Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår var jag och en väninna på kvällsbad på Kallbadhuset. Det ingick soppbuffé med bröd. Helt okej soppor men lite osalta. Väl inne på badet var det lermasker och ett stort fint fruktbord. Vid fruktbordet stod även en skål med vad vi identifierade som apelsinsoppa (och soppslev) med en skål kokosflingor bredvid. Massa shotglas, så vi trodde man skulle hälla upp en shot, toppa med kokos och sedan svepa. Innan vi hade hunnit ta oss varsin sådan såg vi de bredvid börja skrubba in sig med apelsinsoppan och kokos, som de blandade i shotglasen. Det var tydligen bodyscrub :o TUR vi inte hann förse oss med en stänkare!
 
Igår var jag och en väninna på kvällsbad på Kallbadhuset. Det ingick soppbuffé med bröd. Helt okej soppor men lite osalta. Väl inne på badet var det lermasker och ett stort fint fruktbord. Vid fruktbordet stod även en skål med vad vi identifierade som apelsinsoppa (och soppslev) med en skål kokosflingor bredvid. Massa shotglas, så vi trodde man skulle hälla upp en shot, toppa med kokos och sedan svepa. Innan vi hade hunnit ta oss varsin sådan såg vi de bredvid börja skrubba in sig med apelsinsoppan och kokos, som de blandade i shotglasen. Det var tydligen bodyscrub :o TUR vi inte hann förse oss med en stänkare!

Förlåt men där skrattade jag rakt ut! :rofl: Episkt :up: :D
 
Proppmätt efter mammas 70-årskalas, trots att jag varken åt potatisgratäng, lax, rostbiff eller kyckling. Jag åt smördegssnurror, pastasallad, bröd, exotiska frukter, äppelpaj med vaniljsås och chokladtårta. Drack rabarber/fläderlemonad, prosecco, äppelcider och äppelmust.
 
Proppmätt efter mammas 70-årskalas, trots att jag varken åt potatisgratäng, lax, rostbiff eller kyckling. Jag åt smördegssnurror, pastasallad, bröd, exotiska frukter, äppelpaj med vaniljsås och chokladtårta. Drack rabarber/fläderlemonad, prosecco, äppelcider och äppelmust.
Åh, smördegssnurror! Det gjorde min mormor!
 
Gjorde halloumipasta med soltorkade tomater enligt Icas recept och det hade räckt till 8 pers tror jag (4 enligt recept). Jag är MÄTT.

Glömde: dricker rött. Ett för mig nytt som heter Portuga, tror jag. Från Portugal, klart insmickrande och därmed helt OK med mig. Lättdrucket.
 
Jag har gjort sushi idag! Älskar det, men har av någon anledning aldrig lagat det själv förut. Jag gjorde tre varianter; en med lax, en med färska räkor (moraliska, jag är en GOD person) och en med en smet på majonnäs, färskost med pepparrot och det som var kvar av den rökta nötrullen. Gurka och avokado i samtliga. Till det wasabi och inlagd ingefära från asiatiska hyllan på Ica, det av laxen och räkorna som inte fick plats i rullarna löst bredvid, lokal prisbelönad ärtsoja, och den majonnäsen som inte gick åt blandad med sriracha. Mycket gott, och nu är jag proppmätt.
 
Jag och syster har uppmärksammat annandag potatis med bakad potatis fylld med en röra av cf, varmrökt lax, pepparrot och dill. Jag drack påfågelöl (Stigbergets Galore) till och systern mina vinrester från igår (Kentaur-vin). Resterna räckte även till mig när ölen var slut. Dessutom lite chips. Är nu mätt. Igen.
 
Friterad avocado. Så gött. Tyvärr hade de inga skumpadrinkar och jag orkade inte tänka ut nåt själv, så det blev en vodka-ananas-apelsin-grenadine-persiko-historia. Fin och god!
IMG_20181027_233159_238.jpg
 
Jag var ute i skärgårn igår och besökte en kär vän som sitter lite isolerad pga ryggskada och annat tråkigt men nu var redo att ta emot besök. Så bästis och jag packade väskorna fulla med uppmuntrande små gåvor och massor av fika och så hade vi en härlig dag därute med promenad och grejer. Och te och saffransgifflar, vilket ledde till ett långt samtal om en intensiv längtan efter saffransrisotto.

Nåväl. Det tog mig tre timmar i blötsnö och blåst att ta mig hem till boyfriend, som dagen till ära bestämt sig för att laga något hemligt ur en italiensk kokbok som han hade hemma. Jag var mycket förväntansfull hela dagen (fick någon uppdatering med ursäkt för att han inte hittat kalvlägg och inte ville köpa importerat lamm från Oceanien så ribban var högt lagd för en relativ novis!) - och tror ni inte att han lagat saffransrisotto? Och en mkt god improvisation på fläskfilé med ärtor. Och massor av oliver. Bra karl det där!
 
He's a keeper @Anna! :up:

Här blev det plock sans räkor igår men avec god ost från Oviken och två sorters rökt skinka från Jokkmokk, väldans trevligt :up:

När jag var på Systembolaget "lurade" en i personalen på mig ett nytt vin :D så nu måste jag hitta på något kraftigt med kött för att testa det (Chateau Pineraie). Är det ett tecken på att man är på Systembolaget för ofta när sedan personen i kassan säger: "Åh, dig har jag inte sett på ett tag. Du vet att det här vinet behöver luftas ordentligt, va? Men du kommer säkert att tycka om det, det är din typ av vin"... :cautious: :cautious:
 
Köttbullar, potatismos, brysselkål, vaxbönor, gelé och en himmelsk sås åt vi i fredags. Gudagott förstås. Idag lagade partner lammkorv. Men nu känner jag ett stort behov av mer vegetariskt. Frågan är bara, vad lagar en som är enkelt, inte bygger på helfabrikat, gärna går att anpassa i fettmängd (pga 2-åring som behöver energi och inte alltid äter massor) och inte alltid ska serveras med pasta. Förslag?
 
Jag tog med mig resterna hem från systern igår (arbetsfördelningen var att jag köpte alla ingredienser och hon lagade maten :D). Bland annat en rätt stor bit varmrökt lax. Tydligen ställde jag hela påsen med alla grejer i köket och sedan gick jag och lade mig. Så jag tyckte att det var en bra idé att laga till den där laxen idag. Hållbarheten förlängdes evetuellt inte av en natt i rumstemperatur. Det blev pasta. Med pepparrot, dill och en skvätt grädde. Och lime. Samt en försvarlig hög parmesan. Tyvärr inget vin, eftersom det har sorgligt dålig hållbarhet i det här hushållet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
668
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
12 360
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 751
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 453
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp