Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh vilken god mat jag har lagat! Gratäng på huvudsakligen potatis, men även palsternacka, strimlad grönkål & svartkål, mycket muskotnö, samt hackade cashews och Violife-ost på toppen. Till stekte jag mer svartkål, syrligt äpple, champinjoner och grovhackade valnötter, nästan enligt tips från @Hyacinth - där var redan tre klyftor vitlök i gratängen så jag tänkte att det räckte. Så gott! Tur att jag gjorde jättemycket så att jag kan äta samma sak i flera dagar!
 
Sallad till middag, alltså Sallad. Med burkmajs, men utan avokado. Fullkomligt urtrist och jag kände inte alls för råa grönsaker. Klarade inte ens att äta upp eländet och nu funderar jag på om jag behöver lite glass.
 
Sallad till middag, alltså Sallad. Med burkmajs, men utan avokado. Fullkomligt urtrist och jag kände inte alls för råa grönsaker. Klarade inte ens att äta upp eländet och nu funderar jag på om jag behöver lite glass.
Den där Salladen verkar vara något av ett problemområde. Jag hade behövt bulle, men glass låter också bra.
 
Den där Salladen verkar vara något av ett problemområde. Jag hade behövt bulle, men glass låter också bra.
Du behöver definitivt glass, gärna med något varmt till typ kolasås så du får varm mat (!) efter en sådan prövning
Jag är också lite orolig för att hen inte har fått något varmt!
Det är just precis varm mat jag behöver - ni förstår precis! Jag åt ingen glass, är liksom inte sugen på sött alls, men väl lite yoghurt med valnötter, päron och nyplockat Ingrid-Marie. Glass med varm kolasås lät i och för sig inte alls så dumt!

Den där Salladen kommer min partner undan med bara tack vare sina surdegs- och städförmågor.
 
Det är just precis varm mat jag behöver - ni förstår precis! Jag åt ingen glass, är liksom inte sugen på sött alls, men väl lite yoghurt med valnötter, päron och nyplockat Ingrid-Marie. Glass med varm kolasås lät i och för sig inte alls så dumt!

Den där Salladen kommer min partner undan med bara tack vare sina surdegs- och städförmågor.
Ringa varm honung över yoghurten nästa gång!
 
Ringa varm honung över yoghurten nästa gång!
Ajaj, ska bli! Eller, nästa honungsburk, eftersom den vi har just nu är en gåva från en bekant med bin och smakar himmelskt. För fin för att värma, helt enkelt!

Hur värmer man förresten honung utan mikro? I gryta känns så kladdigt...över vattenbad på en stor sked?
 
Ajaj, ska bli! Eller, nästa honungsburk, eftersom den vi har just nu är en gåva från en bekant med bin och smakar himmelskt. För fin för att värma, helt enkelt!

Hur värmer man förresten honung utan mikro? I gryta känns så kladdigt...över vattenbad på en stor sked?
Över vattenbad låter rimligt - jag brukar köra den några sekunder i mikron bara för att den ska bli flytande (det gör jag dessutom oavsett hur fin honungen är :o )
 
Över vattenbad låter rimligt - jag brukar köra den några sekunder i mikron bara för att den ska bli flytande (det gör jag dessutom oavsett hur fin honungen är :o )
Vi funderar faktiskt på att skaffa en mikro, men med tanke på hur motstridiga känslor vi båda har inför det lär honungen hinna ta slut först!
 
Vi funderar faktiskt på att skaffa en mikro, men med tanke på hur motstridiga känslor vi båda har inför det lär honungen hinna ta slut först!
Jag använder enbart mikro till att smälta honung, göra smör mjukare (när jag glömmer att ta ut det inför bakning och det ska vara rumsvarmt) samt att göra havregrynsgröt i - så jag förstår aversionen!
 
Jag använder enbart mikro till att smälta honung, göra smör mjukare (när jag glömmer att ta ut det inför bakning och det ska vara rumsvarmt) samt att göra havregrynsgröt i - så jag förstår aversionen!

Jag poppar popcorn och smälter choklad när den stora julpsykosen sätter in :D

Igår bakade jag pajer till dagens torsdagsfika - med blåbär, björnbär, hallon och körsbär. Fick feeling och rev över mörk choklad, det hela serveras klockan 15 med vaniljvisp till. Delicatobollar med hallon och lakrits till veganer och glutenintoleranta.

Efter detta gjorde jag en favoriträtt - varm smörgås i våffeljärn, med god rökt skinka och prästost och sriracha. Det var givetvis barnsligt gott, framför första avsnittet av Hyséns. Så gott att jag fick ta en till.

Jag köpte förresten en bit grekisk hårdost igår som jag genast glömt namnet på, men ser fram emot att prova i helgen till några goda stora gröna oliver och något gott bröd!
 
Jag har aldrig bott med micro. Av pedagogiska skäl köpte jag ingen när BARNEN skulle börja fixa mellanmål och sånt. Desdutom är de fula och tar plats. :)

Jag vill ha en anti-microfilterbubbla!
Jag hade mikro ett par år, mest för att jag fick en (jag stoppade den helt brandsäkerhetsvidrigt i skafferiet för att slippa se den). Av praktiska skäl överväger vi nu en och en stor bonus vore att jag kan använda den till att värma min vetevärmare i vinter. Jag är rätt frusen och kan inte med att värma upp ugnen bara för att värma vetevärmaren. Vi tycks dock inte kunna hitta någon vi står ut med rent estetiskt (utan att bli komplett ruinerade, förstås), så vi får se.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
668
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
12 386
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 789
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 491
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Presentation och frågor 💖🦄
  • Föl 2020
  • Insektsspray

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp