Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Middagskatastrof igår, när jag var ynklig och inställd på att bli serverad mat (och eventuellt matad som en fågelunge), men den som skulle laga mat var trött och föreslog smörgås till middag. Det slutade i mer ynklighet och sen färsk pasta med en sås på lök, rivna morötter, riven squash, fetaost och timjan, som vi gemensamt fick ihop under mitt ledarskap. Jag är kräsen och mer hemma i köket och jag märker med fasa hur hämmad min partner blivit på matlagninsområdet. Hen är rädd att göra fel och landar i ett uppgivet ”du vet ändå bäst”. Hu!
 
Jag funkar också jättebra på placebo med kaffe. Dagtid blir jag pigg, men har inga problem att sova om jag dricker kaffe sent. Min slutsats: jag blir egentligen inte pigg av kaffet dagtid, det är enbart placebo :D

Jag blir inte pigg eller särskilt alert av kaffe tror jag, bara mentalt tillfredsställd. Men dricker jag på kvällen kan jag inte sova.
 
Alltså... prova några kvällar utan kaffe säger jag. Känns som liknande när du kom på att du var laktosintolerant?
Nej. Jag vet att det inte är därför. Dels för att jag har testat några omgångar, dels för att jag var sömnstörd redan som barn.

Men tack för omtanken!
 
Jag har pga tidsbrist följt trådens tema "saker jag inte ätit på evigheter" och käkat blodpudding med lingonsylt och rårivna morötter de senaste dagarna. Nu får det dock bli ordning på torpet igen och en köttfärssås till lasagne står och bubblar på spisen.
 
Couscous med kycklinggryta (eller nåt åt det hållet) med sambal oelek, kikärtor, persilja och honung. Gott och väldigt vardagligt liksom. Avslutade dock middagen med en minst sagt enorm portion rabarberpaj med vaniljglass :o :D Var ju tvungen att använda upp sista rabarbern i landet innan dom blev alltför ledsna.
 
Här åts det rotfruktssoppa och ostmacka igår. Mycket rotselleri, morot, lök och lite potatis, så enkelt, så gott. Toppade med finhyvlad, citronmarinerad fänkål, en kesoklick för proteinet och rostade salta pumpakärnor.
 
Jag var på blixtvisit i Stockholm igår. Fick riktigt god lunch, räksallad med belugalinser och hyvlade gulbetor och grönkål och grejer, med en parmesandressing.

mobiluppladdning_5ba34fbe9606ee5833199f23_thumb.jpg


Var dödstrött vid hemkomst, så vi hämtade sushi, ty jag har ju bitits av sushidemonen och vill bara äta sushi hela tiden. Det var fantastiskt gott! Boyfriend hade köpt rumänsk Fanta med citron och fläder (han är ytterst förtjust i att prova nya produkter och nu hade Hemköp på Frölunda Torg en hel HYLLA med ny läsk så... :laugh: Den var kall och söt och det var precis vad jag behövde men nu i efterhand kan jag hålla med @Killaloe som blixtsnabbt meddelade att hon tyckte att den smakade diskmedel ;)
 
Jag gjorde förresten nån sorts frittata till lunch igår eftersom jag satt hemma och försökte läsa. Slängde lök, bitar av kokt potatis, stora vita bönor, squash och paprika med lite chiliflakes och salt i en form med olivolja, skjutsade in i ugnen medan jag rörde ihop ägg, en skvätt iKaffe, lite mjöl och salt och svartpeppar, som jag sedan hällde i formen och toppade med smulad fetaost. Ugnen igen och åt sen med tunnhyvlad fänkål, morot och äpple med pumpakärnor och citronett. Inte precis fem stekspadar för smak, men det finns massor kvar och lunchen är räddad även idag.
 
Jag gjorde förresten nån sorts frittata till lunch igår eftersom jag satt hemma och försökte läsa. Slängde lök, bitar av kokt potatis, stora vita bönor, squash och paprika med lite chiliflakes och salt i en form med olivolja, skjutsade in i ugnen medan jag rörde ihop ägg, en skvätt iKaffe, lite mjöl och salt och svartpeppar, som jag sedan hällde i formen och toppade med smulad fetaost. Ugnen igen och åt sen med tunnhyvlad fänkål, morot och äpple med pumpakärnor och citronett. Inte precis fem stekspadar för smak, men det finns massor kvar och lunchen är räddad även idag.
Visst ja, jag hade i kapris också, inspirerad av @VLMF s ugnspannkaka!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
639
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
10 11 12
Svar
233
· Visningar
8 843
Senast: MJLee
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 998
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 429
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp