Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag var på Pinchos igår med en av mina bokcirklar. Åt marinerade oliver, baconlindade dadlar, någon liten kebabaktig historia, halloumifries, sötpotatisfries och små panerade kycklingbitar. Och en crème brûlée och tre minichurros. Och en alkoholfri godisdrink och en kopp kaffe. Så gott, så mätt, så nöjd.
 
Kände mig duktig igår.

Gjorde denna (kopierad från blogg)
Örtig lax med parmesan
Till ca 8-10 personer

  • 1,5 kg benfri laxfilé/laxsida
Marinad:
  • 1½ dl olivolja
  • Rivet skal och saften av 1 lime
  • 1½ dl finriven parmesanost
  • 1½ dl finhackade blandade örter (jag använde persilja och basilika)
  • 1 msk flytande honung
  • ½ msk salt
Topping:
  • 1 kg oskalade räkor
  • 3 msk finhackad dill
Gör så här:
  1. Börja med toppingen. Skala räkorna och blanda dem med dill. Ställ kallt.
  2. Blanda alla ingredienserna till marinaden.



    Underbart god lax med en härlig marinad på färska örter.
  3. Lägg laxsidan på en bakplåtsklädd plåt. Bred marinaden över laxen och stek den i ugnen i ugnens mitt på 150°C i ca 30 minuter. Eller tills en termometer visar 55°C. Förvara laxen kyld till serveringstillfället eller servera den varm.
  4. Toppa med räkorna.
  5. Servera med romsås och kokt potatis.
Romsås
Ca 8-10 personer

  • 5 dl creme fraiche
  • 1/2-3/4 tub citronmajonäs, personligen är jag inte så förtjust i majonäs så näst gång ska jag testa utan majonäs och riva i lite citronskal.
  • 1 burk stenbitsrom
  • Hackad dill
  • Salt och peppar
Gör så här:

  1. Blanda samman alla ingredienser. Ställ kallt.
Samt hennes gudomliga gurksallad.
Thai gurksallad
  • 1 färsk gurka
  • 1/4 tsk salt
  • 1/4 liten rödlök
  • 3 msk hackade jordnötter
  • 2 msk hackad färsk koriander
Dressing:

  • 2 msk socker
  • 2 msk vatten
  • 4 msk sweetchilisås
  • 1 msk äppelcidervinäger
Gör så här:

  1. Dela gurkan i bitar och häll över saltet och blanda väl. Låt gurkan stå och dra 15-30 minuter.
  2. Blanda ihop allt till dressingen och blanda ner gurkan. Hit kan du förbereda och låta stå i kylen i flera timmar.
  3. Hacka lök, koriander och jordnötter och strö det över gurkblandningen.
Galet gott!
 
Idag blir det kyckling med hemagjord jordnötsås och nudlar.

Mycket roligare att laga mat när det bara är jag och sambon och man kan testa lite nytt. Tonårinbgarna vill bara ha tacos, pizza, hamburgare eller korv.. jäj vad roligt eller inte att fixa mat då
 
Idag serverar jag små söta tomater i olika färger från mammas växthus med mozzarella, basilika och olivolja till förrätt.
Till huvudrätt färsk pasta med karljohansvamp, olivolja, nyplockad vitlök, chili, persilja och parmesan. Vansinnigt gott. VLIN till, det är ju trots allt lillfredag.

Senare ikväll hade jag tänkt testa limemarinerade vindruvor (mörkblå, och inte helt mogna då min mor av pur missunsamhet gentemot gårdens getingar skördade dem aningen för tidigt) med mascarpone för att försöka hålla någon sorts löst italienskt tema.
 
Kylskåpsrens: pastasås gjord på smörfräst vitlök, rödlök, tunna morotsslantar, zucchini, svartkål och soltorkade tomater. Puttras ihop med lite vitt vin för syra, dijon, vanlig senap, grädde, CF och persilja. Toppas med riven parmesan och saltrostade solroskärnor :d
 
Igår blev en lite underlig matdag - först åt jag en fransk hotdog i farten till lunch (god! El Diablo hette den, på Seven Eleven, klart högt köttinnehåll och riktigt bra skjuts) och sedan tre skivor skinka när jag kom hem efter träningen, sedan åkte vi och badade och sedan åt jag smörgås och glass framför tv:n. Allt var naturligtvis jättegott, men det där med "ordentlig matlagning" fallerade rätt snabbt ;) Måste ju liksom ta vara på kvällarna då det fortfarande går att bada!

Ikväll bjuds jag på köttfärssås hemma hos en god vän, ska bli mysigt!
 
Tänkte göra fried rice ikväll. Ska ha i bacon, rödlök och broccoli (vad jag har hemma). Enligt recept ska man steka grönsaker/kött och sedan lägga det åt sidan. Börjar jag med att steka bacon tills det är lite knaprigt och har sedan i löken och broccolin?
Jag skulle steka bacon knaprigt separat och låta det rinna av på hushållspapper.
 
Jag åt falafelrulle till lunch och just nu vill jag aldrig mer se en falafel. Vi har blivit lite bundis med killarna som har stället, så de späckar alltid bröden fulla med allt möjligt extra smaskigt. Idag bjöd de på Fanta, dessutom. Fanta! Kan inte minnas när jag sist drack det. Och till mat? Jag smakade lite på min partners, men sparar min i kylen till ett annat tillfälle eller tills det kommer barn som vi kan fylla med socker på besök.
 
Jag åt falafelrulle till lunch och just nu vill jag aldrig mer se en falafel. Vi har blivit lite bundis med killarna som har stället, så de späckar alltid bröden fulla med allt möjligt extra smaskigt. Idag bjöd de på Fanta, dessutom. Fanta! Kan inte minnas när jag sist drack det. Och till mat? Jag smakade lite på min partners, men sparar min i kylen till ett annat tillfälle eller tills det kommer barn som vi kan fylla med socker på besök.
Du kan skicka både Fantan och kommande falafelrullar till mig! Jag tar tacksamt emot!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
639
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
8 589
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 927
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 416
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp