Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja! Blå Kongo! (Är det namnet egentligen ok i dessa pk-tider?) Ska kolla morötterna närmare. Tack!

Garanterat extremt icke-pk, men en måndag strax innan lunch är jag inte människa nog att komma på en kreativ pseudonym där du ändå skulle förstå vilken potatis-sort som åsyftades.

Tanken slår mig nu - kan det vara så ruskigt att namnet anspelar på hudfärgen på de människor som lever i Kongo-Kinshasa/Kongo-Brazzaville/demokratiska republiken Kongo/vad nu det korrekta namnet är på sagda geografiska område?
 
Garanterat extremt icke-pk, men en måndag strax innan lunch är jag inte människa nog att komma på en kreativ pseudonym där du ändå skulle förstå vilken potatis-sort som åsyftades.

Tanken slår mig nu - kan det vara så ruskigt att namnet anspelar på hudfärgen på de människor som lever i Kongo-Kinshasa/Kongo-Brazzaville/demokratiska republiken Kongo/vad nu det korrekta namnet är på sagda geografiska område?
Enligt Wikipedia heter den "blauer Schwede", alltså "blå svensk", på tyska. 🤔
 
Behöver ananas/mango chutney men orkar inte gå till affären. Kan söt chilisås ersättas eller har någon några andra förslag?

Det är så vansinnigt irriterande saknar en, eller två ingredienser till fyra olika maträtter
 
Matlåda! Fan! Från imorgon och ett tag framåt kommer jag att göra ett projekt som kräver att jag sitter i ett satans rövhål vid världens ände! Jag är så trött på att göra matlådor. Jag hoppas på varma dagar och kör på yoghurt.

Jag kör stenhårt på turkisk/grekisk yoghurt, en bananjävel och salta nötter. Och sura ahlgrens bilar.
 
Ja! Blå Kongo! (Är det namnet egentligen ok i dessa pk-tider?) Ska kolla morötterna närmare. Tack!

Blå Kongo är det enda jag kommer på. Morötterna är lila tycker jag. Rödbetslila.

Annars informerade BARNET om att man kan ta blå karamellfärg och färga risnudlar med. Eventuellt kan detta se ut som enhörningshår. Eventuellt.


Mahalo har en blå shake innehållande dunaliella salina (vad nu det är för nåt). Den är BLÅ. Och heter pussy power.
 
J
Blå Kongo är det enda jag kommer på. Morötterna är lila tycker jag. Rödbetslila.

Annars informerade BARNET om att man kan ta blå karamellfärg och färga risnudlar med. Eventuellt kan detta se ut som enhörningshår. Eventuellt.


Mahalo har en blå shake innehållande dunaliella salina (vad nu det är för nåt). Den är BLÅ. Och heter pussy power.
Jag fick någon sorts smurfblå spirulinahistoria nånstans för ett tag sen. Men jag tog för givet att det var färgmedel.
 
Blå Kongo är det enda jag kommer på. Morötterna är lila tycker jag. Rödbetslila.

Annars informerade BARNET om att man kan ta blå karamellfärg och färga risnudlar med. Eventuellt kan detta se ut som enhörningshår. Eventuellt.


Mahalo har en blå shake innehållande dunaliella salina (vad nu det är för nåt). Den är BLÅ. Och heter pussy power.

Typ ett blått algpulver. Det och spirulina blir som en flytande smurf.
 
@MJLee du kan inte göra egen chutney? Valfri frukt (plommon, päron, äpple osv), lök, vitlök, chili, äppelcidervinäger och socker typ. Lite curry kanske jag haft i nån gång med. Annars tror jag säkert sweet chilisås funkar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
639
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
8 539
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 923
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 409
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp