Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade mikro ett par år, mest för att jag fick en (jag stoppade den helt brandsäkerhetsvidrigt i skafferiet för att slippa se den). Av praktiska skäl överväger vi nu en och en stor bonus vore att jag kan använda den till att värma min vetevärmare i vinter. Jag är rätt frusen och kan inte med att värma upp ugnen bara för att värma vetevärmaren. Vi tycks dock inte kunna hitta någon vi står ut med rent estetiskt (utan att bli komplett ruinerade, förstås), så vi får se.

Det mesta min mikro används till är också vetevärmare! Partners orimligt dåliga blodcirkulation i tårna gör att vetevärmaren snurrar i mikron flera gånger per kväll och åtminstone en gång på morgonen.
Min står i kallskafferiet, och det var en elektriker som installerade den där så jag tror absolut inte det är brandfarligt?
 
Lunch på Studio PPKSM med SONEN. Vegan husmanskost, "köttbullar" med potatismos, sås, rårörda lingon och pressad gurka. Ganska gott, mycket mättande. Trevligt ställe, jag ska gå dit någon kväll i vinter.
 
Jag är en microfantast av stora mått. Använder den för att värma gårdagens rester, mina frysta matlådor när jag inte orkar laga mat, tina råvaror (pga obefintlig framförhållning :o), värma tevatten, värma mjölk till kaffet, förbaka bakpotatis och mycket annat.

Jag bodde utan micro första året som student (inneboende), det var riktigt jobbigt att behöva vänta en timme på att maten skulle bli varm när man kom hem trött och hungrig och behövde mat NU. Aldrig mer utan micro! :D
 
Jag är en microfantast av stora mått. Använder den för att värma gårdagens rester, mina frysta matlådor när jag inte orkar laga mat, tina råvaror (pga obefintlig framförhållning :o), värma tevatten, värma mjölk till kaffet, förbaka bakpotatis och mycket annat.

Jag bodde utan micro första året som student (inneboende), det var riktigt jobbigt att behöva vänta en timme på att maten skulle bli varm när man kom hem trött och hungrig och behövde mat NU. Aldrig mer utan micro! :D

Samma här. Som singelhushåll i praktiken är det enormt smidigt.
 
Jag är en microfantast av stora mått. Använder den för att värma gårdagens rester, mina frysta matlådor när jag inte orkar laga mat, tina råvaror (pga obefintlig framförhållning :o), värma tevatten, värma mjölk till kaffet, förbaka bakpotatis och mycket annat.

Jag bodde utan micro första året som student (inneboende), det var riktigt jobbigt att behöva vänta en timme på att maten skulle bli varm när man kom hem trött och hungrig och behövde mat NU. Aldrig mer utan micro! :D
Jag värmer mat på spisen och upplever inte att det tar lång tid, men kanske är det mer energisnålt att värma i mikron (vi har iofs induktionshäll, som väl är hyfsat sparsam med el, tror jag)? Utan tvekan är ju fördelen med mikro att det blir mindre disk, eftersom maten värms direkt i tallriken. Samtidigt gillar jag att piffa till uppvärmda rester och blanda i tex mer grönsaker och det går väldigt smidigt på spisen. Det lutar åt mikro, trots allt. Om vi bara hittar plats för eländet.
 
Det mesta min mikro används till är också vetevärmare! Partners orimligt dåliga blodcirkulation i tårna gör att vetevärmaren snurrar i mikron flera gånger per kväll och åtminstone en gång på morgonen.
Min står i kallskafferiet, och det var en elektriker som installerade den där så jag tror absolut inte det är brandfarligt?
Är den insatt av elektriker är det helt säkert lugnt. Antagligen är det dessutom säkert en inbyggnadsmikro. Sådana kan stå trängre än vanliga, som helst ska ha 30 cm fritt ovanför sig och typ tio cm per sida för att inte utgöra en brandrisk. Vi har plats för en inbyggnads-, men standardmåttet tycks ha ändrats, så ingen på marknaden får plats. Ack, dessa svåra bekymmer.
 
Jag värmer mat på spisen och upplever inte att det tar lång tid, men kanske är det mer energisnålt att värma i mikron (vi har iofs induktionshäll, som väl är hyfsat sparsam med el, tror jag)? Utan tvekan är ju fördelen med mikro att det blir mindre disk, eftersom maten värms direkt i tallriken. Samtidigt gillar jag att piffa till uppvärmda rester och blanda i tex mer grönsaker och det går väldigt smidigt på spisen. Det lutar åt mikro, trots allt. Om vi bara hittar plats för eländet.
Mitt pedagogiska argument mot micro, på sin tid, handlade mycket om just att ungar lär sig mer om mat och matlagning av att värma mat på spisen än av att köra den i micron. Eller, det inbillar jag mig.
 
Jag värmer mat på spisen och upplever inte att det tar lång tid, men kanske är det mer energisnålt att värma i mikron (vi har iofs induktionshäll, som väl är hyfsat sparsam med el, tror jag)? Utan tvekan är ju fördelen med mikro att det blir mindre disk, eftersom maten värms direkt i tallriken. Samtidigt gillar jag att piffa till uppvärmda rester och blanda i tex mer grönsaker och det går väldigt smidigt på spisen. Det lutar åt mikro, trots allt. Om vi bara hittar plats för eländet.
Jag tänker att det beror en del på vad för mat man försöker värma också. En sås eller soppa tycker jag funkar bra att värma på spisen, förutom att min spis är LÅNGSAM, och så disken då. :D Något som är åt det torrare hållet och djupfryst kräver nog en del passning samt låg temperatur för att inte bli bränt?
 
Är den insatt av elektriker är det helt säkert lugnt. Antagligen är det dessutom säkert en inbyggnadsmikro. Sådana kan stå trängre än vanliga, som helst ska ha 30 cm fritt ovanför sig och typ tio cm per sida för att inte utgöra en brandrisk. Vi har plats för en inbyggnads-, men standardmåttet tycks ha ändrats, så ingen på marknaden får plats. Ack, dessa svåra bekymmer.

Japp det är en inbyggnadsmikro från början, även om den inte är inbyggd i mitt skafferi nu utan står liksom hyfsat fritt på en hylla.
Tycker du ska skaffa en mikro! Vetevärmare på vintern är guld.
 
Mitt pedagogiska argument mot micro, på sin tid, handlade mycket om just att ungar lär sig mer om mat och matlagning av att värma mat på spisen än av att köra den i micron. Eller, det inbillar jag mig.

Vi hade mikro hemma hos föräldrarna och jag gillade ändå matlagning på spis! Men mikron var bra när det kom till att snabbt värma en fryspizza efter skolan, innan jag skulle till stallet resten av kvällen.
 
Vi hade mikro hemma hos föräldrarna och jag gillade ändå matlagning på spis! Men mikron var bra när det kom till att snabbt värma en fryspizza efter skolan, innan jag skulle till stallet resten av kvällen.
Jadå. Så klart. Men jag drev ändå det argumentet. Micron är antagligen inte det som GÖR att ungar lär sig använda spis, men längre än så drar jag det inte.

Öht ogillar jag SAKER till den grad att jag nästan alltid börjar spontanproducera motargument när inköp av SAKER kommer på tal.
 
Alltså, de huvudsakliga argumenten mot mikro just nu är att vi kommer behöva försaka yta för att skaffa den samt att de är så fula. Vi har faktiskt rätt gott om plats i köket, så det är görligt, men det kommer bli fulare med mikro var den än hamnar. Vetevärmarargumentet väger dock tungt, @VLMF :)
 
Mitt pedagogiska argument mot micro, på sin tid, handlade mycket om just att ungar lär sig mer om mat och matlagning av att värma mat på spisen än av att köra den i micron. Eller, det inbillar jag mig.
Vi hade faktiskt också mikro när jag var barn, när jag tänker efter, som hos @VLMF , men den användes inte mer än till att tina fryst ratatouille, dillkött, svampsås och såntdär, vad jag kan minnas. Tror inte att införskaffandet av mikro kommer ändra våra matvanor (om jag inte snöar in alldeles på mikropopcorn, förstås!).
 
Jadå. Så klart. Men jag drev ändå det argumentet. Micron är antagligen inte det som GÖR att ungar lär sig använda spis, men längre än så drar jag det inte.

Öht ogillar jag SAKER till den grad att jag nästan alltid börjar spontanproducera motargument när inköp av SAKER kommer på tal.
Jag kan känna starkt att jag inte vill ha fler kökselprylar.
 
Till lunch idag åt jag den absolut sista lilla klicken av daalen tillsammans med en keso, små söta körsbärstomater och en skiva rostat surdegsbröd som jag doppade i grytan. Till efterrätt ett Ingrid-Marie från trädgården. Nu är jag vrålhungrig, men känner inte för mat.

På lunchpromenaden, som jag lyxade till det med i den fina höstsolen (brittsommarsolen?) plockade jag en hel påse äkta kastanjer. Jag brukar ugnsbaka dem och äta med smör och salt - hur gör ni med kastanjer?
 
Lax i ugnen med diverse rotfrukter, matvete och vitlöksröra :d
 

Bifogade filer

  • 9EAB8006-97C7-402B-8712-971225D00DA8.jpeg
    9EAB8006-97C7-402B-8712-971225D00DA8.jpeg
    235,9 KB · Visningar: 13
Vi har ätit soppa på kålrot och morot med generösa mängder sherry, ramslök, kycklingbuljong, diverse små påsar med kryddor från landet, rikligt med peppar. Mixade den slät och hällde i lite laktosfri grädde.

Serverades med tryffelolja (hittepå va?) och rostad flagad mandel. Grillat bröd till.

Nu te och rostad kokos, vi lider av böldpest-tbc.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
668
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
12 387
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 789
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 491
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp