Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
I fredags var jag mycket gnällig efter min första arbetsvecka efter semestern (nåja, en tvådagarsvecka). Vi spontanade ihop en minikräftskiva. Några färska svenska kräftor på lösvikt, räkor, hemmagjord aioli, kokt kronärtskocka med smör och havssalt, en liten snabbt ihopfixad minivästerbottenpaj lagom för två personer, ost&kex, vitlöksbaguette. Vitt vin till, en alvharino, och varsin minisnaps som var över från midsommar. Sedan var jag på SÅ mycket bättre humör!

Och igårkväll var vi på 30-årsfest med buffémat, mycket varmrökt lax och goda såser och matiga sallader och fantastiskt hembakt bröd. Vin och snaps till middagen och drinkbord och dans i partytält hela natten. Godast var aperol spritz och hallonojitos :D Vi kom hem 04:30 imorse :angel: Vilket innebar att dagens brunch fick utökas med dessert i form av bake off croissanter med nutella.
 
Släktkalas idag. Hann inte äta något före, men vägde upp det. Det var buffé med en massa olika goda saker. Sedan kaffe och tårta. Och nu har jag potatissallad med dijondressing och ugnsstekt lax för säkert en hel vecka i kylen. Utmärkt!
 
Lax, tzatziki, labneh (tog fel och fick med timjan istället för mynta), rå rödlök och paprika. Och minipotatisar. SKORK älskar potatis. Alltså är det bra föda. På kvällen har vi klämt nån veteöl och ätit choklad, mycket trevligt.
 
Jag läste något här i förbifarten om stekt tortellini och igår hittade jag på en skojig liten kvällsmat på färsk svampfylld sådan, som jag först fräste i pannan, hällde på någon deciliter vatten och lät bubbla. Smälte ner lite krämig blåmögelost och lite pesto och serverade i djup tallrik med gaffel i soffa framför brittiskt kriminaldrama. Är det så man ska göra (förutom att jag i normala fall hade haft en massa mer grönsaker inblandade men det spöregnade och jag orkade inte gå ut)? ;)
 
Jag läste något här i förbifarten om stekt tortellini och igår hittade jag på en skojig liten kvällsmat på färsk svampfylld sådan, som jag först fräste i pannan, hällde på någon deciliter vatten och lät bubbla. Smälte ner lite krämig blåmögelost och lite pesto och serverade i djup tallrik med gaffel i soffa framför brittiskt kriminaldrama. Är det så man ska göra (förutom att jag i normala fall hade haft en massa mer grönsaker inblandade men det spöregnade och jag orkade inte gå ut)? ;)
Exakt så!

Jag stekte min färska svamporavioli i olivolja. Stekte separat kulörta småtomater i samma olja, snabbt och hett. Skvätte kulturtantsketchup på tomaterna och puttrade sen denna rödgröna röra med pastan nån minut. Åt framför jobbdatorn.
 
Just ja! Apropå rödgrön röra: vad finns detför blå saker att äta? Alltså blå. Inte typ lila. Jag har ett regnbågstema i bakhuvudet.
 
Fick middagsgäst igårkväll, vi lagade min snabba go-to rätt som dessutom behövde vara glutenfri: potatisgnocci med massa grejer. Vi stekte vitlök, rödlök, chorizokorvslantar, broccoli, strimlad svartkål och zucchini. Kryddade med flingsalt, persilja. Vände ner gnoccin och toppade med smulad feta och hackade hasselnötter. Åts med dijon, CF och ajvar (inte ihopblandat utom som kalla såser till). Gott och matlådevänligt!
 
Matlåda! Fan! Från imorgon och ett tag framåt kommer jag att göra ett projekt som kräver att jag sitter i ett satans rövhål vid världens ände! Jag är så trött på att göra matlådor. Jag hoppas på varma dagar och kör på yoghurt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
639
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
10 11 12
Svar
233
· Visningar
8 790
Senast: MJLee
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 942
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 422
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp