Tittar in i ditt kök, del 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hej tråden!
Mina bästa recept har jag ofta fått genom inspiration från vänner. Känner att jag kört fast lite och vill gärna ha fler tips! Vad äter ni helst om ni får välja? Har ni ngt favoritrecept att dela med er av?
Jag äter typ allt! :D Häromdagen serverade en kompis dillkött och det var magiskt! Det behöver inte nödvändigtvis vara snabblagat, jag har ofta rätt gott om tid när jag lagar mat.
Dock vore det fördelaktigt om jag gick ner lite i vikt så helst inte alltför feta/drypande/onyttiga anrättningar. Tipsa gärna om ni har ngt favoritvin ni serverat till!

Ett utav mina favoritrecept, jag ersätter dock räkorna med kräftstjärtar.
https://www.coop.se/redirect/recipe/2765274
 
Stek pastan lite lagom. Jag gör det i olivolja. Stek ihop den med de grönsaker du vill ha, på lämpligt sätt. Man kan ju steka var för sig först och sen hälla ihop, om det passar. En skvätt vin eller vatten på, koka ett par minuter under lock. Klart. Valfri kryddning, valfri ost.
 
Är förmodligen sist på bollen men måste iaf dela med mig. :)
Gjorde köttbullar idag, inget världsomvälvande där. Men det gick osedvanligt snabbt pga rullade inte smeten utan SPRITSADE ut den istället! :love:
Skillnaden i tidsåtgång är fantastisk!!
26576
 
Har förätit mig på boulliabaisse (det var ett jävla tjatande om det, tänker ni). Nu bli det potatisbullar för hela slanten. Rårörda lingon och mjölk i glaset.

@tornblomma Jag tycker omelett är underskattat, kan blandas i keso/svamp/pasta/potatis/fetaost/oliver (inte allt samtidigt) men det går att variera väldigt mycket.
Annars hemgjord wraps, finns väldigt mycket att variera med, allt som kan läggas på en macka kan man ha i med sallad, eller bara goda sallader. Sjukt nimt.
 
I mitt fb-flöde dök det upp en bild på nån som hade använt vaniljvisp i typ en korvgryta och jag fick en aha-upplevelse.

I vår kyl står en halvfull tetra vaniljvisp, och jag kunde inte begripa var den kom ifrån.
Men! För typ 2 veckor sen skulle jag göra en pasta med chorizo. Den blev helskum. Söt och jolmig och smakade helkonstigt. Jag slängde den.
Jag insåg som en blixt från klar himmel att jag gjort en pasta med chorizo, parmesan, persilja och vaniljvisp. Rekommenderas inte. Jag trodde jag köpte matlagningsgrädde:D
 
Återupptog mitt smörgåstema tillfälligt. Surdegsbröd med (köpt) koreansk bönpasta på. Ett lager sesamstekt spenat. Sen generöst med misomarinerad portabello. Bredvid låg stekt tofu med sötpotatsgoja på, som jag svängde ihop av en rest. Salladslök över alltsammans. Rätt gott. Partner glad att slippa tång.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
10 11 12
Svar
233
· Visningar
8 822
Senast: MJLee
·
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 204
Senast: Acto
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 127
Senast: Fibusen
·
Hemmet Jag har totalstopp i mitt köksavlopp. Jag har tittat på otaliga videos, men ingen har samma vattenlås som jag och jag blir inte klok på...
Svar
13
· Visningar
1 022
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp