Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Faller det sig inte mest naturligt att fira med pasta? Och då slipper du ju baka. Att göra pastan själv är inte värt besväret, så det slipper du.

Jag gillar ju att baka, det är en tröst när man är stum.

Sen tycker jag allt att det är en smula konventionellt att fira internationella pastadagen med pasta? :confused: Kör nog på färska räkor i stället och gör kanske en pastasås till i morgon av de som (ev) blir över.

p.s Ja jag bakade något med squash i, säsongen är alls icke över. Mitt kylskåp är fullt av dem fortfarande. :crazy:
 
Gulaschgryta med persiljekräm och ris, samt en hög med morötter, blomkål, bladspenat och annat grönt, blev det till middag idag (lagade mat för ett helt kompani så nu kommer vi leva på det ett tag). Så himla gott, jag åt halvt ihjäl mig!

(De två små skeptikerna tittade som väntat mycket misstänksamt på grytan och frågade vad det var i. Som den förutseende moder jag är hade jag lagt undan lite stekt köttfärs, obesudlad från allehanda kryddor, suspekta grönsaker och annat som kan förstöra en liten skeptikers aptit. Jag plockade fram skålen med köttfärsen. Döm min förvåning när den stora skeptikern nådigt sa att hon ville smaka lite ”soppa” varpå den lilla skeptikern genast också skulle prova. Och båda ville ha mer! De slukade flera skålar! De åt till och med av persiljekrämen! :o Jag fick för ett kort ögonblick fundera över möjligheten att jag kanske drömde, samtidigt som jag kämpade med att behålla fattningen och inte trilla av stolen eller med en min avslöja den euforiska känslan inom mig när jag såg de små krabaterna frivilligt, ja till och med entusiastiskt, glufsa i sig något annat än köttbullar, prinskorv och majs.

Igår falafel och idag gulaschgryta! Om det fortsätter så här kan jag nog snart inte ens kalla dem skeptiker mer :o)
 
Gulaschgryta med persiljekräm och ris, samt en hög med morötter, blomkål, bladspenat och annat grönt, blev det till middag idag (lagade mat för ett helt kompani så nu kommer vi leva på det ett tag). Så himla gott, jag åt halvt ihjäl mig!

(De två små skeptikerna tittade som väntat mycket misstänksamt på grytan och frågade vad det var i. Som den förutseende moder jag är hade jag lagt undan lite stekt köttfärs, obesudlad från allehanda kryddor, suspekta grönsaker och annat som kan förstöra en liten skeptikers aptit. Jag plockade fram skålen med köttfärsen. Döm min förvåning när den stora skeptikern nådigt sa att hon ville smaka lite ”soppa” varpå den lilla skeptikern genast också skulle prova. Och båda ville ha mer! De slukade flera skålar! De åt till och med av persiljekrämen!:o Jag fick för ett kort ögonblick fundera över möjligheten att jag kanske drömde, samtidigt som jag kämpade med att behålla fattningen och inte trilla av stolen eller med en min avslöja den euforiska känslan inom mig när jag såg de små krabaterna frivilligt, ja till och med entusiastiskt, glufsa i sig något annat än köttbullar, prinskorv och majs.

Igår falafel och idag gulaschgryta! Om det fortsätter så här kan jag nog snart inte ens kalla dem skeptiker mer :o)
De små gourmeterna bekänner färg.
 
Jag gjorde en trevlig lunch igår, ty jag jobbade hemifrån. Färska kycklingfiléer smetades in med grov dijonsenap och så droppade jag över pressad citron, och strösslade över kalamataoliver och smulade på lite fetaost. Skjuts in i ugnen en halvtimme eller så. Sedan stekte jag en hel påse Grönmix från Ica, med lite salt och chiliflakes, och smulade sedan över lite fetaost där med. Gott! Och rätt vackert.

Av någon anledning kan jag inte länka till grönmixen i texten, men här är den: http://cdn3.cdnme.se/680143/9-3/img_0042_584428309606ee60a0cf05ee.jpg

Till kvällen tinade jag upp gazpacho och gjorde en varm smörgås i våffeljärnet med brie och mango chutney efter tips på någon websida. Det var ruskigt gott.
 
Underbar kväll igår. Jag tog en enkel pizza, kompisen som är på besök tog en enkel pasta. Vi delade på en liter rätt uselt rödtjut. På uteservering. Med utsikt över havet. Vindstilla och 22 grader varmt. Och nattsvart med tiden. Herregud.

Jag har spanat in det stället just för utsiktens skull ett par dagar, och igår var verkligen rätta tillfället att sitta där.
 
Gräsänka, förkyld och aptrött igår, och efter viss överläggning med mig själv bestämde jag mig för att köpa lunch idag = inga krav på matlåderätt igår.
Blev två polarpärlan med texmexskinka och brie, och 10 min i ugnen. En Ale till det. Plockade inga större gourmetpoäng där, men blev i alla fall mättare än om jag bara druckit ölen, som var planen först.
 
Urballning i köket pga väder och ledig dag. Med andra ord framställer jag matlådor. Butternutsoppa (med potatis! Grattis på potatisdagen) med sesamolja. Ett halvhjärtat försök att panera resten av kålroten. Något gick väldigt fel, ser för jävligt ut. :arghh: I ugnen ligger en halverad zebrurka, aka spagettipumpa. Är mycket förväntansfull!
 
Blev orimligt (och ovanligt) sugen på "en bit kött" för ett par veckor sedan och gjorde slag i saken idag. Köpte en rumpstek som jag först körde i ugnen till 52, grader, sedan brynte efter att den hade vilat sig lite. Medan den vilade gjorde jag krossade potatisar med vitlökssmör och några skogschampinjoner fyllda med vitlökssmör i ugnen. Mosad avokado blandad med cf till. Sjukt gott. Även Kentaurvinet jag drack till var mycket bra! Nu har jag köttkoma.
 
Urballning i köket pga väder och ledig dag. Med andra ord framställer jag matlådor. Butternutsoppa (med potatis! Grattis på potatisdagen) med sesamolja. Ett halvhjärtat försök att panera resten av kålroten. Något gick väldigt fel, ser för jävligt ut. :arghh: I ugnen ligger en halverad zebrurka, aka spagettipumpa. Är mycket förväntansfull!

Zebrurka:love: med litet barn som topping?
 
Vi hade alldeles glömt att vi hade en bit sejfilé i kylen sen i förrgår, så den fick åka ugn med smör, salt och peppar igår kväll. Bredvid, och lite längre tid och på högre temperatur innan den känsliga lilla firren kom in, åkte fänkål och purjolök. Till åt vi kokt potatis (det var ju trots allt potatisens dag), vitvinssås och ångade sockerärtor. Fisken blev fnatastiskt fin!

Till dessert chips, som sig bör en dylik högtidsdag. Jag är ingen stor chipsätare, även om jag tycker at det är ganska gott, men jag åt för sakens skull några stycken med knipplöks- och svartpepparsmak.
 
Det blev ingen potatis igår. Jag var så hungrig att jag glömde högtidsdagen. Gick till närmaste trattoria, ca 20 meter bort, åt först en liten bruschetta med tomat. Tomaterna på Sicilien måste vara bäst i världen! Sen blandad lokal antipasti. Variationer på aubergine, tomat, ost och oliver. Därefter tog jag grillad calamare och kompis grillade sardiner och så delade vi båda. Lokalt rödtjut i riklig mängd. Allt var gott, om än vinet mycket enkelt. Att ta det billigaste lokala bordsvinet påminner mig om rävgiftet som min ena svärfar prenumererar på.
 
Eftersom potatis är det godaste i livet åt jag det tillsammans med en mycket lyckad porterstek igår. Portersås och potatis alltså, aaah. Köttet är mest ett trevlig bihang...

Ikväll ska vi käka på restaurang Underbar i Stockholm. Hoppas på riktigt god mat!
 
Igår grillade vi rostas, gjorde rotfrukter i ugn med sesamfrön och lite riven pecorino, vi friterade några sötpotatis-strips och gjorde ett kryddsmör med persilja, vitlök och peppar. Jättegott!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
665
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
13 14 15
Svar
295
· Visningar
11 936
Senast: tuaphua
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 628
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 297
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • GVFÖ 2024
  • Uterätt för kor

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp