Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick finfrukost på ett jobbmöte idag: surdegsfralla med ost, groddar, paprika. Grekisk yoghurt med granola, jordgubbar och mynta. Och smoothie! Jag ångrade bittert yoghurten med müsli och banan jag hade ätit till hemmafrukost, och sparade smoothien till eftermiddagen.

Nu ska jag strax hem till partner som ska grädda våfflor! Är utlovad både matig version men framförallt det viktigaste: med hjortronsylt från hans släkthalva i Gällivare.
 
Jag äter fortfarande potatissallad och ugnsstekt lax till middag varje dag. Lunch i skolmatsalen för vi får gratis lunch de två första veckorna. Tur, för jag är helt och hållet slut som artist de första veckorna när eleverna har kommit tillbaks. Idag ska jag försöka hålla mig vaken tills jag går och lägger mig iaf.
 
Onsdagsmiddag - löjromspizza!
Gjorde en frasig pizzabotten, kletade på cremefraise och hyvlade över rikligt med lagrad parmesan. Lät pizzan kallna till ljummen och körde sedan på topping med kalixlöjrom, rödlök, gräslök och klickade ut lite cremefraise. Skivade tunna citronklyftor och la över. Oerhört gött!

39082082_313052312791048_9034352295684341760_n.jpg

FA470D71-4B8C-4455-8DC8-2F725C7E4DB7.jpeg
 
En bra sak med att ha ett jobb är att man ibland blir bjuden på restaurang via jobbet. Idag i Malmö. Jag åt på Sajvva, om det är bekant för trådens malmöiter? Jag tyckte att det var jättegott! Vi fick dumplings till förrätt och sedan tog jag en typ kimchiburgare. Det var portobello som burgare och chili och sallad och nån sorts veg bulgogi och lite av varje. Som en köttmiddag, fast vegetarisk och mycket god.

Sedan cyklade jag 4 mil till mitt vandrarhem. Öresundståg är så bra, en får ta med sin cykel!
 
För att allmänbilda oss gällande cikorian som matväxt måste jag citera gårdagens kvällslektyr. Hagdahl skriver:

"Utom de under Grönsaker omnämnda saladsväxter hafva fransmännen upptagit en art af cikoriernas slägte, som med lätthet odlas hela sommaren igenom och som de beteckna med namnet Herbe gigot de mouton. Det underbara är, att den till lukt och smak skall påminna om ett väl stekt fårlår, hvarför den i katolska länder med synnerliga nöje ätas på fastedagar; detta är ungefärligen som när man stryker smör om nosen på jag hundar, men endast giver dem torra brödet!"

Vad tror ni, kan den ersätta lammkotletter? :D
 
För att allmänbilda oss gällande cikorian som matväxt måste jag citera gårdagens kvällslektyr. Hagdahl skriver:

"Utom de under Grönsaker omnämnda saladsväxter hafva fransmännen upptagit en art af cikoriernas slägte, som med lätthet odlas hela sommaren igenom och som de beteckna med namnet Herbe gigot de mouton. Det underbara är, att den till lukt och smak skall påminna om ett väl stekt fårlår, hvarför den i katolska länder med synnerliga nöje ätas på fastedagar; detta är ungefärligen som när man stryker smör om nosen på jag hundar, men endast giver dem torra brödet!"

Vad tror ni, kan den ersätta lammkotletter? :D
Jag är ju som alla i tråden väl har noterat svårt förtjust i cikoria. Så även i lammkotletter. Men jag tycker inte att de är utbytbara.
 
Om man vill förvandla ett grytrecept till ett crock pot recept kan någon ge några tips vad man ska tänka på? :idea:
 
Har hört talas om Sajvva @Petruska , men det ligger i fel ände av stan för min del så jag har inte haft tillfälle att prova. Mitt jobb hade en AW där men jag kunde inte av någon anledning jag glömt.
Blir det fler Malmö-middagar?
 
Jag var så trött imorse att jag inte ens orkade tänka på att ta fram något ur frysen, som jag egentligen försöker äta ur lite grann. Första veckan tillbaks efter semestern = fungerar inte riktigt som vanligt ännu...!

Har dock slattar av diverse helfabrikat därinne - några falaflar, några vårrullar, några veganska små munsbitar som jag glömt vad de heter, några köttbullar... osv. Kanske lyckas få ihop ett par varma plocktallrikar av detta tillsammans med lite grönsaker och grejer. Annars finns fin chorizo i kylen kom jag just på, det brukar ju gå att hitta på något av.

Imorgon har vi femårsfest med jobbet och jag har hört att det ska bli lax till förrätt och kyckling till huvudrätt, mer vet jag inte. Ser fram emot att för första gången sedan julen 2014 gå på jobbfest där jag inte är konferencier ;) och alltså får sitta ner under middagen!
 
Ypperligt bröd till frukosten på mitt skånska b&b!

Vegetarisk paella-ish till lunch, inte enastående god, men klart god.

Råkar ha en god vän i trakten, så tittade in hos henne på kvällste med mackor. Även där gott bröd och goda marmelader.
 
Var till farmodern igår och stal lite örter, oregano, salvia, timjan och basilika närmare bestämt.
Dessa fick förgylla tomatsåsen som puttrade på spisen större delen av dagen.
Framåt kvällen förvandlades hälften till köttfärssås mha lycklig kossa, och återstoden till belugasås.
Åts med spaghetti.
Har ätit samma idag med, både till lunch och kvällsmat. :o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
639
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
8 601
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 931
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 420
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp