Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har levt på potatis- och purjolökssoppa i några dygn nu pga att jag råkade koka helsikes mängder av det. Men nu när jag kom hem och skulle käka lunch hade mannen ätit upp det sista vid något obevakat ögonblick :cautious: det blev därför en skål enkel havregrynsgröt till lunch. Misär! Det är så ni brukar säga här i tråden om sådana här situationer va? :);)
 
Fick ju lyfta på röven idag så att säga och laga mat eftersom potatis- och purjolökssoppa tog slut. Pasta med tomat- och morotssås, toppat med vitlöksfrästa kantareller blev det. Till det ugnsrostade rödbetor med diverse grönt småplock, chèvre och pinjenötter :d
 

Bifogade filer

  • 40A1E187-3BEA-4A91-91D7-C1B183007EDA.jpeg
    40A1E187-3BEA-4A91-91D7-C1B183007EDA.jpeg
    224,4 KB · Visningar: 29
Fick ju lyfta på röven idag så att säga och laga mat eftersom potatis- och purjolökssoppa tog slut. Pasta med tomat- och morotssås, toppat med vitlöksfrästa kantareller blev det. Till det ugnsrostade rödbetor med diverse grönt småplock, chèvre och pinjenötter :d

Bonusbild som dottern, 5 år, tog på sin tallrik :D hon ville inte ha rödbetor och chèvre utan prinskorv istället???:confused::confused:
 

Bifogade filer

  • 6CE654C9-0E14-49FC-B34F-A35622ED6172.jpeg
    6CE654C9-0E14-49FC-B34F-A35622ED6172.jpeg
    181,5 KB · Visningar: 30
Stekt gnocchi med broccoli, sojabönor och brynt smör med kapris, citron och salvia. Nu funderar jag på chokladglass, jag har nämligen tränat idag och är lite orolig att gnocchi med smör inte innehåller tillräckligt med fett och kolhydrater för att kompensera för detta..:idea:
 
Jag promenerar förbi både kvitten och paradisäpple som ingen plockar (på allmän plats) dagligen och tänkte förbarma mig. Nu är jag väl kanske ingen stor geléanvändare, men marmelad, kanske? Vad tror ni? Var det @Lena Furberg , som skrev om paradisäpplen? Recept? Blir det gott? Användbart?
 
Jag promenerar förbi både kvitten och paradisäpple som ingen plockar (på allmän plats) dagligen och tänkte förbarma mig. Nu är jag väl kanske ingen stor geléanvändare, men marmelad, kanske? Vad tror ni? Var det @Lena Furberg , som skrev om paradisäpplen? Recept? Blir det gott? Användbart?
Kvittenmarmelad brukar jag göra, av allmänna kvitten, ibland. Paradisäpplen funderar jag på i år. Har aldrig använt dem till något förut.
 
Kvittenmarmelad brukar jag göra, av allmänna kvitten, ibland. Paradisäpplen funderar jag på i år. Har aldrig använt dem till något förut.
Vad använder du för recept till kvittenmarmelad, eller googlar du fram något som verkar lämpligt? Paradisäpplena är så vackra att jag gärna hade velat använda dem!
 
Orimligt trevlig matdag igår. På en torsdag!!
Till lunch: risotto med späda grönsaker, picklad pumpa och friterad ostronskivling. Nybakt bröd och jättegod salladsbuffé till. Kaffe på maten.

Till kvällen hade partner köpt rödbetor och ville göra borstj. Jag har faktiskt aldrig ätit det innan, och trodde det var en vegetarisk rätt, men i det här receptet skulle det vara kött så vi testade med. det. Det blev jättejättegott! Smetana till och Moldau i högtalarna för stämningens skull :D
Eftersom det var sopptorsdag blev det även bud på efterrätt: handgjord ostkaka (Brostorps) köpt i ostbutiken med lättvispad grädde och hjortonsylt :love:
 
Orimligt trevlig matdag igår. På en torsdag!!
Till lunch: risotto med späda grönsaker, picklad pumpa och friterad ostronskivling. Nybakt bröd och jättegod salladsbuffé till. Kaffe på maten.

Till kvällen hade partner köpt rödbetor och ville göra borstj. Jag har faktiskt aldrig ätit det innan, och trodde det var en vegetarisk rätt, men i det här receptet skulle det vara kött så vi testade med. det. Det blev jättejättegott! Smetana till och Moldau i högtalarna för stämningens skull :D
Eftersom det var sopptorsdag blev det även bud på efterrätt: handgjord ostkaka (Brostorps) köpt i ostbutiken med lättvispad grädde och hjortonsylt :love:
Himmel, så gott alltihop lät! Och på en torsdag!

Borstj är oftast en vegetarisk rätt, men kokas nog traditionellt på köttbuljong, tror jag. Jag har fått stekt fläsk eller bacon på toppen som vegetarian nån gång. I Polen kan man få ukrainsk rödbetssoppa, som är rosa av syrad grädde och innehåller bönor, grönsaker, ägg och ibland en korvstump. Jag ska nog laga borstj, eller barszcz, som den polska varianten heter. Eller kanske ännu hellre den ukrainska, den är jättegod! Så bra höstmat!
 
Igår lagade jag torsk, tror det var vanlig filé snarare än rygg, fångad av förälder eller vän av förälder i Norge. Den fick gå, ganska milt kryddad med salt och peppar och persilja, i ugnen med lite smör på. Jag stekte under tiden kantareller (självplockade i Icas disk ;)) och baconbitar som fick strösslas över. Himmelriket i en stekpanna, alltså! Rackarns så gott.

Till detta, råriven blomkål som gosat sig i citronsaft, blandad med svarta bönor, majs från burk samt hackad röd paprika. Och piripirisås efter behag. Det var så gott va. Längtar hysteriskt till min matlåda.

mobiluppladdning_5ba491a2ddf2b357090f7eeb.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
639
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
214
· Visningar
8 338
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 916
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 405
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp