Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var på lunch med PARTNER idag, vi provade ett för mig nytt soppställe. Jag åt fisksoppa med skaldjur. Råg- och surdegsbröd till. Prisvärt och gott! Till middag kylskåpsrens på alla tillgängliga grönsaker, lök, vitlök som frästes, reddes av med CF, senap i alla former och persilja. Åts med två sorters pasta (också skåprens).
 
Igår efter kväll på standupklubb (där Henrik Schyffert dök upp utan förvarning!) åt jag våfflad smörgås (Skogaholms nya skivade surdegsbröd med morot förresten, gott och inte särskilt lik sötlimpan) med skinka och borgmästarost. Och sriracha. Massor av bubbelvatten till innan jag dök till sängs. Jag glömmer ibland hur mycket jag älskar varma mackor alltså, tror det är just denna tiden på året kärleken återuppstår.

Fick ett jättegott alkoholfritt bubbel på klubben förresten och blev så glad åt att få det i ett vackert glas! Det är ju rätt tråkigt att alltid bli fast med cola light eller Ramlösa i flaska och nåt vanligt schletet köksglas, nu är ju utbudet av alkoholfritt ofta hyfsat faktiskt och jag har till och med lärt mig tycka om somlig öl (jag har aldrig gillat öl) sedan jag provat just alkoholfri, t.ex A ship full of IPA.

 
Blev just medveten om att det tydligen är Internationella pastadagen idag. (källa: Falköpings tidning, så trovärdigheten är nog sådär, men ändå)

Hur tänker ni fira denna begivenhet?
Själv är jag fortfarande stum och ynklig och i stort behov tröst. Funderar på om jag orkar baka bullar.
 
Blev just medveten om att det tydligen är Internationella pastadagen idag. (källa: Falköpings tidning, så trovärdigheten är nog sådär, men ändå)

Hur tänker ni fira denna begivenhet?
Själv är jag fortfarande stum och ynklig och i stort behov tröst. Funderar på om jag orkar baka bullar.
Faller det sig inte mest naturligt att fira med pasta? Och då slipper du ju baka. Att göra pastan själv är inte värt besväret, så det slipper du.
 
Firar internationella pastadagen med pasta på Bukevis med tomat, grönkål, lök och oliver. Några skivor lokalrökt rulle från lokal kravgård till.
 

Bifogade filer

  • DSC_0099.JPG
    DSC_0099.JPG
    205 KB · Visningar: 20
Blev just medveten om att det tydligen är Internationella pastadagen idag. (källa: Falköpings tidning, så trovärdigheten är nog sådär, men ändå)

Hur tänker ni fira denna begivenhet?
Själv är jag fortfarande stum och ynklig och i stort behov tröst. Funderar på om jag orkar baka bullar.

Vilken tur att jag lagade restgryta med penne igår så att jag kunde äta det till lunch idag!
 
Hemmagjord schnitzel? Har du något recept? :)
Jag är usel på att följa recept så brukar höfta rätt vilt. :o Men, en tager en kålrot i lämplig storlek, typ liten handboll. Skiva den i ca 0,5 cm tjocka skivor, koka dessa så att de blir typ al dente. Inte helt söndermosade alltså. Häll av vattnet, låt dem svalna något och panera sedan på valfritt vis. Jag äter inte ägg så jag vispar ihop vetemjöl och vatten och använder det som "klister". :) Kryddar gör man efter smak. Blir ju inte en regelrätt schnitzel för där ska nog vara ost emellan egentligen? Och de veganska ostar vi har här smälter inte så bra så jag skiter oftast i det. :)
 
Jag är usel på att följa recept så brukar höfta rätt vilt. :o Men, en tager en kålrot i lämplig storlek, typ liten handboll. Skiva den i ca 0,5 cm tjocka skivor, koka dessa så att de blir typ al dente. Inte helt söndermosade alltså. Häll av vattnet, låt dem svalna något och panera sedan på valfritt vis. Jag äter inte ägg så jag vispar ihop vetemjöl och vatten och använder det som "klister". :) Kryddar gör man efter smak. Blir ju inte en regelrätt schnitzel för där ska nog vara ost emellan egentligen? Och de veganska ostar vi har här smälter inte så bra så jag skiter oftast i det. :)
Jag har faktiskt ingen koll på om det "alltid" är ost emellan, har ätit rätt ofta utan. Men det var ju ett enkelt recept som säkert blir gott! Tack :d
 
Attans @Miran , jag råkad visst fira pastadagen igår:( Jag åt lasagne till lunch och tortellini till middag, så idag känner jag inte alltför pasta!

Till hemmalunch idag åt jag snabbmat - Anammas småläskiga burgare i ett pitabröd med hempicklad morot, bladspenat, tomat, sriracha, yoghurtsås, stekt purjolök och surgurka. Till åt jag en sallad på ungefär samma grejor som jag hade till burgaren. Läskiga lådan tycks inte ha någon botten!
 
Attans @Miran , jag råkad visst fira pastadagen igår:( Jag åt lasagne till lunch och tortellini till middag, så idag känner jag inte alltför pasta!

Till hemmalunch idag åt jag snabbmat - Anammas småläskiga burgare i ett pitabröd med hempicklad morot, bladspenat, tomat, sriracha, yoghurtsås, stekt purjolök och surgurka. Till åt jag en sallad på ungefär samma grejor som jag hade till burgaren. Läskiga lådan tycks inte ha någon botten!
Jag firade ju också pasta igår. Jag tänker att jag är min kultur trogen och firade Pastafton igår, istället för Pastadagen idag. Dom man även gör med julen i min kultur, tex.

Jag är ju på Sicilien, så imorgon kanske jag högtidlighåller Annandag Pasta.
 
Äsch, gnocchi löser ju båda delar! Fast det kanske är väldigt osicilianskt?
Gnocchi finns överallt. Gärna med sicilianska produkter som pinjenötter och citron i olika varianter.

Den lokala klimpen/knödeln/palten aka arancina verkar tyvärr vara gjord av ris. Jag hoppades på den annars inför morgondagen.
 
Förutom gnocchi blir det morgondagens projekt att klura ut det. Jag tycker inte att ens pommes frites på lokal potatis räknas.
Ah, pommes frites! Det skulle kunna bli mitt potatisfirande imorgon! Jag knyckte två av min partner härom helgen och det gav mersmak. Moules frites, kanske? Det, eller bakad potatis. Bakpotatis är en sån där grej som verkligen aldrig tilltalat mig, men eftersom vi faktiskt pratade om just bakad potatis imorse (vad tala om om inte mat?) och det visade sig vara potatisens dag imorgon, så kanske? Frågan är vad vi ska ha till?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
655
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
10 509
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 180
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 696
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp