuder den i vatten/lite ättika/lagerblad/kryddor och serverar med kokt potatis och en god sås med massa dill och gräslök och citron?
Det är sommarmat för mig, farmor bjöd alltid på det när vi var där. Skagen som förrätt är aldrig fel, och en paj till efterrätt? Eller OSTKAKA MED KLARBÄR?

Herregud. Jag måste snart till stan. Kolla borgarbrackamenyn! Jag är dessutom inne på att flytta till Karlsborg. Hur ska detta sluta?
Ja flytta till Karlsborg! Det är mycket närmare mig, plus att det är ett av få ställen som ör bra att bo på när allt går åt helvete (Stockholm och där jag bor är sämst, lilla Edet är bäst - det har jag läst i Wilderängs dystopier :angel: )

Men ja, inkokt lax låter underbart gott! Ett mycket rimligt och bra alternativ. Bör såsen vara varm eller kall? Spontant känns kall sås rätt lockande men jag får aldrig till det så bra om det inte handlar om tzatziki typ.

Ostkakan tror jag att det blir svårare med (fadern från Småland säger att han är trött på ostkakor och kalvdans pga sin uppväxt) men den ska jag äta själv någon dag :D
 
Idag gjorde jag paella, det har jag varit sugen på i flera veckor. Sangria till.

Nackdelen med att bo i en liten by långt ute i inlandet är att det är svårt att hitta fina skaldjur. Lyckades dock hitta kammusslor och blåmusslor i frysdiskarna på ortens mataffärer, som faktiskt blev riktigt bra.
Visa bifogad fil 17708

Då gott det ser ut!!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
638
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
212
· Visningar
8 247
Senast: tuaphua
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 898
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 384
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp