Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lyxade till det på Pinchos igår med @Frokennordberg. En liten fisktaco, en liten langos, en liten svamprisotto, halloumifries med limedipp och stora fina gröna oliver. Och en rackarns god alkoholfri cocktail, och en rosa crème brûlée. Är nog fortfarande mätt!

Kaffe på balkongen hemma hos boyfriend efteråt (han fick äta upp resterna av fikat jag bjöd på på jobbet), det är helt otroligt att man kan sitta ute efter mörkrets inbrott mitt i oktober!
 
Är ensam hemma men lyckades för en gångs skull laga något vettigt till middag ändå (jag brukar annars ta tillfället i akt och äta allt som enligt PARTNER inte räknas som "riktig middag", typ gröt eller mackor eller chokladbollssmet eller så). Four cheese ravioli fick gotta ihop sig i en panna tillsammans med en rejäl klick smör, en lika rejäl skvätt vitt vin, några nypor salvia och lite citronskal. Serverades med rikliga mängder parmesan samt ett glas Governo.

Överlägger nu med mig själv om huruvida jag ska orka gå och hämta Häagen Dazs i frysen, eller fortsätta slumra på soffan i några timmar till.
 
Lider också av digerdödspest. Lunginflammation Light samt renovering. Partner skalade och kokade samt mixade morötter och jag hällde i kokosmjölk, muttitomater, vitlök, lime, chili, ingefära, koriander, citrongräs, grönsaksbuljong och allt annat asiatiskt jag kunde komma på. Åts med yoghurt, färskt bröd och min mammas svartvinbärssaft. Kände mig matt men nöjd efteråt.
 
Hörrni. När jag var i Sverige sist blev jag matad med små salta, stekta paprikor av min fars fru. Padrones? Fantastiskt gott!
Min paprikaplanta sprutar fortfarande ur sig frukter, men de flesta hinner bli orangea innan jag kommer ihåg att plocka dem. Vad tror ni om att padrona dem? De är ganska söta som orangea, inte som de gröna.
 
Lider också av digerdödspest. Lunginflammation Light samt renovering. Partner skalade och kokade samt mixade morötter och jag hällde i kokosmjölk, muttitomater, vitlök, lime, chili, ingefära, koriander, citrongräs, grönsaksbuljong och allt annat asiatiskt jag kunde komma på. Åts med yoghurt, färskt bröd och min mammas svartvinbärssaft. Kände mig matt men nöjd efteråt.


Renovering! Jag lider med dig.
 
Vi är "på landet", dvs inte i stan (landsbygd kan det väl egentligen inte heller kallas, men som sagt - inte i stan). På väg ut igår fyndade vi sejrygg, som vi slängde i ugnen ihop med fint skuren fänkål och morot, smör och salt och peppar. Gjorde en liten vitvinssås till och toppade allt med rätt stora mängder hackad persilja och gräslök (de växer båda ännu med kraft i trädgården därhemma). Eldade i brasan, läste böcker och åt mörk choklad resten av kvällen. Nu har jag just ätit gröt med katrinplommon och havremjölk och ska ut längs stranden med ystra hundar.
 
Jag har hjälpt Modern att bygga växthus och som tack blivit utfodrad med palak paneer på hemgjorda paneer och hemodlad mangold, ris, raita och någon indisk variant på pickles. Rödbets- och chokladkaka med valnötter till fika. Idag äter vi friterade persilje- och sellerirötter, sedan ska vi hacka ihop en wok på bl a. dessa:
DSC_0086.JPG
:angel:
 
Jag har haft några misärveckor, med tillfälliga höjdpunkter, typ. Maten är alltid första grejen jag prioriterar bort att orka med när jag inte mår så bra. Inte för att jag inte vill äta den, utan mest för att jag inte orkar göra den. Skulle behöva en hushållerska!

Ikväll blev det iaf halloumiburgare och sötpotatispommes (färdiga på påse...). Mycket gott. Vin till. Hoppas lite på att det vänder nu. Om inte annat ska jag till företagshälsan nästa vecka och ta tag i saker och ting.
 
Delikatessmiddag: en halv Gorbys vegetarisk pirog och en tugga Billys panpizza.

Japp. Sant.

Min partner brukade ibland äta Billys till mellanmål i sena tonåren och jag åt ibland Gorbyspirog till lunch i stallet när jag var barn och tonåring. Vi har diskuterat den där pizzan och pirogen en tid och båda hävdat att det den andra åt var totalt oätligt. Jag menar Billys, det går ju inte att äta, men vegoGorby minns jag som helt okej! Så. Det var dags.

Tyvärr visade båda sig vara fullkomligt oätliga, så nu har jag besparat er att prova (jag åt såklart upp min halva pirog och höll hyfsat god min, men den där pizzabiten, den fick jag slänga eftersom min partner trots att han påstod att pizzan var god inte vill ha min halva...hm:cautious:).
 
Kycklingfilé bäddades in i strimlade morötter, strimlad selleri, blåmögelost, tomat, diverse gröna blad, någon slags stark (!) sås som hittades på kvarterets lilla mexikanska butik, och briochebröd. Gott, men lite för starkt för mina relativt klena smaklökar. Undrar när jag ska börja lära mig att mexikanerna menar allvar med sin chili...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
655
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
12 13 14
Svar
273
· Visningar
10 602
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 262
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 841
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • The Eras tour Stockholm
  • Vad läser du just nu?
  • SD:s trollfabrik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp